12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    csteelooper

(VERKOCHT) iMac te koop aangeboden — Welke prijs?

Een kennis van me heeft een iMac 12,1 staan (mid 2011, Intel Core i5 2.5GHz, 21″) die een half jaar geleden nieuw is gekocht. Ze heeft er destijds €1179,– voor betaald. Ziehier de uitgebreide specificaties.

Wegens het overlijden van haar man (van wie de computer was) en wegens ‘overbodig’ (ze heeft 3 goede computers in huis) wil ze hem nu over doen aan mijn zus. Mijn kennis wil er €1000,– voor hebben. Is dat een reële prijs? Of zou ze er minder voor moeten vragen? Het model is uit 2011, maar dit specifieke exemplaar is eind 2012 gekocht en niet of nauwelijks gebruikt. Maar is het desondanks reëel om er €100,– voor te vragen? Mij lijkt dat wat aan dehoge kant…

Wat is eventueel wel een goede prijs? Ik weet wel dat ik nu op sites als Marktplaats of tweedehandsmac.nl kan kijken, maar ik zou ook graag jullie meningen horen.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    kx22

Er is geen reële prijs voor een 2e hands product. De een gebruikt het haast niet en de ander gebruikt het veel (en wat is veel en wat is weinig). Sommige staan in een rookvrije ruimte en andere iMacs roken mee met de eigenaar. Doordat er nu een nieuw model is gekomen is de oude een stuk minder waard. Ik denk dat ze te hoog zit met haar prijs. Sowieso zou ik niet het onderste uit de kan proberen te halen bij een vrouw dat 1. een goede kennis is en 2. net een persoonlijk drama heeft meegemaakt, waardoor ze nu mogelijk geldproblemen heeft (correct me if wrong).

Aangezien ik dat vrouwtje niet ken, zou ik niet eens 900 euro voor overhebben. We hebben het over een gedateerd model. De Mediamarkt kennende zullen die tijdens de BTW vrije dagen het nieuwe model voor nauwelijks 1100 euro aanbieden. Ik betaal liever 200 euro meer voor een nieuw model met betere specs.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

De Mac2sell-waarde ligt op €750,-. Dat is wel erg laag, maar boven de €800,- zou ik het niet doen.

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad, 800 euro maximaal zou mijn inschatting zijn. Misschien op marktplaats zetten met een biedoptie?
    Wel goed omschrijven waarom hij verkocht wordt, en dat hij weinig tot niet gebruikt is.

En als je de originele CD’s en evt. aankoopbon er nog bij hebt, dat ook even vermelden. Dat maakt de computer aantrekkelijker.

Bijdrager
    Maverick9898

En als je de originele CD’s en evt. aankoopbon er nog bij hebt, dat ook even vermelden. Dat maakt de computer aantrekkelijker.

En doos met piepschuim. Mensen vinden het leuk om een doos te hebben, maar bij een iMac is het ook nog eens zo dat je ‘m dan ook nog enigszins veilig en stabiel kan vervoeren.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ze heeft er destijds €1179,– voor betaald.

Hoe vaak lees ik wel niet op marktplaats ect, hoeveel de nieuwprijs was.
    Ja dus? En? Boeie? De nieuwprijs doet er helemaal niet toe.
    Het gaat om 2de hands computer van 2 jaar oud.
    En omdat veel mensen niet een nieuwe mac kunnen betalen, is de 2de hands prijs hoog.
    Ik ga echt niet een 2dehands computer zonder garantie kopen, en zeker niet voor 800 euro.
    Maar de marktwerking…. doet zijn job….
    Daardoor is de prijs 2dehands iphone hoog en alle apple computers.
    Maar de nieuwprijs, heeft er nog niks mee te maken;)

Bijdrager
    neals

Als mensen gaan adverteren met de nieuwprijs, dan reageer ik al niet eens op een advertentie omdat ik dan vooraf weet dat we er niet uitkomen. Ik interpreteer dit zelf als ‘nieuw was hij 1200 euro, maar momenteel bij de Mediamarkt te koop voor 1000’. Mijn inziens dus een onwijs non-argument om de prijs omhoog te krijgen. Het zelfde geld voor niet of nauwelijks gebruikt. Zodra deze uit de doos is gehaald, is een computer wat mij betreft gebruikt.

Qua prijs zou ik zelf denken tussen de 750-800 euro.

Bijdrager
    Soulshaker
    MEEUW op 09 april 2013

Ze heeft er destijds €1179,– voor betaald.

Hoe vaak lees ik wel niet op marktplaats ect, hoeveel de nieuwprijs was.
    Ja dus? En? Boeie? De nieuwprijs doet er helemaal niet toe.
    Het gaat om 2de hands computer van 2 jaar oud.
    En omdat veel mensen niet een nieuwe mac kunnen betalen, is de 2de hands prijs hoog.
    Ik ga echt niet een 2dehands computer zonder garantie kopen, en zeker niet voor 800 euro.
    Maar de marktwerking…. doet zijn job….
    Daardoor is de prijs 2dehands iphone hoog en alle apple computers.
    Maar de nieuwprijs, heeft er nog niks mee te maken;)

Die mac is eind 2012 gekocht , dus nog wel garantie. (zie eerste reactie)

Bijdrager
    csteelooper

Inderdaad. De Mac is eind 2012 NIEUW gekocht. Een volle garantietermijn dus… dat is echt heel wat anders dan wat je op Marktplaats tegenkomt. Normaal gesproken zou ik ook niet zomaar op zo’n soort advertentie reageren, maar deze vrouw is al járen een goede familievriend. Het is dus echt niet zomaar een advertentie voor een tweedehands Mac. Maar eerlijk gezegd zat ik zelf ook tussen de 750-800€ te denken.

Hoe dan ook heeft er nu iemand binnen de eerste ring van de familie toegehapt. Die is er hoe dan ook dolblij mee. Dit topic kan dus op slot… Overigens, voor de geïnteresseerden: zowel de aankoopbon, als de originele media, als de doos zaten er bij. Het systeem had Mountain Lion voorgeïnstalleerd.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nee, niet volle garantie termijn, het is 2013 heren. een half jaar geleden gekocht. Dus geen volledige garantietermijn.
    En goede familielid zou ik niet de volledige prijs voor vragen:) maargoed, niet alle families zijn het zelfde.
    Maargoed markplaats waarde 700 euro lijk me.

Bijdrager
    csteelooper
    MEEUW op 10 april 2013

Nee, niet volle garantie termijn, het is 2013 heren. een half jaar geleden gekocht. Dus geen volledige garantietermijn.
    En goede familielid zou ik niet de volledige prijs voor vragen:) maargoed, niet alle families zijn het zelfde.
    Maargoed markplaats waarde 700 euro lijk me.

Tja, wat je laatste statement betreft heb je een punt. Ik heb haar ook al gezegd dat €1000,- te veel is. Maar je hebt steenbokken en steenbokken hè… Daarmee bedoel ik dat sommige mensen zó koppig zijn, dat ze écht van geen wijken willen weten, zodra ze hun mening hebben geformeerd…
    Anderzijds weet je best dat ik met die ‘volle garantietermijn’ bedoelde dat de Mac die had toen-ie gekocht was. Zowel bij Apple als bij Mediamarkt (ja, daar kwam-ie vandaan). Dat de garantie nú niet meer volledig is, is uiteraard logisch; er is immers tijd verstreken. Maar dat gebeurt letterlijk met álles. Als wij ‘m wel gekocht zouden hebben, zou de Mac eerst naar mij toe zijn gegaan voor herinstallatie/overzetten van gegevens. Als-ie dan twee weken bij mij zou zijn (omdat ik niet veel tijd heb) loopt de tijd net zo hard. Ik bedoelde met de ‘volledige garantietermijn’ dan ook slechts, dat het niet om een tweedehands model ging destijds, of om een referbished model, maar om een nieuw exemplaar. En de personen in kwestie zijn er echt heel goed mee omgegaan: geen rook in huis (nicotine), weinig gebruikt/verplaatst, álle bescheiden bewaard, etc. Dat is een stuk beter dan de staat waarin zíj hun eerste Mac troffen (een tot de top uitgeruste iMac G5 van de laatste lichting). Die Mac zelf was erg goed, maar als je kijkt naar hoeveel díe vorige eigenaar rookte en dronk… dat wil je niet weten.

Zij heeft de manier waarop zij hun Mac gebruikten mee willen nemen in de prijs. Daarom vroeg zij er €1000,- voor. Zoals ik al aangaf vond ik dat teveel. Ik zat zelf tussen de €700 en de €850 te denken. Meer echt niet. Maar nu heeft een van haar dochters de Mac gekregen. Voor de duidelijkheid: ze is geen familielid, maar een familievriend[/b]. Nét even iets anders, al zou ik zelf inderdaad ook onderscheid maken tussen een familievriend of een ‘wildvreemde’.
    Gezien hetgeen valt te lezen in de vorige alinea kan dit topic echter op slot, want het heeft niet veel zin om te discussiëren over iets wat er niet meer is…

Bijdrager
    Illiarus

Ik heb er van de week 1 gekocht op Marktplaats voor 650 euro. Van familie zou ik niet veel meer verwachten.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.