9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Churchil

iMac traag, bevoegdheden willen niet herstellen

Mijn iMac is momenteel zo traag dat er nagen traag dat er nagenoeg neit mee te werken valt. Bevoegdheden gecontroleerd en hersteld, TechtTool analyses gedraaid, volumes geoptimaliseerd etc. Niets helpt, als ik mijn bevoegdheden herstel en opnieuw controleer staat er weer dezelfde waslijst voor herstel in het overzicht (veel QT en media gerelateerde permissies)

Het liefst zou ik OSX opnieuw installeren maar mijn superdrive spuugt de disc er telkens uit (niet mijn TechTool disc!!).

Wie kan mij op weg helpen?[

Bijdrager
    Oppie

Disc even schoonmaken?

Heb je al eens in activiteitenweergave gekeken of er een proces de CPU bezet houdt?
    NB: welke model iMac, hoeveel geheugen, welke versie van het OS?

Bijdrager
    Churchil

iMac, zie onderaan mijn bericht. OSX 10.5.7. Alles geprobeerd met de disc, helaas geen resultaat. Bij activiteiten monitor geen bijzonderheden, geen overmatig CPU en/of geheugen gebruik. enig idee waarom herstelde permissies weer terugkeren bij controle?

Bijdrager
    Oppie

Deze? Die kun je vergeten.

Bijdrager
    Churchil

Bedankt Oppie, dat zijn ze inderdaad. Hmm, probeerde net de iPhot0 library van 36 GB terug te zetten die ik verwijderd had . Via een externe USB 2.0 harddisk, melding dar dit 42 uur gaat duren!!! Dit typen geeft al een strandbal.

Bijdrager
    Nikita

Misschien een interne hardeschijf die het aan het opgeven is? Is niet te hopen, maar daar kan een systeem ook retetraag van worden…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het uitspugen van de disk betreft:
    Start eens op met een PRAM reset ( [command] [option] P-R ingedrukt houden tot na de tweede boing)

Als je een utility hebt die het aantal re-located blocks / sectors van een disk laat zien (zoals SMART utility) en dit getal lijkt vrij hoog, dan heb je kans dat er vrij veel beschadigde delen zijn op je opstartschijf. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat het gedaan is, want opnieuw formatteren kan helpen, tenzij de drive echte oud is. Maar ja, wat is oud? Die van mij draait al sinds Juni 2005 probleemloos. Maar soms is het al na een jaar gedaan, en dat mag niet.

Bijdrager
    Churchil

Dank voor alle reacties. Ik heb alle mogelijke tests gedaan (schijf, geheugen) via schijfhulp en TechTool, er komt niets uit! In tussen kan ik niet werken op mijn trage iMac. Opnieuw OSX installeren gaat helaas niet omdat mijn SuperDrive kuren heef. Ik laat die maar als eerste vervangen ne zien wat een herinstallatie mij gaat brengen.

Bijdrager
    Churchil

Okay, nog een keer dan. Ik heb npg een keer TechTool op mijn iMac los gelaten. ! block op mijn harde schijf niet okay. Schijfhulp nog een keer gedraaid, ziet niks, kan niks. UIt wanhoop nog maar eens een keer mijn OSX schijf in de drive geplaats. Yes!!!, hij leest de schijf nu. Opnieuw installeren, schijf helemaal wissen (ik heb Timecapsule), staat nu OSX te installeren, gaat slechts 42 uur duren… AAAARGH. Is dit nu een kapotte hard disk (die op mijn beschadigde block na alle TechTool test moeiteloos doorstaat, of is het mijn moederbord???:(

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.