8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Herman

iMac voor fotobewerking

Hallo allemaal,

Ik ben Herman en kom hier net kijken. Ik heb al e.e.a. op het forum gezocht, maar ik krijg niet echt het gewenste antwoord bovenwater, of liever, de gewenste informatie.

Ik bewerk foto’s in Pixelmator, ik ben hier zeer tevreden over, het doet wat het moet doen voor mij. Ik werk met bestanden van rond de 50 – 100 MB. Ik gebruik hiervoor de iMac van een vriend, maar wil er nu zelf ook eentje aanschaffen.

Waar moet ik hierbij op letten ivm het gebruik van pixelmator? Komt het vooral neer op de processor, of toch meer de grafische kaart.

Wat voor een processor en grafische kaart raden jullie aan voor fotobewerking? Is anders een MacBook Pro een optie?

Ik bewerk geen films en ga dit in de toekomst ook zeker niet doen.

Bijdrager
    Shmoo

Welcome op OMT.

Als je met deze computer niet perse mobiel hoeft te zijn dan zou ik nooit een MacBook Pro kopen. Laptops zijn sowieso minder waardevast en eerder aan vervanging toe omdat ze een batterij bevatten die meestal na 4 a 5 jaar wel aan vervanging toe is.

Het trage dat je ervaart bij deze vriend op de computer kan aan veel dingen liggen. 1) bestanden zijn te groot/zwaar. 2) de computer is met te veel dingen in de achtergrond of tegelijk bezig en 3) Pixelmator zal ook niet de beste app zijn qua performance.

Zolang je niet met veel van dat soort zware bestanden tegelijk bezig bent dan kun je denk ik wel uit de voeten met elke 4K of 5K iMac zolang je er maar een SSD/Flash opslag in laat leggen. Ik zou als je budget rond de 3.000 is voor een 27″ 5K iMac kiezen, dan heb je de extras van een lekker groot scherm, een aparte grafische kaart en bij deze iMac kun je zelf nog handmatig het RAM geheugen vergroten. Bij het 21″ iMac model zit het RAM gesoldeerd in de computer dus kun je dat later nooit meer vervangen of upgraden.
    Als je met veel zware bestanden gaat werken heb je denk ik wel 16GB RAM nodig. Kies je voor het 27″ model dan kun je dit nog los kopen via Tweakers/pricewatch/ en zelf erin zetten.

Qua software is er natuurlijk Pixelmator, dat voldoet prima voor de meeste mensen die niet mega professioneel met fotografie bezig zijn maar er is ook nog Affinity Photo voor 50,-. Deze app komt meer in de buurt van het niveau Photoshop dan Pixelmator en bevat ook aparte instellingen dat je kunt aangeven hoeveel RAM en geheugen het programma mag gebruiken tijdens het werken aan bestanden. Vergelijkbaar met wat je bij Adobe software ziet gebeuren dus waarschijnlijk is het wel eens de moeite waard om daar ook naar te kijken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Herman op 27 maart 2016

Ik bewerk foto’s in Pixelmator, ik ben hier zeer tevreden over, het doet wat het moet doen voor mij.

Als je zeer tevreden bent met Pixelmator, blijf dat vooral gebruiken.

Verder helemaal eens met het antwoord van Shmoo. Een 27″ iMac met SSD is een prima keuze.

Bijdrager
    Herman

Dank voor jullie antwoorden!

Voldoet een “instap” 27″ dan ook, met een ssd:

3,2-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
    8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB
    256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M380 met 2 GB videogeheugen

Of moet ik dan gaan kijken naar een i7 etc.?

Bijdrager
    fixar

Die voldoet prima

Alleen als je e.e.a. beroepsmatig doet (dus je geld er mee verdient) kun je overwegen om de upgrades te kiezen om zo nog sneller je werk te kunnen doen, want dan is immers tijd geld.

En die 360 euro voor de upgrade naar de i7 is nu ook weer niet echt belachelijk veel geld. (zeker in vergelijking tot de geheugen en opslagprijzen die Apple hanteert)

Met het geld dat je bespaart door niet Apple, maar zelf de geheugen upgrade uit te voeren houd je prima geld over voor een i7 upgrade

Bijdrager
    TheBigZ

De “instap” 27″ iMac (met SSD ipv Fusion) voldoet meer dan genoeg voor fotobewerking. Je gaat jaren plezier beleven van zo’n (stevig geprijsde) aanschaf.

Bijdrager
    WimVriend

Als je even naar de website van Affinitygaat dan kan je in ieder geval een 10 daagse trial versie downloaden. Ik was ook altijd erg tevreden over Pixelmator maar na deze trial versie van Affinity ben ik toch overgestapt.
    Succes
    Wim

Moderator
    Night

Let er wel op dat je nog een extra externe (USB3 is prima en goedkoop) harddisk nodig hebt voor je (TimeMachine) backup.
    Heb je echt heel veel foto’s op je systeem, kan je overwegen ook voor je data een externe HD erbij te nemen. Vergeet dan niet deze in je backup te betrekken.;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.