26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Argonath1600

iMac start slecht/niet op en vertoont een folder met ? erin.

Ik heb een iMac 20″ uit augustus 2007. 2,0 ghz processor en 1 gb ram, 250 gb harde schijf met Leopard erop.

Nu heb ik sinds gisteren last van een knipperend vraagtegen in een folder die tevoorschijn komt als ik de iMac opstart. Nu lees ik her en der dat er allerlei fouten kunnen zijn, maar het niet per se daar aan hoeft te liggen. Zelf heb ik totaal geen zin (want er staat totaal geen rommel op mijn computer) om een clean install te doen om dit probleem op te lossen. Ik lees echter wel dat veel mensen aanraden om de boel opnieuw te installeren, is er geen andere oplossing voor dit probleem? Misschien loopt mijn mac ook wel vast omdat ik domweg te weinig ram heb, maar dat weet ik niet zeker. De laatste keer dat ik 4gb ram in mijn iMac stopte liep alles vast en startte hij alleen nog maar op nadat ik de originele 1 gb ram strip erin had gestopt.

Dit krijg ik overigens te zien als ik naar het schijfhulpprogramma ga.

Iemand tips? Snow Leopard en nieuw ram halen of is er een ander trucje om deze ongein te verhelpen. Het probleem komt bijna letterlijk uit de lucht vallen. Heb namelijk niets raars gedaan met de mac.

Bijdrager
    Afroman

Nee, je harddisk sterft. Die moet je vervangen.

Bijdrager
    Hansi2124

Zo is dat.
    En die 4GB RAM van destijds: die heb je dan toch wel zeker geruild tegen een goed werkende?

Bijdrager
    Appeltje

Hoe kan dat eigenlijk gebeuren joh?

Bijdrager
    ramrod

Wel een beetje snel niet als het inderdaad zo is dat zijn HDD aan het “sterven” is ,

Bijdrager
    Afroman

Hoezo? Blijft mechaniek. Kan 10 jaar mee gaan, kan een week meegaan. Daar is geen touw aan vast te knopen.

De versnellingsbak van de auto gaat toch ook vroeg of laat stuk?

Bijdrager
    Argonath1600

Wat kost zo’n nieuwe HDD en hoe kom je daar zo achter dat ie aan het sterven is? Op dit moment werkt overigens alles naar behoren.

Heb je het overigens over een externe harde schijf of een nieuwe interne harde schijf die ik moet aanschaffen eventueel?

Bijdrager
    ramrod

Ja ,lekker makkelijk ,alles kan stuk gaan , als iets snel stuk gaat kan je toch wel twijfels hebben bij de kwaliteit van het product , ik zou toch niet verwachten dat een hdd van een Apple zo snel kapot gaat , maar Apple heeft de laatste tijd wel vaker kwaliteits problemen , zou het toch niet zo maar pikken dat het product zo snel stuk gaat .

Het gaat je een hoop geld kosten want je kan hem volgens mij niet zelf vervangen .

Bijdrager
    RickDeRaaf

Wat kost zo’n nieuwe HDD en hoe kom je daar zo achter dat ie aan het sterven is? Op dit moment werkt overigens alles naar behoren.
    Heb je het overigens over een externe harde schijf of een nieuwe interne harde schijf die ik moet aanschaffen eventueel?

Heb dit zelfde ook gehad, 2 weken geleden. Heb mijn iMac naar CARD services in Zwolle gebracht en hij werkt weer perfect.
    Het is wel een dure aangelegenheid; Ik moest voor een 640Gb schijf(intern dus) €99,- ex btw betalen terwijl de exact zelfde schijf in de winkel ligt voor €53,- inc. btw.
    Het inbouwen van de schijf koste 1 arbeidsuur a €88,- ex. btw.

Al met al ben je €223,- inclusief kwijt.

Bijdrager
    Hansi2124

Apple maakt geen hd’s…..

Argonath1600 op 27 januari 2011

Je weet toch zelf welke hd het slecht doet :slant:
    Je ziet het staan in je afbeelding die je hebt gepost…..

Bijdrager
    Argonath1600

Wat een gedoe allemaal. Doe je niks raars met je computer en gaat het ding binnen 3,5 jaar kaduuk. Na het gebruik van iLife en iWork en iTunes. Lekker dan. Ik zie wel wanneer hij het begeeft. Vind de argumenten hier om de boel te vervangen totaal niet sterk. Al die geheimtaal van de Mac zelf werkt ook niet echt mee. OP dit moment typ ik dit ook op mijn iMac en er is geen enkele reden om te denken dat er nu iets aan ‘sterven’ is.

Bijdrager
    Afroman
    ramrod op 27 januari 2011

Ja ,lekker makkelijk ,alles kan stuk gaan , als iets snel stuk gaat kan je toch wel twijfels hebben bij de kwaliteit van het product , ik zou toch niet verwachten dat een hdd van een Apple zo snel kapot gaat , maar Apple heeft de laatste tijd wel vaker kwaliteits problemen , zou het toch niet zo maar pikken dat het product zo snel stuk gaat .

Het gaat je een hoop geld kosten want je kan hem volgens mij niet zelf vervangen .
    Kan je wel zo dom blijven reageren, maar je weet toch zelf wel dat niet alles het eeuwige leven heeft?
    En als je veel je disk aan moet spreken dan zal die ook sneller slijten. En Inderdaad zoals Hansi zegt, Apple maakt geen harddisks.

Bijdrager
    Hansi2124

Wat een gedoe allemaal. Doe je niks raars met je computer en gaat het ding binnen 3,5 jaar kaduuk. Na het gebruik van iLife en iWork en iTunes. Lekker dan. Ik zie wel wanneer hij het begeeft. Vind de argumenten hier om de boel te vervangen totaal niet sterk. Al die geheimtaal van de Mac zelf werkt ook niet echt mee. OP dit moment typ ik dit ook op mijn iMac en er is geen enkele reden om te denken dat er nu iets aan \’sterven\’ is.

Die “geen enkele reden” was voor jou toch wel de aanleiding om dit topic te plaatsen…..
    Ik zou zeggen: veel succes met je denkwijze, maar kom hier niet aankloppen als het mis is gegaan.
    Als je er zo over denkt, ben ik er weer klaar mee.

Bijdrager
    Argonath1600

Jullie argumenten stroken domweg niet met wat er met mijn iMac gebeurd, dus dan is er genoeg reden om te zeggen en denken dat er iets anders aan de hand is. Of heeft iedereen hier op het forum exact hetzelfde probleem gehad?

Bijdrager
    Hansi2124

Jij snapt je eigen upload niet. Die geeft toch duidelijk aan dat er iets mis is met je hd. Dat vertellen wij jou ook, maar jij zegt: dat is niet waar.

Je hoeft niet per se zelf hetzelfde probleem te hebben gehad om te weten wat het probleem is.

Bijdrager
    Afroman

Sure, whatever. Niet janken als je je gegevens kwijt bent en je systeem traag is.

Bijdrager
    JBStudio

Om iets nuttigs te melden:

Start eens op met de bijgeleverde dvd en doe vanuit daar eens schijfhulpprogramma er op los laten. Je hebt kans dat hij de genoemde nodestructuur kan herstellen….

Succes.

Vriendelijke groet,
    JBStudio

Bijdrager
    Maverick9898

Argonath zo begint het altijd bij een stervende HDD. De mensen die hier posten weten echt wel waarover ze het hebben. Ik heb ook ooit een MacBook gehad die ditzelfde deed (die was gevallen, maar desalniettemin). Ik heb nog nooit iemand gehad die een mapje met een vraagteken kreeg en die niet een kapotte HDD had. Hij deed het dan nog wel even, maar dan vervolgens weer een keer niet, totdat hij uiteindelijk helemaal niks meer doet. Je kan in principe de HDD redelijk makkelijk zelf vervangen. Vervangen kost best wat geld, want ‘onderzoekskosten’ en personeelskosten worden meegerekend plus de, ietwat hoge, prijs voor een nieuwe HDD. Je kan, als je dat nog niet gedaan hebt, snel een Time Machine back-up maken, als ie dat nog doet. Dan zijn je gegeven sowieso safe. En als je het niet gelooft, moet je gewoon wachten tot ie echt sterft, dan naar een APR gaan en dan zullen zij exact hetzelfde zeggen. Kijk maar eens hier. Hetzelfde advies als op OMT;).

Bijdrager
    Vinhelper
    Afroman op 27 januari 2011

Zoals ook hierboven een keer terugkomt, dit hoeft nog niet perse ineens helemaal zo te zijn.

Misschien kun je het met de DVD nog herstellen, maar als deze meldingen blijven komen, is het verstandiger voor een goede backup te gaan zorgen, en liefs zo snel mogelijk. De schijf kan er onverwacht mee stoppen. Misschien voor een paar dagen, waarschijnlijk voor altijd.

Nogmaals: de knipperende map met het vraagteken betekent dat Mac OS X om bepaalde redenen niet gestart kan worden. Een HD met systeem erop is zeker wel gevonden!

Indien er geen HD gevonden wordt, krijg je namelijk het ‘verbodsbord’ te zien. (een ander symbool, in simpele woorden)

En het probleem met deze serie iMacs is de temperatuurwisselingen t.o.v. de plaats van de harde schijf in deze machines. De schijven worden bij wat langer gebruik achter aan elkaar makkelijk 55-70 ºC, en samen met het weer afkoelen na gebruik is dit op de lange duur niet zo best.

In de latere series is dit effect minder, maar nog steeds aanwezig. Een iMac blijft een compact apparaat, dus weinig luchtdoorstroming.

Bijdrager
    Bianco

In mijn iMac heb ik de harddisk zelf vervangen. Is maar een half uurtje werk. En dan kun je gelijk wat stof wegblazen waar je normaal nooit bij komt.

De gemiddelde levensduur van een HD is ongeveer 5 jaar, zo heb ik begrepen. Sommigen gaan 1 maand mee, en anderen gaan 10 jaar mee, daar is geen peil op te trekken, behalve dan dat met hoe meer harde-schijf bewerkingen (dus schrijven en lezen) je doet, je HD sneller zal slijten.

Je kunt, en dat is gewoon je goed recht, eigenwijs zijn, en het ergens anders in zoeken dan in je Harde Schijf. Wat je ook kunt doen, is 55 euro uitgeven voor een 1TB harde schijf die je zelf kunt inbouwen (met een beetje handigheid), Als je er dan nog een simpel Dockje bij koopt voor de oude HD, heb je er gelijk een andere Externe HD bij. Ben je voor 75 Euro klaar, heb je een frisse Apple, en je oude besturingssysteem zoals ie nu is, kun je nog gewoon opstarten van de Externe HD. (Totdat ie echt kapot gaat.)
    Een uitleg voor de vervanging vindt je hier:

http://www.amfiteatar.org/content/view/155/57/lang,en/

P.S.

Apple maakt inderdaad geen HD’s. Voor zover ik gezien heb zit er in een iMac uit 2007 een Western Digital. Dat blijkt ook uit je plaatje. de Letters WDC staan voor Western Digital Company.

Bijdrager
    1234

Ik zie wel wanneer hij het begeeft. .

Maak even een backupje, dan weet je zeker dat je alles nog hebt straks. Kan nog een dag duren of een jaar, maar men heeft hier inmiddels genoeg ervaring om een diagnose (nooit 100%) te kunnen stellen.

Bijdrager
    Oppie

Zelf heb ik totaal geen zin (want er staat totaal geen rommel op mijn computer) om een clean install te doen om dit probleem op te lossen.

Je kunt ook eens proberen een Archiveer & Installeer te doen, iets wat je kunt kiezen als je opstart van de installatieschijf van Leopard. Weinig werk, en alle bestanden en instellingen worden behouden. De moeite van het proberen waard.

PS1: je hebt toch wel een goede backup?!

PS2: de A&I is een optie voor Leopard 10.5 en eerder; op SL (10.6) is het de standaard install manier en hoef je niks te kiezen.

Bijdrager
    Togassa

Harde schijf is niet kapot. De S.M.A.R.T.-status kan immers nog gecontroleerd worden.
    De structuur van het volume is wel beschadigd.
    Backupje maken zoals hierboven aangegeven is aan te raden (indien mogelijk).
    Je kunt proberen de backup terug te zetten, en kijken of het probleem daarmee opgelost is.
    Anders is de optie zoals Oppie hierboven geeft misschien een uitkomst.

Bijdrager
    G-Force

S.M.A.R.T. status zegt ook niet zoveel want er zijn zat schijven die kapot gaan terwijl S.M.A.R.T. aangeeft dat er niets aan de hand is.

Bijdrager
    Maverick9898

Ik geloof niet dat de TS nog reageert…..

Bijdrager
    Oppie

Maar dat is toch normaal?! Tsss, stel je voor, nog reageren op de geboden hulp ook….

:wink:

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.