30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    thijsbrg

iMac videokaart overclocken, BIG performance winst bij games

Ik ben van plan binnenkort een iMac Intel Core Duo te kopen en daar ook windows op te draaien voor wat games enzo. Nu is het zo dat bijna alle nieuwe games geweldig tot goed op deze iMac draaien maar ik laas een paar maanden terug dat de videokaart in deze iMac (een X1600 mobility) die ook in de MacBook Pro zit, zwaar underclocked is, dit wil zeggen dat de performance naar beneden is gehaald om het stroomverbruik te verminderen. Op het MacRumors forum hebben ze een tooltje gevonden om je ATi kaart te overclocken en met succes!

HalfLife 2 Lost Coast Stress Test

54 Average FPS at 1680×1080 Everything on High, with HDR on Bloom Only. No AA

Without it being clocked same settings..

34 Average FPS…………..

That’s a considerable difference…

Zijn er misschien mensen die dit aandurven of het misschien al geprobeerd hebben hier op MacOSX.nl? Je hebt alleen een tooltje nodig van ATI, deze vind je hier: http://www.techpowerup.com/downloads/259
    Je moet het wel onder windows draaien allemaal.

Het is wel verstandig om dit forum draadje op MacRumors nog even te lezen over hoe ver je kan gaan zonder dat je problemen krijgt: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=192064

Ik zou het trouwens ook niet doen als een macBook Pro want dan zal de batterij het wel minder lang achterelkaar doen.

Bijdrager
    Marius1976

Ik zou maar oppassen met dat soort grappen.

Overclocken betekent iig ook meer warmte…. en daar houden slechtgekoelde machines niet van.

Zeker laptops, maar ook de iMac is niet echt een lekker geventileerde machine.

M.a.w. ik zou het niet doen.

Marius

Bijdrager
    thijsbrg

Je leest niks over gesneuvelde iMacs daar, maar dat kan natuurlijk nog komen…

Bijdrager
    G-Force

De echte hitte komt pas zodra je het voltage gaat verhogen, dat is in dit geval niet nodig. De reden dat die iMacs niet sneuvelen komt omdat de chip wat extra MHz’jes geven niet schokkend veel warmte oplevert. Wel opletten dat je niet de ultieme limiet opzoekt… (dat kan nog wel eens misgaan :sealed:)

Bijdrager
    Peddro

Ik zou echt hele kleine stapjes doen, en heel veel benchmarken/stresstesten…

Ik weet wel het eea van grafische kaart overclocken (heb meegedaan met een soort NL kampioenschappen grafische kaart overclocken)…

Een grafische kaart worden vaak op een vrij lage clocksnelheid gezet, verschilt natuurlijk per kaart, maar ik gok zelf dat misschien Apple hem zelf ook omlaag heeft geschroefd, als je kijkt wat voor grote lucht koelers er zitten op een gewone X1600 past dat niet in een iMac…

Ook zal je iMac er niet stiller van worden, en heel erg uitkijken met voltages, grafische kaarten zijn best kwetsbaar daarin:)

Bijdrager
    thijsbrg

Het is vooral ook niet zo erg omdat Apple de kaarten ‘underclocked’ heeft, ze draaien dus langzamer dan ze eigenlijk mogen. Ze draaien nu op ongeveer 300mhz terwijl bij Acer computers iets minder dan 500…

Ik las aleen dat de ventilatoren wat harder gingen blazen bij de wat heftigere spellen op hogere resoluties, misschien heeft Apple ze geunderclocked omdat ze een superstille machine wilden maken.

Moderator
    unSOUND
    ”thijsbrg”

Het is vooral ook niet zo erg omdat Apple de kaarten ‘underclocked’ heeft, ze draaien dus langzamer dan ze eigenlijk mogen.

Alles wat Apple aan hun hardware doet, doen ze om die hardware zo goed en veilig mogelijk te laten werken. Gaan lopen spelen met die instellingen betekend vaak je machine naar de knoppen helpen…

Het zijn ook altijd die pubers die een splinternieuwe machine gelijk naar de gloria willen helpen. Het zij met iPod linux, het zij met overclocken… nog geen week hebben ze het ding en ze zijn er al niet meer tevreden mee, het is echt niet te geloven.

Bijdrager
    Marius1976

Ik ga persoonlijk liever voor ‘iets’ trager, en stabiel, dan voor ‘iets’ sneller en instabiel.

Hoewel ik in bepaalde opzichte Apple een raar bedrijf vindt, vind ik hun systemen onvolprezen stabiel, en dat zou ik graag zo houden.

Marius

Bijdrager
    Burp

O jezus krijgen we dat weer. Dat zag je bij die pc boys ook altijd. Gaan ze eerst overklokken computer stuk door. Wat is het eerste wat ze doen, alles terugdraaien en boos naar de winkel en een nieuwe eisen. want ze hebben niets gedaan, ging zomaar stuk. Of niets zeggen en dan zegt pappie he hij doet het niet. Mag hij naar de winkel.

Ik hoop dat apple dat nog ergens kan uitlezen, dat er geklooid is. woedend wordt ik ervan. Als je overklokt prima maar wees dan ook een kerel en koop een nieuwe als je hem opblaast.

Bijdrager
    G-Force

Zijn genoeg mensen die eerlijk een nieuwe kaart kopen hoor zodra hun oude door het overklokken kapot is gegaan, trouwens, zo’n ramp is overklokken niet, zolang je maar niet extreem te werk gaat, iets wat sowieso niet kan in een machine als de iMac.

Alhoewel ik wel begrijp waarom de TS de chip wat extra power wil geven, ik zou het persoonlijk niet doen. Ik heb het ook nooit bij mijn PC’s gedaan en dat zal niet veranderen zodra ik de switch gemaakt heb.;)

Moderator
    unSOUND

Wat ik het ergste vind is het feit dat de topicstarter zelf aangeeft dat hij de machine nog niet eens in bezit heeft en hem al wilt overclocken, hoe verwend kun je zijn ?

Bijdrager
    Marius1976

Ik denk dat dit wel een beetje in de hand is gewerkt door het feit dat er ook windows op de machine te draaien is.

Met de komst daarvan gaat er een heel nieuwe wereld open, en die wereld bestaat voor een groot gedeelte uit jongelui die gamen, die wegens het niet beschikbaar zijn van games in het verleden geen Mac kochten.

Nu die mogelijkheden er wel zijn, is de MAC (die toch wel onwijs cool is) erg in trek.

Echter: we mogen niet achterblijven bij het vriendje die de computer iets oppompte, dus voila.

Dit is het begin van een tijdperk waarin apple net zulke ellende gaat krigjen, als pc clones.
    Zodra er ook allerhande third party hardware gaat komen om in de apple te bouwen, dan is het einde helemaal zoek.

Ik denk namelijk dat windows in beginsel ook helemaal niet zo slecht is, maar dat het voor windows ook vrijwelijk onmogelijk is om goed te werken gezien de enorme diversiteit aan hardware waar het allemaal op moet kunnen draaien. Apple is wat dat betreft natuurlijk veel overzichtelijker: het aantal machines waar OS X in het verleden op moest kunnen draaien was beperkt, en daardoor sloot het naadloos aan bij de hardware: stabiliteit! Ik heb het voorgevoel dat dit wel eens rap afgelopen kon zijn… ik hou m’n hart vast.

Maar goed, hier zijn al meer topics over geweest, dus ik hou m’n mond weer even.

Marius

Bijdrager
    thijsbrg

jesus ik ben ook alleen maar benieuwd hoor!
    ik lees gewoon dat het kan en dat het voor veel mensen geen problemen geeft, gewoon een beetje overclocken maar wel dat je het merkt in games. ik wil meer halen uit een computer als het kan. ik heb nog geen enkele reactie gelezen op andere forums waar het systeem intabiel is geworden. die afkeurende reacties van unsound en burp vind ik helemaal nergens op slaan, bemoei je er niet mee wat ik met mijn (danwel toekomstige) spullen wil doen. het is aardig dat ik gewaarschuwd wordt door mensen maar dit soort reacties slaan helemaal nergens op!

btw, ik heb al lang een mac, gebruik het al 4 jaar maar heb nu een tweedehands emacje waar ik af-en-toe eens een spelletje op speel, dit omdat ik mac spellen te duur vind of omdat ze niet lekker draaien. nu met boot camp vind ik dit een unieke kans dus daar ga ik voor, ik heb het geld al bijelkaar GEWERKT voor unsound :lol: die verwend-heid valt dus wel mee…

Moderator
    unSOUND

Dit heeft niks te maken met benieuwd zijn.

Je hebt ergens gehoord dat de grafische kaart sneller kan, en sindsdien wil je hem dus ook sneller hebben, oftewel: Je bent nu al niet meer tevreden met de kaart zoals Apple hem gebruikt…. nota bene nog voor je die Mac überhaupt in huis hebt. Nogmaals; Apple clockt ze niet voor niet terug. Ze doen dat onder andere voor de veiligheid en stabiliteit. Dat jij nog geen klachten hebt gelezen is meer een gevolg van slecht zoeken denk ik, want er zijn voorbeelden zat…. gebruik Google eens voor de grap.

Bijdrager
    thijsbrg

nou dat mag je dan mooi even zelf gaan zoeken want ik kan ze niet vinden…
    ja misschien een of andere gast die alles 300% overclocked heeft ofzo, maar heb je dat forumbericht op macRumors niet gelezen dan, daar werkt het toch bij de meeste mensen alleen bij sommige mensen werkt dit appje niet ofzo. daar staat alleen dat bij heftig gamen dat ding wat warmer wordt, so what? Niemand is het verplicht, ik vermeld hier alleen een soort van tip voor mensen met een iMac die ook into games zitten, waarschijnlijk ben jij dat dus niet en je bent al helemaal niks verplicht. sorry maar ik heb nog niks gedaan, als je sommige reacties bekijkt lijkt het net alsof ik net mijn videokaart kapotgemaakt heb en hier aan het uithuilen ben.

Moderator
    unSOUND
    ”thijsbrg”

nou dat mag je dan mooi even zelf gaan zoeken want ik kan ze niet vinden…

Kun je ze niet vinden of ben je gewoon lui ?
    Vooruit dan maar, gevonden binnen 1 minuut,
    nota bene op dit forum zelf:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47426

”KiDo”

hmm, ik heb het dus geprobeerd, na 1% meer processor krijg ik overal klein witte streepjes, die weer weggaan als er iets beweegt, als ik halo opstart, zie ik allemaal rare blokken heen en weer schieten, en das nog maar op het hoofdmenu….

terugzetten helpt niet, blijft zo, moet herstarten

”Jolla”

Terwijl ik het bovenstaande typte ging mn scherm vreemd doen.. genoeg getest, terug naar fabrieksinstellingen! Ik was toch al heel tevreden (bij WoW stond alles op hoog, terwijl ik dat eigenlijk niet nodig vind)

Bijdrager
    thijsbrg

gaat dit soms over de imac core duo met windows? ik heb dit tooltje zelf ook en inderdaad komen er vrij snel stippeltjes over je beeld heen en moet je herstarten, maar dat komt ook denk ik doordat normale videokaarten in mac niet underclocked zijn. in de iMac core duo wel, en daarom is het minder gevaarlijk.

Moderator
    unSOUND

Dit gaat over het sneller zetten van underclockte kaart, net zoals wat jij wilt gaan doen… Ook in de iMac G5 is de kaart namelijk lager geclockt, ook om stabiliteit te geven…

Bijdrager
    thijsbrg

Het werkt gewoon goed op die nieuwe iMac Core Duo’s… kan ik er wat aan doen ofzo?

we kunnen wel eeuwig zo door gaan maar of we daar wat mee opschieten?
    ik ga als ik mijn nieuwe imac heb (net een belletje gekregen dat ik hem volgende week kan ophalen) mijn videokaart overclocken totdat hij op de standaard snelheid van ATi draait.

Jij doet dit niet, PRIMA! Maar probeer mij niet bang te maken voor problemen die je misschien krijgt al je te snel te hard gaat. Ik heb het allemaal goed doorgelezen, ik weet straks goed wat ik doe.

Moderator
    unSOUND
    ”thijsbrg”

Kan ik er wat aan doen ofzo?

Minder uit je nek lullen is een idee…. Je hebt dat ding nog niet eens in huis, en voor ik je die link gaf had je er nog niks van gelezen, dus ga nou niet ineens de slimmerd uit lopen hangen.

Ga dat ding maar lekker overclocken, kook je moederbord maar lekker, ik spreek je wel weer zodra je een topic start omdat je splinternieuwe iMac vreemd doet.

Bijdrager
    thijsbrg

OOOH het lijkt wel of je zelf nog 14 bent ofzo,

NOGMAALS, dat forum topic hier gaat over G5 imac’s die met een tooltje in OS X iets proberen! EN ER IS NIKS STUK GEGAAN, na een herstart was alles weer OK!
    Jij moet nou echt eens even dat MacRumors Forum lezen, alleen maar positieve reacties!!!

Moderator
    unSOUND

Ga anders hier eens kijken, hier heb je veel meer ervaringen met die grafische kaart, zowel op de MacBook Pro als in de iMac, en onder zowel Windows als OS X.

http://www.xlr8yourmac.com/feedback/Mac_ATI_X1600_overclocking.html

Soms werkt het wel, maar er staan ook vele andere ervaringen: De ene Mac crasht na een half uurtje, de andere start niet meer op, en bij alle mensen staan de fans continu te draaien… maar als dat alles het je waard is, be my guest. Ik adviseer alleen: kijk eerst een een tijdje of de iMac je niet gewoon goed bevalt zoals hij standaard is… voor hetzelfde geld valt het je dik mee, en het is een stuk veiliger…. en stiller.

Bijdrager
    thijsbrg

kijk dat zijn reacties waar ik wat aan heb, bedankt voor de link
    waarschijnlijk zal hij zonder ook wel retesnel zijn inderdaad maar ik zal wel eens even kijken en mijn ervaringen op MacOSX.nl posten.

Kan niet wachten todat het zover is :lol:

Bijdrager
    Len

Hoewel je als je GPU overclockt zonder het chip voltage te verhogen over het algemeen minder hitte toevoegt moet je het geheugen ook meenemen om het ding stabiel te houden. Bij die all-in-ones zou ik dus heel voorzichtig zijn.

Op de PPC Macs kun je met de ATICellerator software matig overclocken, als je dan te ver gaat en je machine loopt vast staat het tenminste weer goed bij de volgende opstart. Hitteschade is echter nooit terug te draaien.
    Overclocken kan niet alleen instabiliteit maar ook artifacts, rare zooi op het scherm, veroorzaken.

Als je bewust bent van deze risico’s, geld hebt om een vervangende iMac te kopen en een temperatuurmetertje in je machine hebt zitten, ga gerust je gang. Hardware modden is altijd leuk en spannend en het is tenslotte jouw machine.

Als je garantie wilt dat een overclock OK werkt, niemand zal die geven. Het beoordelen en uitvoeren is helemaal aan jou. De Apple garantie kun je ook vergeten. Natuurlijk krijg je die in de meeste gevallen nog wel omdat ze hier meestal niet op checken (gaat een beetje moeilijk op een gefrituurd moederbord en harde schijf data mogen ze eigenlijk niet naar kijken, dus…) maar dit is natuurlijk zeer smerig! Ga er dus maar van uit dat je garantie in de praktijk ook echt vervalt als je een zuiver geweten wilt houden ;).

Het flashen van een EEPROM chip op de kaart (firmware) is bloedlink. Één fout in je gepatchte firmware of een stroomuitval/crash tijdens de flash en je kan je iMac weggooien. Wel, tenzij je weet hoe je, in het ergste geval, weet hoe je een nieuwe EEPROM op het moederbord van je iMac kan solderen en in ieder geval weet hoe je blind, met een op een andere computer geprepareerde opstartschijf de originele firmware terug kan flashen.

Dus als je dan toch wat wilt proberen, doe dan een niet permanente ‘soft’ overclock.
    Geen idee trouwens of ATIcellerator II al op Intel machines met de X1600 werkt.

“Wannabe haxxorz” brengen inderdaad regelmatig spullen terug. Zo kreeg ik eens bij Alternate een kaart mee die alleen nog gestreept beeld gaf. Bij nadere inspectie zag ik dat de schroeven van de heatsink beschadigt waren. Iemand had deze X800 dus proberen ‘over te clocken’ door de 4 extra pipelines op de chip open te zetten en is daar kennelijk niet in geslaagd. Na het melden en terugbrengen bleek dat dit inderdaad een kaart was die ‘ingeruild was voor een andere’ en ze hem nog niet getest hadden voor hem weer te verkopen.

Zelf had ik al een X800. Vandaar dat ik dit wist.
    Ik heb een X800 Pro, tweedehands gekocht. Om hem op de Mac aan de praat te krijgen moest ik een nieuwe EEPROM op de kaart solderen (PC ROM is 64KB, De Mac ROM is 128KB), de Mac ROM aanpassen op de Pro snelheden (ik wilde de kaart verder niet overclocken) en een miniscule lasersnede op de GPU zelf ongedaan maken om alle pipelines open te zetten zoals dit ook op de X800XT is.

De instructies van dat laatste heb ik dus van een PC overclock site waarin mensen dus ook aanbevelen om nog te proberen een kaart te ruilen als ze met het solderen de GPU of wat dan ook om zeep geholpen hebben… het resultaat kreeg ik dus twee weken later in handen toen ik voor iemand een X800 voor een PC kocht…

Bijdrager
    G-Force

Ik denk dat hij het via Windows wil doen… foute overklok, zet de speeds terug, reboot en in 90% van de gevallen werkt alles weer optimaal.:)

Goede uitleg hoor, Len.:)

Bijdrager
    Burp

Nu nog een tooltje om de intel cpu 50% over te clocken :evil:

Bijdrager
    thijsbrg

Voor iedereen die nog even wil weten hoe dit afgelopen is, ik heb nu mijn nieuwe iMac Core 2 Duo en ja ik heb mijn videokaart overclocked. Het draait fantastisch en games die net niet op allerhoogst draaiden draaien nu fantastisch. Gebruik alleen even geen ATiTools maar ATi Tray Tools, deze geeft veel meer opties.

Bijdrager
    PietjePuk

Ik hoop dat ie in de soep draait.:evil: :evil:

Bijdrager
    thijsbrg

waar slaat dit nou weer op? :cry:

kan blijkbaar toch niks goeds meer zeggen in dit draadje…
    jammer hoor, wat jammer dat macosx.nl nu al op dit niveau zit. kinderachtige reacties terwijl ik hier een van de jongste ben. voor het nieuws hoef je hier ookal niet meer te komen…

edit: oh jah doe maar niet de moeite om me af te zeiken want ik volg dit toch niet meer…

Bijdrager
    PiTTS

He Thijsbrg, ik ben blij voor je dat het werkt. Een beetje onderzoekende geest kan geen kwaad lijkt me en om daar nu voor afgezeken te worden gaat ook mij wat ver. Al neem je wel een risico, maar ja het is jouw computer en je hebt er zelf voor gewerkt! 8)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.