7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    The Sjim

iMac update van 10.14.3 naar 10.14.6 lukt niet

Ik probeer mijn iMac (late 2015) te updaten naar versie 10.14.6 (is nu 10.14.3). Het systeem geeft aan dat er geen nieuwe updates zijn. Vreemd dus.

Daarna heb ik Mojave gedownload vanuit de App Store en als ik die wil installeren zie ik dat mijn hdd niet het bestandssysteem APFS heeft. Dat zal waarschijnlijk dus de oorzaak zijn (eerder dit jaar heb ik de originele HDD laten vervangen door een SSD).

Mijn vraag is nu: als ik de schijf alsnog formatteer naar APFS en dan een backup restore via Time Machine, blijft het bestandsformaat dan in APFS, of wordt door het restoren ook het oude bestandssysteem teruggezet?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    TheBigZ

Het is wel verstandig om eerst een externe backup te maken.

Maar wellicht kun je direct je SSD naar APFS converteren via Recovery Mode.

Voor details:

If you upgrade to macOS High Sierra with HFS but later decided to turn to APFS, then you can do the same through Recovery Mode. Restart your Mac and press-hold Command + R to boot into recovery mode. Then, go to Disk Utility << click Edit << click Convert to APFS.

How to Convert HFS hard drive to APFS on High Sierra?

Bijdrager
    Ome Kor

Heb je al geprobeerd om de Combo update voor Mojave te installeren?

https://support.apple.com/kb/DL2010?locale=nl_NL

Moderator
    Night

Je kan inderdaad gewoon een hfs+ disk gewoon naar apfs converteren. Eigenlijk overbodig misschien, maar je moet altijd een goede, recente (time machine) backup hebben, niet alleen als je iets ingrijpends gaat doen op je systeem.

Bijdrager
    The Sjim

Hartelijk dank allemaal voor de tips. Mijn voorkeur gaat uit naar conversie naar APFS. Ik kan nu de combo update wel installeren, maar ik ben bang dat ik met een volgende update alsnog tegen dit probleem aanloop.

Wat het moeilijker maakt: de optie Converteer naar APFS is greyed.  Dus, conversie gaat niet lukken. Ik heb een Samsung EVO 860 SSD (sata). Die ook keurig als SSD wordt herkend. Het is de bootdisk dus ik durf hem niet zomaar te wissen.

Bijdrager
    The Sjim

Ik heb er toch voor gekozen de SSD te wissen en opnieuw te formatteren als APFS. Via een opstart USB installeer in ik Mojave opnieuw en daarna zet ik de backup terug. Volgens mij moet het dan goedkomen. Het kost alleen even wat tijd.

Bijdrager
    McPim

Te laat wellicht: vanuit de recovery mode zou je wel gewoon de opstartschijf naar APFS moeten kunnen converteren. Stuk sneller dan een backup terugzetten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.