23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

iMac start zomaar vanzelf op: waar kan ik logbestanden oid vinden?

Ik heb weer een probleem met mijn iMac 27″ mid 2011, HS geinstalleerd.

Sinds kort (maandje gok ik) is het al een paar keer voorgekomen dat wanneer ik mijn iMac uit sluimer haal opnieuw moet inloggen (ik ben dan een paar uur weggeweest). Dat duidt er op dat de iMac zichzelf, om wat voor reden dan ook, heeft uitgeschakeld. Want inloggen hoeft bij deze iMac alleen na opstarten.

Ik krijg geen waarschuwing oid te zien, het lijkt dus op een spontane herstart?

Nu is mijn vraag: kan ik ergens in een logbestand oid zien waarom er een herstart heeft plaatsgevonden? Wanneer ik Etrecheck draai wordt de reden van de ‘Hard shutdown’ helaas niet gegeven, wel het tijdstip, dus mogelijk dat ik daar dan op kan gaan zoeken in een logbestand.

Want ik vind dit wel gek en zou graag de reden hiervan achterhalen. Stel dat mijn computer gehackt is… (al let ik altijd wel zo goed mogelijk op waarop ik klik, maar ben wel eens in zo’n mail getuind, gelukkig werkte dat niet op de iMac toen, maar had ik een Windows computer gehad dan was ik wel het haasje geweest, vrees ik)

Ik heb Malwarebytes al gedraaid: niets gevonden.

Verder staat AVG AntiVirus ook standaard aan.

Bijdrager
    GoeieDag

Niet alles wat je niet begrijpt, is ‘gehacked’.

Misschien heeft ie een OS update gedraaid. Zie Systeemvoorkeuren>App Store.

Logbestanden vind je in de Console.app.

Bijdrager
    Gitte65

Bedankt voor je antwoord @goeiedag!

In logbestanden heb ik geen echte ‘dader’ voor het opnieuw opstarten kunnen vinden.

Volgens Etrecheck zou er om 12.28.36 een Hard shutdown hebben plaatsgevonden en in log bestand staat:

Sep 12 12:28:37 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1536748117 0

Het eerste wat ik in het log bestand daarvoor vind is van 7 min. en eerder daarvoor, maar toen zat ik ook al ruim 20 min. niet meer achter de computer:

Sep 12 12:09:22 iMac-van-… com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.quicklook[32611]): Endpoint has been activated through legacy launch(3) APIs. Please switch to XPC or bootstrap_check_in(): com.apple.quicklook
    Sep 12 12:12:10 iMac-van-… syslogd[57]: ASL Sender Statistics
    Sep 12 12:15:21 iMac-van-… com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.quicklook[32628]): Endpoint has been activated through legacy launch(3) APIs. Please switch to XPC or bootstrap_check_in(): com.apple.quicklook
    Sep 12 12:20:34 iMac-van-… timed[27273]: settimeofday({0x5b98e872,0x9c551}) == 0
    Sep 12 12:20:36 iMac-van-… com.avg.proxy[308]: Error connecting to 77.238.185.51:993: connection timeout
    Sep 12 12:21:52 iMac-van-… com.avg.proxy[308]: Error connecting to 77.238.185.51:143: Operation timed out
    Sep 12 12:28:37 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1536748117 0
    Sep 12 12:28:40 localhost syslogd[57]: Configuration Notice:
    ASL Module “com.apple.cdscheduler” claims selected messages.
    Those messages may not appear in standard system log files or in the ASL database.

Kan iemand hier chocola van maken?

Bijdrager
    Facundo

Moet je echt opnieuw inloggen of moet je slechts je wachtwoord opnieuw invoeren? Dat laatste kun je namelijk gewoon instellen in Systeemvoorkeuren>Beveiliging en privacy>Algemeen.

Bijdrager
    Gitte65

@facundo ik moet echt opnieuw inloggen. Deze iMac is zo ingesteld dat ik alleen ww bij opnieuw opstarten moet invoeren. En ook aan de rest van de programma’s zie ik dat deze opnieuw aan het opstarten/openen zijn.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@gitte65,

Ik vind dit niet echt abnormaal gedrag, loop je instellingen eens na…

Bijdrager
    Gitte65

@joopjoopjoop welke instellingen bedoel je? Want zolang ik deze iMac heb schakelt die alleen uit wanneer ik hem zelf daar opdracht toe geef; updates worden niet automatisch geïnstalleerd, altijd pas nadat ik daar toestemming voor heb gegeven. En dat heb ik in dit geval niet, want ik zat op moment van uitschakelen al ruim 45 min. niet achter mijn iMac. Dus ik wil er graag achter komen hoe dat nou kan. Kan best zijn dat er recentelijk iets is verander bij een of andere instelling, maar ik heb dit toch wel graag zelf in de hand.

Bijdrager
    IGBA

Het laatste wat draaide (en een foutmelding gaf) was de AVG antivirus-software. Dus ik zou het dáár als eerste gaan zoeken.

Bijdrager
    Gitte65

@igba, ja, dat had ik ook gezien en daardoor valt AVG wel onder het kopje ‘verdacht’ alleen vind ik het zo raar dat er dan ruim 6 min. zit tussen die foutmelding en het uitschakelen. Dat lijkt mij niet logisch… ?

Bijdrager
    Gitte65

Nou, mogelijk heb ik het lek boven water? Vanwege de opmerking van Joop(3x) ben ik nog even op zoek gegaan naar de instellingen van de App Store en het blijkt dat er daar iets in is verandert? Daar stond “Installeer programma-updates” en “Installeer masOS-updates” aangevinkt…

Heel vreemd wel, want ik installeerde alles handmatig.

Het gekke is alleen dat er gisteren voor het laatst een update is geïnstalleerd (die ik zelf had geactiveerd) en niet vandaag rond 12.28 u.

Wat ik me nog wel zat te bedenken is dat Microsoft Office ook ineens aan het updaten was nadat ik weer opnieuw was ingelogd. Vorige keer dat ik een soortgelijk probleem had was er een probleem met Word….

Maar kan daarover in de logfiles zo snel niets van terugvinden.

Nouja, zal het wel even goed in de gaten gaan houden, kijken of het nog een keer voorkomt en wat er dan in de logfiles staat. Ik weet ze nu te vinden!;-)

Bedankt voor het meedenken zo ver!

Bijdrager
    GoeieDag

…instellingen van de App Store…

Had ik dat ook al niet genoemd? 😇

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@gitte65,

Niks te danken hoor….

Moderator
    Night

Toch hoeft AVG niet persé de oorzaak te zijn. Ik zou even system.log openen (in Console.app, map hulpprogramma’s) en dan teruggaan naar het exacte tijdstip van de reboot melding (Sep 12 12:28:37) en van daaruit terugkijken…

Bijdrager
    koen

Was er misschien een stroomstoring?

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>GoeieDag op 12 september 2018 om 18:03</p>

…instellingen van de App Store…

Had ik dat ook al niet genoemd? 😇

Oja, sorry! Zie ik nu pas, was toen nog op zoek naar de log-files….

Enniewees, vanmorgen was mijn iMac weer vanzelf opgestart (zet hem ’s nachts nooit uit), maar dit keer wel een foutmelding:

Sleep Wake Failure

En dat zou bij de vorige keren ook heel goed het geval geweest kunnen zijn omdat de iMac, wanneer het gebeurd, altijd langere tijd niet gebruik is geweest (meer dan een uur).

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Night op 12 september 2018 om 22:55</p>
    Toch hoeft AVG niet persé de oorzaak te zijn. Ik zou even system.log openen (in Console.app, map hulpprogramma’s) en dan teruggaan naar het exacte tijdstip van de reboot melding (Sep 12 12:28:37) en van daaruit terugkijken…

Een deel van dat log heb ik hierboven gezet, en daaruit blijkt dat AVG ± 6,5 min. voordat er wordt ge-reboot een fout geeft. Daarna gebeurd er blijkbaar 6,5 min. niets en dan ineens de reboot. Vraag is of die reboot dan door AVG wordt veroorzaakt. Sleep Wake failure klinkt logischer…? Maar ja, waar komt dat dan vandaan.

Vanmorgen zou het om 6.27.26 zijn gebeurd, maar toen was ik niet in de buurt van mijn iMac. Ga straks de log-files maar weer even napluizen.

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>koen op 13 september 2018 om 01:54</p>
    Was er misschien een stroomstoring?

Niet voor zover ik weet. Andere apparaten op dezelfde groep geven geen storingen aan…. Maar ik sluit het ook niet helemaal uit. Ga het in ieder geval even goed in de gaten houden. Wel iets om in het achterhoofd te houden. Bedankt voor de tip.

Bijdrager
    Gitte65

Even een update, heb de log-files bekeken en weer lijkt de iMac uit het niets opnieuw te gaan opstarten.

Wel is de iMac blijkbaar de hele nacht druk met ASL Sender en de datum? (settimeofday) en wordt er een bug gemeld na opstarten. Maar ik heb geen idee wat die termen allemaal betekenen. En door te Googlen op die termen word ik ook niet veel wijzer helaas.

Hier een deel van de log-files:

Sep 13 06:02:01 iMac-van-… syslogd[57]: ASL Sender Statistics
    Sep 13 06:02:13 iMac-van-… timed[100]: settimeofday({0x5b99e145,0x480f6}) == 0
    Sep 13 06:06:32 iMac-van-… timed[100]: settimeofday({0x5b99e248,0xa9834}) == 0
    Sep 13 06:10:56 iMac-van-… timed[100]: settimeofday({0x5b99e350,0x5af73}) == 0
    Sep 13 06:15:09 iMac-van-… syslogd[57]: ASL Sender Statistics
    Sep 13 06:15:18 iMac-van-… timed[100]: settimeofday({0x5b99e456,0x55443}) == 0
    Sep 13 06:19:46 iMac-van-… timed[100]: settimeofday({0x5b99e562,0xe3fc2}) == 0
    Sep 13 06:28:28 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1536812908 0
    Sep 13 06:28:30 localhost syslogd[57]: Configuration Notice:
    ASL Module “com.apple.cdscheduler” claims selected messages.
    Those messages may not appear in standard system log files or in the ASL database.
    ASL Module “com.apple.install” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.family.asl” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.callhistory.asl.conf” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.contacts.ContactsUICore” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.authd” sharing output destination “/var/log/asl” with ASL Module “com.apple.asl”.
    Output parameters from ASL Module “com.apple.asl” override any specified in ASL Module “com.apple.authd”.
    ASL Module “com.apple.authd” sharing output destination “/var/log/system.log” with ASL Module “com.apple.asl”.
    Output parameters from ASL Module “com.apple.asl” override any specified in ASL Module “com.apple.authd”.
    ASL Module “com.apple.authd” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.eventmonitor” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.secinitd” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.mail” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.coreaudio” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.performance” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.iokit.power” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.icloud.fmfd” claims selected messages.
    Sep 13 06:28:30 — last message repeated 2 times —
    ASL Module “com.apple.contacts.ContactsAutocomplete” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.mkb” sharing output destination “/private/var/log/keybagd.log” with ASL Module “com.apple.mkb.internal”.
    Output parameters from ASL Module “com.apple.mkb.internal” override any specified in ASL Module “com.apple.mkb”.
    ASL Module “com.apple.mkb” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.CoreDuetAdmissionControl” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.MessageTracer” claims selected messages.
    ASL Module “com.apple.networking.boringssl” sharing output destination “/Library/Logs/CrashReporter” with ASL Module “com.apple.networking.networkextension”.
    Output parameters from ASL Module “com.apple.networking.networkextension” override any specified in ASL Module “com.apple.networking.boringssl”.
    ASL Module “com.apple.clouddocs” claims selected messages.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1]: Early boot complete. Continuing system boot.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.cmio.AVCAssistant): ThrottleInterval set to zero. You’re not that important. Ignoring.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.diskmanagementd): ThrottleInterval set to zero. You’re not that important. Ignoring.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.diskmanagementd): The TimeOut key is no longer respected. It never did anything anyway.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.xpc.launchd.domain.system): com.apple.CoreRAID (lint): The HideUntilCheckIn property is an architectural performance issue. Please transition away from it.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.syslogd): The HopefullyExitsLast key is no longer respected. Please remove it.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.syslogd): Please switch away from OnDemand to KeepAlive.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.xpc.launchd.domain.system): com.apple.opendirectoryd (lint): The HideUntilCheckIn property is an architectural performance issue. Please transition away from it.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.opendirectoryd): This service is defined to be constantly running and is inherently inefficient.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.mobile.keybagd): This key does not do anything: OnDemand
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (org.cups.cupsd): Service has increased maximum shutdown time to 60 seconds. This will create a poor experience for the user.
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.colorsync.displayservices): Unknown key for string: RunLoopType
    Sep 13 06:28:30 localhost com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.logd): This service is defined to be constantly running and is inherently inefficient.
    Sep 13 06:28:30 localhost syslogd[57]: ASL Sender Statistics
    Sep 13 06:28:30 iMac-van-… launchd[1]: BUG in libdispatch client: kevent[mach_recv] monitored resource vanished before the source cancel handler was invoked

Moderator
    Night

Maakt het verschil of je de datum en tijd handmatig instelt i.p.v. via de Apple Time Server (of probeer een andere timeserver)

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Night op 14 september 2018 om 21:15</p>
    Maakt het verschil of je de datum en tijd handmatig instelt i.p.v. via de Apple Time Server (of probeer een andere timeserver)

Dat weet ik niet, maar kan ik gaan uitproberen. Heb nu het vinkje uitgezet bij “Stel datum en tijd automatisch in” in tabblad Datum en tijd, is dat voldoende? Of moet ik ook nog bij Tijdzone het vinkje weghalen bij “Stel tijdzone automatisch in op basis van huidige locatie”?

Gisteren en vandaag hebben er geen herstarts plaatsgevonden, eergisteren 2x.

Moderator
    Night

Nee, dat is voldoende. Kun je wellicht ook bijhouden wat je aan het doen was voorafgaand aan een forced restart (mits zich dat in de toekomst toch nog blijft voordoen)?

Bijdrager
    Gitte65

@night Bedankt voor je antwoord!

Wat er bij de laatste restart aan vooraf is gegaan weet ik niet, kan daar nu ook geen log-files meer van vinden, maar had er die dag geen tijd voor helaas. Ga dat in vervolg wel proberen bij te houden en meteen de log-files proberen te saven.

Bij de andere 2 gevallen waarvan ik de logfiles heb bewaard (staan in de berichten hierboven) kan ik geen echte overeenkomst ontdekken.

Er is echter wel 1 duidelijke overeenkomst, het gebeurt altijd in sleep/sluimer, nooit terwijl ik aan het werk ben op de iMac. De laatste keer was de iMac overigens nog niet heel lang in sluimer, maximaal een half uur denk ik? Ik zat aan iets anders te werken toen die ineens ging herstarten, maar ik heb verder geen gekke geluiden oid gehoord.

Maar misschien is de tip van jou wel dé oplossing en gaat het vanaf nu niet meer voorkomen.

Moderator
    Night

Ik hoop het voor je.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.