8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Leonvliet

iMac start traag op

Hallo allemaal,

Ik heb ene iMac gekocht in maart 2009. Alles deed het prima, tot nu toe. Sinds eergister start mn iMac super traag op. Als ik hem opstart verschijnt het appletje en daaronder ook een balk en die moet dan vollopen maar dit duurt zeker wel 5 minuten. Normaal was hij sneller dan een minuut opgestart. Ik weet niet precies wat dit is, maar ik hoop dat dit kan worden verholpen.

Mvg

leon

Bijdrager
    Nikita

Die balk verschijnt normaal gesproken alleen bij een firmware update of reset en dergelijke. Heb je de laatste tijd nog zoiets uitgevoerd?

Bijdrager
    Hansi2124

Gebeurde dat nadat hij een keer lang had gesluimerd?
    Probeer eens of het helpt om de PRAM te zappen: opstarten met de toetsen P R [alt] [cmd] ingedrukt en als je daarna 2 keer de boing hebt gehoord de toetsen loslaten.

Bijdrager
    Leonvliet

Oke, ik zal het gaan proberen, jullie horen het nog:)

Bijdrager
    Vinhelper

Probeer ook:

1 ==> Even uitzetten.

2 ==> Zoek dan de Shift-toets op (dus waar je normaal hoofdletters mee typt. (die zit links van de Z, aan de rand van je toetsenbord)

3 ==> Druk deze in, en blijf ingedrukt houden, terwijl je je Mac opstart.

4 ==> Blijf de toets steeds ingedrukt houden, totdat er een soort laadbalkje onder het Apple-logo verschijnt. (kan even duren)

5 ==> Dan pas mag je de toets loslaten.

6 ==> Wacht nu een hele tijd (het opstarten kan 10 minuten of korter duren, maar ook een half uur) (er worden allerlei dingen hersteld/ververst in het systeem) IN GEEN GEVAL ONDERBREKEN!

7 ==> Als je dan bent opgestart, klik dan nog een keer op “Herstart”, in het Apple menu. De Mac is dan namelijk in de veilige modus opgestart, en die is niet bedoeld om in te gaan werken. (het kan wel, maar een aantal dingen zijn niet helemaal beschikbaar) Even herstarten zonder enige toetsen ingedrukt, en de Mac start dan weer normaal op.

Wat je daarnaast nog even kan controleren, is het volgende:

1 ==> Open Systeemvoorkeuren

2 ==> Kies ”Opstartschijf” (derde icoon onder het kopje ‘Systeem’.)

3 ==> Zorg er nu voor dat de meeste linkse schijf blauw oplicht, die is genaamd: ”Mac OS X 10.6.6 op Macintosch HD” (de getallen zijn mogelijk ietsje anders, niets bijzonders, dat ligt aan je OS X-versie)

4 ==> Je kan er voor de zekerheid altijd even op klikken, er gebeurd verder niets, maar zo weet jij dat de Mac sowieso op de juiste manier opstart.

Daarna zou hij altijd in 1 keer snel moeten opstarten.

Edit: Lees ook dit door…klik!…bluetooth toetsenborden.. Het is maar even voor de zekerheid, maar als je geen draadloos toetsenbord hebt, is het niet van toepassing.

Bijdrager
    Froggle

iMac van m’n vader had ongeveer het zelfde probleem, echter ging die na een kwart van het laadbalkje weer opnieuw en dan laadde die nog maar 1/10 ofzo. Daarna ging de iMac telkens vanzelf uit.

Komt iemand dat bekend voor?

Ik heb toen na wat vaste routines een schijfcontrole gedaan vanaf de Mac OSX install disc en bleek die HDD vol fouten te zitten. Afgeschreven dus, herstellen werkte niet, formatteren hielp niets. Retour naar Apple dus..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Opstarten in de safe-mode (uit-ge-breidt uitgelegd door Vinhelper:wink: ) zou normaal gesproken moeten helpen. Als dit echter niet het geval is, kijk dan even via schijfhulpprogramma naar de S.M.A.R.T. status van de hd. Ook is het aan te bevelen om dan gelijk even een schijfcontrole uit te voeren. Blijkt er iets fout te zijn dan moet je de schijf herstellen (opstarten vanaf de DVD)

Bijdrager
    strigoi

Ik heb ook zoiets gehad. Hopelijk heb je een time machine backup. Ik kon de schijf niet meer herstellen. Een herinstallatie van het systeem en een time machine back up zorgden er toen voor dat ik zo weer verder kon. Succes

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.