7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    piet

imac stopt na op starten

Ik krijg mijn imac niet meer opgestart.
    Tijdens een programma bewerken, begon het wieltje te draaien waardoor mijn computer niets meer deed.
    Ik heb hem toen via de aan/uitknop uitgezet en opnieuw opgestart. het opstarten ging (het balkje begon te lopen) maar dit duurde ongeveer 7 a 8 minuten voor het balkje aan het eind was. Hierna bleef hij zo staan. Dit heb ik meerdere malen herhaald, maar zonder resultaat. toen ik hier op een van deze topics kwam las ik dat ik tijdens het opstarten de shift knop moest vasthouden.
    Dit heb ik gedaan, maar nu start hij iedere keer op tot halverwege het balkje en schakelt zichzelf dan uit.
    Kan iemand mij raad geven?

Bijdrager
    koen

Welke iMac?
    Welk OS?

Bijdrager
    fatboysmart

Lijkt me een gecrashte harddisk. Wat zit er in de iMac? Een gewone HD of een SSD?

Bijdrager
    Joid

Dit wekt zeker de indruk dat het een hardware probleem is. Hoe oud is de Mac?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Probeer nog eens op te starten in de recovery mode met command-R.
    Bij mij startte hij ook op tot halverwege het balkje en bleef dan handen.
    Ik kon wel nog opstarten via een andere schijf en kreeg dan de melding dat de schijf niet kon hersteld worden.
    Ik kon hem alleen initialiseren in de recovery mode. Maar mijn Mac ging niet vanzelf uit. Dus kan het misschien in jouw geval ernstiger zijn.
    Nu bij mij bracht dit redding, ondanks het feit dat de verkoper en nog enkele andere personen zeiden dat de schijf reddeloos verloren was.
    Hopelijk heb je een backup.
    Succes.

Bijdrager
    Q-collective

Dit kan inderdaad heel goed een softwarematig probleem zijn. Zet je Time Machine reservekopie terug vanuit de Herstel omgeving (opstarten met CMD-R). Vertrouw je de backup niet helemaal, wis dan de schijf via het Schijfhulpprogramma in die omgeving en installeer macOS opnieuw. Zet daarna via de Migratie Assistent je gebruiker terug (hierin staan je documenten, foto’s, etc) vanuit je backup en installeer je programma’s opnieuw.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Dekwoje

Dag Q-collective,

Ik heb een iMac van 2013.. al 4 jaar draait deze zonder problemen tot de update naar high siërra?…
    Af en toe blijft hij gewoon hangen en moet ik de power knop een aantal seconden ingedrukt houden om hem te herstarten.

Nu had ik graag eens een propere herinstallatie gedaan. Ook al zeggen er vele dat dit nooit nodig is… maar ik wil het toch eens doen.

Ik heb een Time Capsule met een backup.

Kan ik dan zonder problemen alles wissen, ALLES? En nadien inderdaad bijvoorbeeld foto’s netjes terug zetten?
    Ik ben al 4 jaar al mijn foto’s netjes aan het ordenen. Zou een ramp zijn dat ik deze, of de mappenstructuur”, kwijt ben.

Bedankt alvast!!

Stef

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.