9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Jonez

Imac valt uit

Ik heb al een paar maand een probleem.
    In het begin was het zo dat mijn imac soms niet meer wakker werd als hij in sluimer stond.
    Heropstarten lukte dan enkel na de voeding ongeveer 15 minuten uit te trekken.
    Daarna kon ik terug opstarten.

Dit probleem kwam frequenter voor met de tijd en tegenwoordig zou hij zelfs gewoon uitvallen terwijl ik bezig ben met werken (surfen, Lightroom of eender wat) en moet ik dus opnieuw de stroomkabel achteraan uittrekken. Dit tot 3-4 keer per dag.

Ik sta op het punt om een clean install te doen maar dat is natuurlijk een hoop werk om alles te gaan backuppen van instellingen, fonts en dergelijke…

Iemand nog tips die ik eerst kan proberen?
    Via mijn goede vriend Google heb ik alvast niets gevonden

Alvast bedankt
    Jonas

Inactief
    Anoniem

Ja de beste tip die ik je zo kan geven is een SMART test op je schijf
    en als die positief is toch opnieuw installen…
    Ook al is dit veel werk, hiermee sluit je alle software problemen uit

Bijdrager
    fixar

Om een betere inschatting te maken van het probleem is het handig als je wat meer vertelt over de iMac….Welke iMac is het ? (20″, 21,5″, 24″ 27″?) en wat is het bouwjaar?

Handigste is zo’n plaatje:

of de informatie daaruit.

Sleutelbeheerder
    Night

De powerkabel eruit staat ongeveer gelijk aan een SMC reset.
    Graag zou ik zien of je logs nog iets zinnig te melden hebben (na ongewilde shutdown opnieuw aanzetten en het juiste tijdstip opzoeken in de logs)

De oorzaak kan in vele hoeken gezocht worden: Mac wordt te heet (door bv verstopping ventilatiesleuven met stof), een defecte of bijna defecte powersupply, een defecte HDD, zelfs een defecte GPU. Dat wordt dus lastig zoeken voor ons, zo op een afstand. Het beste kun je – vrees ik – een afspraak maken bij een APR en je Mac daar eens grondig door laten lichten.

Bijdrager
    Jonez

Ik ga hier straks eens kijken om de ventilatoren uit te blazen…
    En alvast backuppen wat nog niet ’t geval was…

Ik ben van plan om een MBP (zodra de nieuwe er is) aan te schaffen en een extern scherm en dan moet deze imac toch de deur uit.
    Daarom dat ik het niet echt zie zitten om alles te formateren.

Jonas

ps: ik denk dat de problemen zich pas voordeden met de laatste versie van OSX…
    maar dat kan ik niet 100% met zekerheid zeggen.

Bijdrager
    Jonez

Bijdrager
    Jonez
    Bijdrager
    Jonez

hoe kan ik die zogenaamde logs bekijken?

Bijdrager
    MevalonicAcid
    Jonez op 18 januari 2016

hmm, de foto lukt blijkbaar niet

http://www.jopix.be/Belgium-Digital/n-jcBrqR/i-SXrvftw/A

Mijn 2012 vertoonde gelijkaardige problemen (steeds frequester uitvallen/rebooten)
    => Fusion disc was om zeep en 1 van de geheugenmodules werkte niet naar behoren volgens de easy-m/apple repair.
    Gelukkig viel dit ongemak onder garantie…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.