15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Blixa

[opgelost] iMac ventilatiegat stoffig

Hm, zonet ontdekte ik dat de aluminum iMac aan de achterkant boven de ingang van de stekker een soort van ventilatiegat heeft zitten. Nooit geweten en dus na bijna twee jaar ook aardig stoffig. Dit laatste lijkt me niet al te fijn voor de iMac. Kan ik hier gewoon met de stofzuiger wat stof weghalen of doe ik dan meer fout dan goed?

Bijdrager
    rtgrs

Gaat bij mij al jaren goed! Gebruik niet de meest krachtige stand van de stofzuiger.

Bijdrager
    nookie

Waarom niet, daar is een stofzuiger voor.
    Aangezien je erg zuinig op je spullen bent (ik herkende je avatar uit oude topics),
    gebruik een (borstel)opzetstuk op je stofzuiger wat niet kan krassen.

Bijdrager
    rtgrs

Grappig… Nookie was 1 minuut eerder, maar ik sta bovenaan.

Bijdrager
    nookie

Inderdaad, vreemd.

Bijdrager
    Blixa

Dank voor jullie antwoorden. Hoewel onze stofzuiger niet op verschillende standen kan (goedkoop Hema ding), zal ik er binnenkort eens naar kijken.

EDIT: toch gelijk maar even gedaan. Het inderdaad vrij gemakkelijk en ik kan er weer doorheen kijken. Goed, beter nu er uit, dan straks er in en met de gebakken peren zitten.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Het gevaar van ventilatoren uitzuigen is dat je door te hoge toeren de lagers aan gort (of droog) draait. Iets waar je later pas last van kan krijgen…

Ik denk, ik vermeld het even.;)

Bijdrager
    Blixa

De zuigkracht was minimaal, het stof kwam er amper uit, door het opzetstuk. Dus de ventilatoren zullen niet op te hoge toeren hebben gedraaid lijkt me. Wat zijn overigens te hoge toeren? Volgens iStat draait de CPU fan rond de 1200rpm, Harddrive 1335rpm en de optical drive rond de 998. Dat doen ze overigens al jaren.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Te hoge toeren zijn toeren die voor zoveel hitte zorgen dat of de kroon (meestal kunststof) het begeeft, of dat de olie te dun wordt om vastgehouden te worden door lagers.

Ik ga niet beweren dat je dit risico altijd loopt! Het geeft wel aan dat je nooit zomaar brute kracht mag gebruiken voor dit soort tere onderdelen.

Bijdrager
    Blixa

Dat laatste geloof ik graag, Dr. Maddox, vandaar ook mijn aanvankelijke vraag. Het was echter stof dat op het rooster lag. Deze heb verwijderd, niet de stof die onder het rooster nog verborgen zit. Ik heb er nooit last van gehad, maar het leek me geen slecht idee deze stof die er gewoon op ligt te verwijderen. Met een wattenstaafje had het ook gekund, met het risico stof dieper naar binnen te drukken.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dan zal het heus wel goed komen!:)

Bijdrager
    Blixa

Gelukkig!

Bijdrager
    JFL

Met de widged iStat Pro kun je de temperaturen en andere informatie zien.

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html

Bijdrager
    stavos

Dat geeft hij zelf dus ook al aan:

Blixa op 04 januari 2011

.. Volgens iStat …

Bijdrager
    JFL

Inderdaad, overheen gelezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.