10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Aleida

iMac tergend traag

Mijn iMac loopt steeds trager, althans de progamma’s starten tergend traag op, ik kan me vaag herinneren dat er hier al een vraag over gesteld is, maar ik weet niet meer waar, dus bij deze; heeft iemand een tip hoe ik de iMac weer als vanouds kan laten werken? Het gaat om een Power Pc G4, 10.2.6 in Januari 2003 aangeschaft,

Bijdrager
    Herman

Je kunt met Terminal en daarin het onvolprezen programma top bekijken of er niet een proces draait dat alles vertraagt.
    Open Terminal
    typ in : top
    er verschijnt een lijstje met de 15 grootste processen die op dat moment draaien.
    In de kolom %CPU kun je kijken of er een abnormaal hoge waarde tussen staat.
    Open nu een programma en kijk of het opgestarte programma de ruimte krijgt (hoog CPU percentage).
    Sluit top af met CTRL C.
    Sluit daarna Terminal af

succes

Bijdrager
    sally

OSX heeft onderhoud nodig. Repair disk permissions, Macjanitor (gratis).
    En als je wat wil uitgeven: DiskWarrior3, Drive 10.
    Omdat dit misschien open deuren voor je zijn, hou ik het even kort (warm hier). Anders wil er wel over uitweiden.

Bijdrager
    Aleida

Nee geen open deur, dus graag verdere uitleg gezien het feit dat ik overgestapt ben van windows naar mac,

Bijdrager
    Aleida

Gelijk terminal geopend en zag dat alle geopende progamma’s een xpu van gemiddeld 0,00 aangeven, , hoe stel ik dat goed in, het klinkt erg dom maar ik weet het niet

Bijdrager
    Herman

Er valt niets in te stellen. Top geeft alleen informatie over de actuele processen en de grootte ervan.
    Je kunt er nu van uitgaan dat het niet veroorzaakt wordt door een of ander proces dat alles vertraagd.

Welke waarde bereikt de %CPU als je bijvoorbeeld Iphoto opent ?
    en gaat dit opstarten dan traag ?

Bijdrager
    tony montana

Hey,
    Kijk hier anders even..

Greetz
    :wink:

Bijdrager
    Walkingfingers

gooi deze http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10491 er maar overheen, scheelt weer wat onnodig vuil

Bijdrager
    Aleida

Bedankt, ik heb MacJanitor gedownload en laten opruimen, de progamma’s starten weer als vanouds op,

Bijdrager
    sally

Sorry, kreeg geen mails van deze draad (vinkje vergeten) Macjanitor heb je al gedaan; dat is mooi. Begin ik de dag mee. (en de week, en de maand, nou ja ongeveer). Regelmatig Privileges (permissions) repareren is ook nuttig, vooral voor dat je iets installeert: Utilitys (hulpprogrammas) DiskUtility (schijfhulp) openen, links je HD aanklikken First aid/ repair permissions. (iets dergelijks in NL).
    DiskWarrior 3 kan je hele directory verversen (en foutjes verwijderen, verdwenen bestanden terugvinden). En dan voelt ie weer als nieuw.
    Drive 10 kan je drive testen en optimaliseren (defragmenteren, wat wel heel erg lang kan duren).
    De laatste twee programmas zijn dus niet alleen geschikt voor zeer ernstige problemen (nooit gehad) maar ook om de zaak soepel te houden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.