17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    hooks

iMac start pas de 2e keer op, wordt niet wakker uit sluimer

Sinds een maand ongeveer heeft mijn iMac (late 2007, 20″) het bekende probleem met het folder en vraagteken bij het opstarten. Drama, zou je denken, maar als ik hem dan uit zet en meteen weer aan, doet hij het zonder morren. Zo gaat het altijd: de 1e keer werkt gegarandeerd niet, de 2e keer gegarandeerd wel. Daarnaast houdt hij er niet meer van om in sluimerstand gezet te worden – dan is een harde restart nodig.

Hoe kan dat? Ik zou graag van dit euvel af komen. Wat ik al heb gedaan:

– schijf op fouten gecontroleerd
    – schijfbevoegdheden hersteld
    – en natuurlijk maak ik constant backups

Iemand suggesties?

Moderator
    Strifer

heb je de smart status van je schijf al eens bekeken?

Bijdrager
    hooks

@Strifer Ja, die is gecontroleerd.

Moderator
    Strifer

lijkt wel alsof ie even moet warmdraaien ofzo. vreemd. overigens heb ik ook een mac gehad waarbij ik steevast even dat icoontje (een seconde) zag voordat ie ging opstarten. maar hij deed het wel altijd, ook bij een cold boot.

wellicht is je pram batterijtje op ofzo. volgens mij wordt er namelijk in het pram (of nv-ram) opgeslagen wat je boot disk is. ik weet niet of ik goed redeneer, maar:

iMac uit > geen power meer in batterijtje, dus pram niet beschikbaar
    iMac reboot > power wordt gegeven doordat iMac al aanstaat, dus pram beschikbaar

misschien is een pram reset en/of een smc reset handig om te doen. je zou ook nog even je disk kunnen checken met een tool als DiskWarrior of TechTool – die zien toch meer dan de standaard Apple Tool. geven die ook geen fouten of blijft het gedrag na reparatie dan zou je je systeem eventueel opnieuw kunnen installeren (of archive&install).

Bijdrager
    hooks

Dank voor je antwoord, dat met het batterijtje klinkt in elk geval logisch. Nu eerst even PRAM-reset en eens zien of dat zin heeft. Een nieuwe installatie ga ik denk ik maar even niet doen – er is op dit moment te leven met het probleem en dan is zo’n reinstall nogal een risicovolle ingreep. Evt. een disktool zou zeker kunnen.

Bijdrager
    Macosxachist
    hooks op 12 september 2011

Ook met iets anders dan Schijfhulpprogramma, want die test voldoet niet.

Bijdrager
    Renko

Zit er echt nog een batterijtje in de imacs? Interesting, want dat kun je nooit meer vervangen dus :s

Bijdrager
    johnkeates

Dat batterijtje zou je in principe over de gehele levensduur niet hoeven te vervangen. Je kan het trouwens wel vervangen, maar dan heb je natuurlijk een schroevendraaier nodig.

Bijdrager
    hooks

Vervangen kan zeker: http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-20-Inch-EMC-2266-PRAM-Battery/912/1, en een batterij kan altijd problemen krijgen. Wie weet waag ik me hier nog eens aan…

Schijf is trouwens gecontroleerd met Disk Warrior Pro, geen enkele fout gevonden.

Bijdrager
    hooks
    Macosxachist op 12 september 2011
    hooks op 12 september 2011

Ook met iets anders dan Schijfhulpprogramma, want die test voldoet niet.

Gedaan – status is prima.

Moderator
    Strifer

heeft de PRAM reset geholpen?

Bijdrager
    johnkeates

Post eens de SMART waardes die je in de details van SMART Utility kan zien, en post een schoon logboek, dan weten we hoe/wat.

Bijdrager
    hooks
    Strifer op 13 september 2011

heeft de PRAM reset geholpen?

Nee, heeft helaas niet geholpen.

johnkeates op 13 september 2011

Post eens de SMART waardes die je in de details van SMART Utility kan zien, en post een schoon logboek, dan weten we hoe/wat.

Wat is een schoon logboek? Hierbij de SMART-waardes:

Bijdrager
    johnkeates

Hallo hooks, bedankt voor je post, zeer nuttige informatie! (Jammer dat er helaas niks mankeert aan je schijf – om dat we dan nog niet een exact punt aan kunnen wijzen)

Schoon logboek:

1. Zet computer uit
    2. Zet computer aan (zodat ie opstart)
    3. Log in
    4. open Console.app (Utilities/Hulpprogramma’s)
    5. Toon ze zijkolom
    6. Klik bovenste item aan (Alle berichten)
    7. Copy&Paste! (Stel dat dat niet hier kan, paste het dan op pastebin.ca ofzo en link hier heen)

Daar staat alles in, opstarten, afsluiten, kernel messages, problemen, fouten e.d.

Bijdrager
    hooks
    johnkeates op 22 september 2011

Schoon logboek:

Dankjewel – ik krijg op die manier wel diverse foutmeldingen, maar met name op bestandsniveau geloof ik. Ik ben een beetje terughoudend met die hele bende hier posten, omdat er flink wat info over mijn computer dan op het internet verschijnt (thuismappen, bestanden, programma’s etc.). Gaat het specifiek om een paar regels?

Daarnaast heb ik trouwens met deze keer opstarten het probleem niet gehad, terwijl de computer toch ruim een uur uit en zonder stroom heeft gestaan. Vreemd, blijkbaar moet er echt een nacht tussen zitten.

Bijdrager
    johnkeates

Je kan filteren op alles met kernel, systemstarter, login, configd, kextd, fseventsd, loginwindow, bootlog, launchd, launchctl en shutdown. Dan heb je de systeemonderdelen;) EFI en FirmWare zou je ook kunnen doen, maar ik weet niet of die er wel zijn. Je kan ook system profiler erbij kunnen pakken en dan bij diagnostics kunnen zoeken of er wat verkeerd staat.

Bijdrager
    hooks

Even dan de eerste regels uit de console van deze boot (de mislukte boot staat er niet bij). Is het normaal om zoveel ‘failed’ er tussen te hebben staan?

Sep 23 10:31:46 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1316766706 0
    Sep 23 10:31:48 localhost com.apple.launchd[1]: *** launchd[1] has started up. ***
    Sep 23 10:32:00 localhost UserEventAgent[11]: starting CaptiveNetworkSupport as SystemEventAgent built Jun 13 2011 17:29:21
    Sep 23 10:32:01 localhost mDNSResponder[12]: mDNSResponder mDNSResponder-320.5.1 (Aug 3 2011 19:57:38) starting OSXVers 11
    Sep 23 10:32:01 localhost UserEventAgent[11]: WirelessAirPortDeviceNameCopy(): no BSD interface name found for object 12807
    Sep 23 10:32:01 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CaptiveSCCopyWiFiDevices:388 WiFi Device Name == NULL
    Sep 23 10:32:01 localhost com.apple.kextd[10]: Can’t load /System/Library/Extensions/ConnectUSB.kext – no code for running kernel’s architecture.
    Sep 23 10:32:01 localhost com.apple.kextd[10]: Load com.parallels.kext.ConnectUSB failed; removing personalities from kernel.
    Sep 23 10:32:02 localhost com.apple.kextd[10]: Can’t load /System/Library/Extensions/ConnectUSB.kext – no code for running kernel’s architecture.
    Sep 23 10:32:02 localhost com.apple.kextd[10]: Load com.parallels.kext.ConnectUSB failed; removing personalities from kernel.
    Sep 23 10:32:02 localhost com.apple.kextd[10]: Can’t load /System/Library/Extensions/System.kext/PlugIns/IOKit6.0.kext – no code for running kernel’s architecture.
    Sep 23 10:32:02 localhost com.apple.kextd[10]: Load com.apple.kernel.iokit failed; removing personalities from kernel.
    Sep 23 10:32:02 localhost UserEventAgent[11]: CertsKeychainMonitor: configuring
    Sep 23 10:32:03 localhost airportd[28]: _processDLILEvent: en1 attached (down)
    Sep 23 10:32:03 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CreateInterfaceWatchList:2788 WiFi Devices Found.:)
    Sep 23 10:32:03 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CaptivePublishState:1211 en1 – PreProbe
    Sep 23 10:32:03 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CaptiveSCRebuildCache:81 Failed to get service order
    Sep 23 10:32:03: — last message repeated 1 time —
    Sep 23 10:32:03 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CaptivePublishState:1211 en1 – PreProbe
    Sep 23 10:32:03 localhost UserEventAgent[11]: CaptiveNetworkSupport:CaptiveSCRebuildCache:81 Failed to get service order
    Sep 23 10:32:03: — last message repeated 1 time —
    Sep 23 10:32:03 localhost configd[15]: bootp_session_transmit: bpf_write(en1) failed: Network is down (50)
    Sep 23 10:32:03 localhost configd[15]: DHCP en1: INIT-REBOOT transmit failed

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.