9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    QSD

iMac verbinden met Macbook ?

Van mijn iMac 27″ mid 2011 is het scherm uitgevallen.  Is al binnengeweest om videokaart in de “oven” te steken en de iMac liep weer als voorheen tot zonet.  Heb geen zin om wéér kosten te doen maar een nieuwe koop ik niet want ik wacht op het nieuwe model iMac.

Vraag : kan ik voorlopig de bestanden op mijn iMac benaderen via mijn MacbookPro in afwachting van mijn nieuwe iMac ?

Zo ja, hoe doe ik dat ?

Dank aan al die veel slimmere appelaars dan ik.  :-)

Bijdrager
    TheBigZ

Als je nog een extern scherm hebt: sluit dat op je iMac aan.

Daarna kun je “Bestanden delen” en “Scherm delen” op je iMac aanzetten, zodat je er vanaf een andere Mac ook (via het netwerk) bij kunt.

Bijdrager
    MacBro

Als beide macs ongeveer dezelfde generatie zijn dan kunnen ze beide een firewire of thunderbolt aansluiting hebben. In dat geval kun je de iMac opstarten in target mode. (T) bij het opstarten en dmv van een firewire of thunderbolt kabel de iMac als “externe harddisk” aan het MBP koppelen.

Als de generaties wat meer uiteen lopen is het helaas ook minder makkelijk te doen met Target mode. Dat vergt qua middelen even wat extra google-werk.

Bijdrager
    Pietje13

En als je een beetje handig bent: haal je hdd uit je iMac: https://nl.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2429+Hard+Drive+Replacement/7555 en koop dan:

Koop een 3,5″ HDD enclosure: https://www.bol.com/nl/p/nedis-hdd-behuizing-voor-3-5-sata-hdd-usb3-0-aluminium/9200000102613373/?bltgh=kdfLdu23o5wcO8O2ir5CHg.nre3RO-R49SkmtDQKsRFAg_0_41.44.ProductTitle

Of

een SATA naar USB converter: https://www.bol.com/nl/p/ewent-ew7017-sata-naar-usb-3-0-adapter/9200000063660642/?bltgh=kdfLdu23o5wcO8O2ir5CHg.1_42.46.ProductTitle

Plaats de HDD in de converter of enclose en je kunt je bestanden als “externe harde schijf” benaderen

Bijdrager
    QSD

Bedankt iedereen.  Ik ga de raad opvolgen van Pietje 13.  Ik ga de ssd er laten uitnemen en in een case steken en zo de macbook van deze ssd laten opstarten.

Kan iemand mij nog uitleggen hoe ik de macbook naar die ssd kan laten gaan ipv zijn eigen ssd ?  Waarom wil ik dat ?  De ssd van de macbook is maar 250 GB en ik heb ruim 750 GB gegevens op de ssd van de defecte iMac.  Daarom zou ik willen verderwerken op de ssd van de iMac.

Bedankt.

Bijdrager
    Pietje13

Als je opstart met de harde schijf aangekoppeld en je houdt de ALT toets in zodra je opstart kun je kiezen voor de schijf van je iMac:-)

Sleutelbeheerder
    Night

TheBigZ op 13 juli 2020 om 14:56

Als je nog een extern scherm hebt: sluit dat op je iMac aan.

Daarna kun je “Bestanden delen” en “Scherm delen” op je iMac aanzetten, zodat je er vanaf een andere Mac ook (via het netwerk) bij kunt.

Als de videokaart naar z’n grootje is, kun je een tweede monitor ook wel schudden.

Target Mode is de enige bruikbare oplossing hier. Die verbindt alleen met de hdd/ssd (zolang de voeding in de iMac het nog doet 😉 )

Hoe dat werkt lees je hier:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1443/mac

Bijdrager
    QSD

Vreemd is dat als het scherm uitvalt ik via een kabel de iMac verder kan aansluiten aan mijn televisie.  Echter niet alles werkt want ik kan net niet aan de bovenste rij opdrachten.  Maar goed, erg leuk werkt dit niet dus moet ik een andere methode vinden om mij verder te helpen tot de nieuwe iMac daar is…  Bedankt voor alle hulp.

Bijdrager
    TheBigZ

QSD op 15 juli 2020 om 23:10

Vreemd is dat als het scherm uitvalt ik via een kabel de iMac verder kan aansluiten aan mijn televisie.  Echter niet alles werkt want ik kan net niet aan de bovenste rij opdrachten.

Dan moet je de (automatische) schaling van het beeldformaat op je TV uitzetten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.