8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    jerra_k

iMac valt uit tijdens opstarten, hoe nu backup maken?

Vanavond startte de iMac van mijn vader niet meer op.
    Ik kreeg het Apple logo met grijs scherm, met de laadbalk die tot ongeveer 20/30% ging en vervolgens de iMac uitvalt.

Nou heb ik geen backup gemaakt maar kom wel (via de Option toets met opstarten) in het OS X-hulprogramma’s.

Ik kan kiezen uit:
    – Zet terug van Time Machine-reservekopie
    – Installeer OS X opnieuw
    – Zoek hulp informatie online
    – Schijfhulpprogramma

Als ik de schijf controleer via Schijfhulpprogramma krijg in de melding in het rood:
    Het volume ‘Macintosch HD’ kan niet helemaal worden gecontroleerd.
    Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Klik op ‘herstel schijf’.

Nou probeer ik dus een manier te vinden om alsnog een backup te maken (Ja inderdaad, stom om het tijdje al niet meer gedaan te hebben!)
    Het belangrijkste zijn alle bestanden van mijn vader’s werk!!

Is er misschien een manier om een programma te downloaden die je kan booten en vervolgens backup te maken, als dat nog kan?

Groet,
    Jerry

Bijdrager
    Brombeer

Kon het commando “herstel schijf’ uitgevoerd worden?
    Al geprobeerd de iMac als target disk op te starten (T ingedrukt houden) en hem met firewire of usb aan een andere mac te koppelen?
    Vervolgens handmatig bestanden veiligstellen. Of simpelweg een dmg van de schijf maken, als die (waarschijnlijk kapotte) schijf dat toelaat.

Met Drive Genius en DiskWarrior kun je nog een hoop geintjes uithalen, maar een kapotte schijf kunnen ze niet repareren.
    Ik denk dat de opstartbestanden in een kapotte sector zitten waardoor die na 20/30% ermee kapt.
    Opstarten van een andere schijf (of usbstick) en de nodige bestanden van daar uit veilig stellen is wat ik het eerst zou proberen. En vervang daarna de harde schijf.

Bijdrager
    GoeieDag

Target Mode met USB? C’mon Brombeer!
    https://support.apple.com/kb/PH19021

En inderdaad, je kunt wel proberen om de iMac op te starten van een usb externe HD (met een OS erop) en dan kijken of je de interne HD nog via de Finder kan benaderen. Dat zou -lijkt me- wel moeten lukken.

Of anders: probeer of je vanuit de Recovery Partitie een nieuw OS op kunt zetten; ook dan blijven alle bestanden/instellingen behouden.

Bijdrager
    iMad

Je kan vanuit het SchijfHulpProgramma een backup van je schijf maken.
    Kies Nieuwe Schijfkopie, sluit een usb schijf aan en maak daar de Nieuwe schijfkopie op.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  iMad.

Bijdrager
    jerra_k

Bedankt voor de reacties!

Is het niet zo dat ik bij een ‘herstel schijf’ actie sowieso alles kwijt ben?
    Ik dacht dat herstel schijf een soort wissen/formatteren was?

Bijdrager
    Brombeer

Herstellen is niet formatteren.
    Zie het als een la met allemaal vakjes. Bij herstellen repareer je de vakjes en blijven de dingen die in de vakjes liggen ongemoeid, maar je kunt er daarna weer bij omdat het vakje weer heel is.
    Bij formatteren kieper je de la om.

Bijdrager
    jerra_k

Als ik een reservekopie maak krijg ik de melding:

‘Macintosch HD.dmg’ kan niet worden aangemaakt. (input/output error)

Structuur staat gewoon op lezen/schrijven of compressie

En ik heb herstel schijf gedaan, en krijg foutmelding in het rood dat hij hem niet kan herstellen en ik reservekopie moet maken van zoveel mogelijk bestanden.:(

Bijdrager
    jerra_k

Ben nu OSX installeren op een externe harde schijf, en dan hoop ik dat ik via daar bij me bestanden kom. *duimen*

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.