8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dijkie

Imac traag door werkgeheugen probleem.

Beste medeforummers,

Ik heb een probleem met een imac. Na adobe verwijderd te hebben is er blijkbaar iets niet goed gegaan waardoor de iMac zeer langzaam opstart en snel de strandbal laat zien.
    Voor de volledigheid: Het gaat om een iMac uit 2011. Met 3.4ghz i7, en 8gb werkgeheugen en een normale HDD van 1tb. Draaiend op 10.7.5.
    Het probleem lijkt mij te zitten in het werkgeheugen, na een blik op de activiteitenweergave blijkt dat deze constant mat 15 mb van de 8gb vrij heeft terwijl alleen safari openstaat.
    Verder zie ik dat in systeemgeheugen UserEventAgent 2,11gb vraagt. SystemUIServer 2,03gb, en Loginwindow 2,01gb vraagt. Iets wat mij teveel lijkt maar hoe is dit op te lossen?

Met vriendelijke groet,
    Jeroen van Dijk

Bijdrager
    fred44nl

wat heb je van Adobe verwijders ??
    en hoe heb je dat gedaan ??
    gewoon weggegooid, of met een un-installer ??

Bijdrager
    dijkie

Het is in eerste instantie met un-installer gedaan waar waarschijnlijk de fout is ingekropen. Daarna is alles via de officiele manier van adobe gedaan. Het gaat overigens om alle video/foto software van adobe en dan versie 4, versie 5 en versie 5.5. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het pakket heet maar spreekt voor zich.

Bijdrager
    fred44nl

kennelijk is er iets achergebleven.
    voor dergelijke gevallen gebruik ik het programma Find Any File.
    en dan zoek ik op de naam van het verwijderde programma.
    op die manier kun je de restanten wel opruimen.
    wees er wel een beetje voorzichtig mee:)

Bijdrager
    dijkie

In welke zin moet ik er voorzichtig mee zijn? Wat zijn de consequenties?

Bijdrager
    Maurits

Omdat die drie processen inderdaad veel meer geheugen gebruiken dan normaal lijkt me het zinvol om eens als een andere gebruiker in te loggen (liefst de gast account) om zo te zien of het ‘probleem’ daar ook optreed.
    Ja: dan is het systeem breed
    nee, dan is het voor de gebruiker (check login items, en ~/Library/LaunchAgents folder op achtergebleven zaken)

p.s. herstarten heb je natuurlijk al gedaan, want als je Mac lang aan staat (of slaap modus) zullen alle processen maximaal geheugen gaan gebruiken (zolang een ander process dat niet nodig heeft), en is het tot op zekere hoogte normaal om weinig ‘vrij’ geheugen te hebben.

Bijdrager
    fred44nl

er zullen ongetwijfeld dingen van Adobe zijn, die er standaard op staan, of die je niet kwijt wil.
    zoals bijv, flashplayer.
    overigens kun je die ook weer gemakkelijk toevoegen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je het vrije geheugen verkeerd ziet. Dat is namelijk niet die 15mb maar veel meer.
    Dit is mijn situatie:

Je totale vrije geheugen is groen+blauw.
    En deel de page-ins door de page-outs. Is de verhouding beduidend groter dan 3 a 4 dan heb je genoeg geheugen voor wat je aan het doen bent.
    Wel zijn de waarden van o.a. SystemUIServer inderdaad extreem hoog en dat zou niet moeten want dit proces heeft maar weinig geheugen nodig.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.