8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    CyberGhost

iMac SuperDrive leest geen discs

Hallo,

Mijn SuperDrive van mijn iMac (21,5” eind 2009) leest geen CD/DVD’s.

Als ik er een disc in doe neemt de iMac hem netjes in.
    Dan gaat hij netjes laden stopt hij met laden, gaat hij weer laden stop weer dat ongeveer 4x achter elkaar.
    Na die 4x laden en stoppen spuugt hij de disc weer uit.

Ik weet hoe lang dit al is ik gebruik de SuperDrive zelden.

Alvast bedankt voor de hulp

Bijdrager
    sedikit

Meest voor de hand liggende oorzaak is, dat er een vieze vinger en/of vlek op de cd/dvd zit. Die drive luistert tamelijk nauw.
    Ik heb dezelfde iMac, hetzelfde jaar, en mijn SuperDrive had het omgekeerde probleem: wilde na lezen en/of branden de cd/dvd niet meer uitwerpen.
    Heb een jaar geleden een extern brandertje gekocht de LG GP57EB40, voor € 22! Doet het uitstekend:
    https://goo.gl/rkQ6iJ

Moderator
    Night

Het is een bekend euvel van de interne CD/DVD drives in iMacs. Ze blijken erg gevoelig voor stof (en dat wordt er toch op een of andere manier langs geblazen door het interne ventilatiesysteem van de iMac) en na verloop van tijd doen ze het gewoonweg niet meer. (Wellicht door de verticale montage?) Mijn oplossing destijds was dezelfde als die van @sedikit: gewoon een extern brandertje genomen.

Bijdrager
    CyberGhost

Bedankt

Ik geloof dat ik nog een een externe speler heb liggen dat ga ik zeker even proberen.

Als de SuperDrive vies van binnen is kan ik ook een DVD lens cleaner proberen of raden jullie dit af?

Bijdrager
    CyberGhost

@night

(Wellicht door de verticale montage?)

Wat bedoelt u daar mee?

Bijdrager
    KarelWillem

Alles wat je verticaal wilt laten werken, is per definitie gevoeliger dan vergelijkbare horizontale apparaten.

Het is niet voor niets dat vrijwel alle CD- en DVD-spelers werken met ‘liggende’ schijven, en niet met staande.

(Oké, qua vormfactor is het liggen gebruik ook iets makkelijker).

CyberGhost op 14 december 2016

…Als de SuperDrive vies van binnen is kan ik ook een DVD lens cleaner proberen of raden jullie dit af?

Je verliest er niets mee, dus het is altijd te proberen.

Bijdrager
    SunKeeper

99% zeker stofoverlast.

Ik heb onlangs een Superdrive opengemaakt met hetzelfde probleem, je wilt niet weten hoeveel stof erbinnen in zit. Helaas geen foto’s gemaakt.

Schoonmaken is volgens mij geen optie, je kunt het ding niet zonder grof geweld openen, daarna doet die het überhaupt niet meer, schoon of niet.

Bijdrager
    Shmoo

Of gewoon slijtage.. Ik bedoel, die DVD-spelers van Apple in die tijd waren gemaakt om 25 films af te spelen. Daarna gingen ze stuk omdat ze gewoon versleten waren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.