23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    allard

Imac upgraden of vernieuwen

Ik heb hier een (iMac 27inch Mid 2011) 3,4 Ghz Intel i7 AMD Readeon 6970M 2048MB en 4GB intern geheugen. En daar ben ik, voor het over grote deel, nog steeds blij mee. Het enige waar ik de laatste tijd tegen aan loop is de strandbal. Het is vaak lang wachten wanneer ik veel en grote foto’s aan het bewerken ben in Caputure One of Pixelmator. Ik was me al aan het oriënteren op een nieuw Mac Mini (Omdat ik dan voor een eigenbeeldscherm kan kiezen) maar bij het bekijken van de specs zag ik dat daar een i3 of i5 processor in zit.

Als ik onderzoek doe is mijn conclusie dat ik met mijn processor nog niet zo slecht zit. Maar echt verstand heb ik er niet van. Dus mijn vraag is, ga ik afscheid nemen van mijn strandbal door gewoon extra geheugen in mijn oude imac te plaatsen?

Groet, Allard

Ps vergeef me mijn onkunde ook wat zoeken betreft ik vond nl. geen, voor mij duidelijk, antwoord op de vraag.

Bijdrager
    Shmoo

De nieuwe Mac mini (instap) is sneller dan de dikste 27 inch uit 2011. Zou ook niet goed zijn als dat niet zo was, na ongeveer acht jaar.

iMac 27 inch -2011

Mac mini -2018

Ik zeg vernieuwen, vooral omdat apps zoals Pixelmator (Pro) veel gebruik maken van Metal en ML en dat soort optimalisaties binnen macOS. Al moet ik een beetje uitkijken met dit soort uitspraken. Mensen met een salaris zijn hier vet in de minderheid en straks ligt er een handgranaat bij mijn voordeur.

Bijdrager
    SvS

Dag, heb je een “ouderwetse” harde schijf of een SSD? Is het eerste het geval, dan is een vervanging door SSD voorlopig een goedkoopste oplossing.

Bijdrager
    Ziegler

Waarom wil je een eigen scherm kiezen?

Als ik de specificaties bekijk van de iMac en die vergelijk met de mini, zou ik voor de iMac gaan. Zeker omdat je bij de mini nog een scherm, muis en toetsenbord moet aanschaffen.

Bijdrager
    allard

<p class=”cite”>Shmoo op 16 januari 2020 om 16:08</p>
    De nieuwe Mac mini (instap) is sneller dan de dikste 27 inch uit 2011. Zou ook niet goed zijn als dat niet zo was, na ongeveer acht jaar.

iMac 27 inch -2011

Mac mini -2018

Ik zeg vernieuwen, vooral omdat apps zoals Pixelmator (Pro) veel gebruik maken van Metal en ML en dat soort optimalisaties binnen macOS. Al moet ik een beetje uitkijken met dit soort uitspraken. Mensen met een salaris zijn hier vet in de minderheid en straks ligt er een handgranaat bij mijn voordeur.

Dank! Duidelijk. Althans dat ik niet ga investeren in het upgraden van een oude machine. En ik zal het door vertellen over dat Metal enzo, je bent veilig.

Bijdrager
    allard

<p class=”cite”>SvS op 16 januari 2020 om 16:33</p>
    Dag, heb je een “ouderwetse” harde schijf of een SSD? Is het eerste het geval, dan is een vervanging door SSD voorlopig een goedkoopste oplossing.

Zit al een SSD in. Maar Shmoo heeft me op het juiste spoor gezet.

Bijdrager
    allard

<p class=”cite”>Ziegler op 16 januari 2020 om 16:41</p>
    Waarom wil je een eigen scherm kiezen?

Als ik de specificaties bekijk van de iMac en die vergelijk met de mini, zou ik voor de iMac gaan. Zeker omdat je bij de mini nog een scherm, muis en toetsenbord moet aanschaffen.

Omdat hoe fijn ook om naar te kijken, een iMac scherm niet voldoet als referentie voor foto bewerking. Hij maakt het eigenlijk te mooi waardoor het nog wel eens ‘schrikken’ is wanneer de print uit de machine komt.

Bijdrager
    MacPro 5.1

Is een Mac Pro 5.1 een optie voor je?

Moderator
    Night

allard op 16 januari 2020 om 17:22

Omdat hoe fijn ook om naar te kijken, een iMac scherm niet voldoet als referentie voor foto bewerking. Hij maakt het eigenlijk te mooi waardoor het nog wel eens ‘schrikken’ is wanneer de print uit de machine komt.

Dat is gewoon een kwestie van kallibreren. (en daar even je tijd voor nemen om het goed te doen, dan ben je al een heel eind op de goede weg (en goedkoper uit als bv. met Spider callibration tools).)

Systeemvoorkeuren → Beeldschermen → Kleur → klik op Kallibreer en doorloop de stappen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zelf zou ik voor de iMac gaan. Prachtig scherm en betere grafische kaart dan de Mini. 👍

Dit wordt over twee jaar de opvolger van mijn Mac Pro’s 5.1

Bijdrager
    Shmoo

Het irritante is dat je met de prijzen zit. Op dit moment is het gewoon geen goed moment om een iMac te kopen. De machines zijn geweldig – Apple heeft over de geheel breedte denk ik nog nooit zoveel goede keus gehad maar de prijzen van de iMac worden wel extreem prijzig wanneer je SSD erin laat leggen. Iets dat essentieel is in elke computer in 2020.

Ga je kijken naar de Mac mini instap met 256GB SSD dan zit je op 1100 en beetje. Koop je dezelfde processor in een iMac + 256GB SSD dan zit je op 1700 en een beetje. Dat lijkt veel maar ga maar een een fatsoenlijke monitor kopen dan heb je ook heel snel tussen de 400 – 600,- kwijt. Ga je kijken naar dezelfde opties maar dan met 512GB SSD dan komt je uit op 1300,- en een beetje + bijna 2000,- voor de iMac. Alles dat boven de 2000 euro komt zou eigenlijk al een 27 inch iMac moeten zijn.

Het verloop van iMac + SSD upgrade == het volgende type iMac is te groot of klein. Hoe je het wilt zien. Super irritant. Er zou een manier moeten zijn dat je Apple kunt dwingen (dagvaarden) om standaard SSD in de iMac te verkopen aangezien elk device dat ze verkopen dit wel heeft behalve de iMac. Niet zomaar een computer in hun line-up.

Bijdrager
    allard

<p class=”cite”>MacPro 5.1 op 16 januari 2020 om 18:50</p>
    Is een Mac Pro 5.1 een optie voor je?

Ja zit ik ook al naar te kijken.

Bijdrager
    allard

<p class=”cite”>Night op 16 januari 2020 om 21:51</p>

<p class=”cite”>allard op 16 januari 2020 om 17:22</p>

<p class=”cite”>Omdat hoe fijn ook om naar te kijken, een iMac scherm niet voldoet als referentie voor foto bewerking. Hij maakt het eigenlijk te mooi waardoor het nog wel eens ‘schrikken’ is wanneer de print uit de machine komt.</p>

Dat is gewoon een kwestie van kallibreren. (en daar even je tijd voor nemen om het goed te doen, dan ben je al een heel eind op de goede weg (en goedkoper uit als bv. met Spider callibration tools).)

Systeemvoorkeuren → Beeldschermen → Kleur → klik op Kallibreer en doorloop de stappen.

Klopt met goed calibreren kom je een heeel eind. Maar dan is het scherm nog steeds glossy en zijn er beeldschermen met een betere contrast ratio. Als ik nou alleen on-line beeld maakte dan was dit de oplossing. Voor print is het het net niet.

Bijdrager
    allard

En iid wat @Shmoo zegt. De prijzen voelen wat uit verhouding. Het beeldscherm dat ik op het oog heb is zo’n €900/1000 Daar zou ik graag een mooie kleine energie zuinige mini bij hebben. Denk dat ik nog heel even naar mijn strandbal blijf kijken en er iets mindfulls bij bedenk en een update afwacht;-)

Bijdrager
    athens

Ik heb met mijn iMac 2010, ook mid versie het probleem van wachten op echt het allernieuwste of het huidige type rond mei/juni 2020 kopen. Voor internet, wat tekstverwerken, excel voldoet het allemaal prima. Maar foto’s en iTunes gaat inmiddels niet op het aller snelste niveau meer.

Processor: 3,2 GHz Intel Core i3

Geheugen: 8 GB 1333 MHz DDR3

Video: ATI Radeon HD 5670 512 MB

Ik denk dat ik het ook wel zou weten met een mid 2011 versie!

Ik 9/10 jaar is de machine niet op zijn eind, maar de techniek etc. wel jaren verder.

Bijdrager
    Chuck

<p class=”cite”>allard op 17 januari 2020 om 14:57</p>
    En iid wat @Shmoo zegt. De prijzen voelen wat uit verhouding. Het beeldscherm dat ik op het oog heb is zo’n €900/1000 Daar zou ik graag een mooie kleine energie zuinige mini bij hebben. Denk dat ik nog heel even naar mijn strandbal blijf kijken en er iets mindfulls bij bedenk en een update afwacht;-)

Heb mijn Mac Pro 5.1 met 30′ Cinema Display via Marktplaats verkocht. Nu een gebruikte Mac Pro 2013 ‘trashcan’ met 128 GB Ram, 2 TB Samsung EVO SSD en een nieuwe Eizo 32′ 4K. Ver onder de prijs van een nieuwe iMac.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom zou je oude meuk inruilen voor iets dat bijna of zo goed als oude meuk is. Kijk eens niet zo naar labeltjes en status. Elke machine die geproduceerd wordt heeft een gebruikersduur (verwachting/afschrijving) van 5 a 6 jaar. Of dit nu een MacBook Air of Mac Pro van 3.500,- euro is. Beide machines worden alleen voor totaal verschillende doelen gemaakt en ingezet. Het gaat nergens over om een oudere Mac Pro te kopen die eigenlijk gemaakt is om serieuze videobewerking mee te doen – om die in z’n nadagen te gaan gebruiken voor fotobewerking, omdat deze daar nog wel geschikt voor zal zijn. Slaat totaal nergens op, over drie jaar is dat ding net zo goed tien jaar oud.

Gewoon een machine kopen die gemaakt is voor wat jij met een computer wilt gaan doen.

Bijdrager
    Chuck

Wat is dat labeltje of status aan een Mac Pro trash can? Hoe kom je erbij dat een Mac Pro, 5.1 of 2013, alleen voor video is?
    Ik wilde een fijn, groot >30′ 4K scherm. Beter dan wat Apple in een iMac stopt.

Je hebt je duidelijk niet verdiept in wat je voor fantastische Mac kunt bouwen met een ‘afgeschreven’ Mac Pro 5.1.

Bijdrager
    TheBigZ

Chuck op 19 januari 2020 om 14:46

Ik wilde een fijn, groot >30′ 4K scherm. Beter dan wat Apple in een iMac stopt.

Ja, mooi spul is dat!:-)

https://nl.hardware.info/artikel/8783/eizo-flexscan-ev3285-review-mercedes-onder-de-monitoren

Bijdrager
    MrBelloNLD

het scherm van iMac is te mooi, dus dat kun je dan oplossen met een “los” nog duurder scherm??, dat ik nie snap nie, ik niet begrijp;-)

pas nog dell u2415 weggezet, geen 4k, volledig te vergelijken met de oude cinema 23″ displays, keurig beeld, en een fractie van de prijs…

en ook aan te sluiten op jong gebruikte iMacs….. (bijv 2017)

Bijdrager
    Chuck

Het scherm van een iMac is niet te mooi,.. en een 23″ Dell is geen 32″ 4K Eizo.

Bijdrager
    Shmoo

Chuckie…. Probeer eens een monitor te vinden met vergelijkbare resolutie als de iMac, 21 of 27 inch, maakt niet uit welke je kiest. Praten we dan verder over prijzen van deze monitors en de kwaliteit.

Er is geen computerbedrijf op aarde te vinden die vergelijkbare schermen in hun computers stopt als Apple. Probeer maar eens een monitor te zoeken met de resolutie van een 4K of 5K iMac. En dan kijk je naar de prijs van zo’n monitor en dan naar de prijs van een complete iMac. Dan weet je precies waarom iMac koste wat ze kosten.

En als je dat begrijpt, dan begrijp je ook waarom er geen Thunderbolt scherm te koop is of een MacBook Pro 4K.

Bijdrager
    Chuck

‘Chuckie’, ‘En als je dat begrijpt’.
    Nee,.. Ik ga niet verder in discussie met de vileine Hofnar van OMT die me in één van zijn 15.182 berichten ‘Chuckie’ noemt.
    Je alwetende ego glimt vast prachtig terug in je iMac schermpje.

Niet iedereen is een Schmoo’tje.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.