30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    Tonbricoleur

iMac start op, maar zonder USB en Bluetooth

Hallo
    Mijn imac (feb 2009, systeem 10.12.6) crashte vanmiddag en start sindsdien wel, maar zonder werkende usb en bluetooth. Kortom, ik kan er niets mee, zonder muis of toetsenbord.
    Ik heb Diskwarrior gedraaid en PRAM-zap gedaan, maar zonder effect.
    Als ik opstart met Opstartbeheer krijg ik een verbodsbord als ik kies voor Herstel 10.12.6. Dito als ik opstart in de diverser recovery modes.
    Ik heb meerdere keren een SMC-reset gedaan.
    Ook Schijf-EHBO lukte wel, daarna weer opgestart vanaf de 10.12.6, met nog steeds geen usb en bluetooth.
    Er staat nog een systeem 10.11 op een andere interne schijf, daar speelt dat probleem niet.
    Ik ben nu door mijn ideeën heen, jullie hopelijk niet?
    Merci

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien je al een SMC reset hebt gedaan (waar ik gelijk aan dacht) zou je nog even een opstart in veilige modus kunnen proberen.

M.a.w: direct met herstarten de shift toets ingedrukt houden totdat het log-in venster verschijnt.

Daarna gelijk normaal opstarten.

Aangezien het via die andere schijf wel goed gaat is dit in ieder geval een software probleem. Mocht de veilige modus niet werken dan zit er vermoedelijk niets anders op dan een (schone) herinstallatie. Zorg er dan wel voor dat je een TM backup hebt.

Bijdrager
    Tonbricoleur

Merci, al geprobeerd, maar dan krijg ik een scherm waar ik een wachtwoord moet ingeven en dat kan niet omdat ook in de veilige modus het toetsenbord geen contact maakt met de imac. Bedraad noch via bluetooth. Een herinstallatie lijkt me daarom ook niet mogelijk.

Het bizarre is dat als ik ‘normaal’ opstart, alles normaal werkt, ik zie alle vensters die openstonden, er komt mail binnen, etc.

Ik draai trouwens een ‘speciaal’ systeem om zoveel mogelijk up to date te blijven met mijn oude mac: https://www.icreatemagazine.nl/workshop/macos-sierra-op-oudere-mac-installeren/. Dit draait al een paar jaar, dus hier ligt het niet aan, alhoewel ik nooit updates heb toegepast.

Merci voor het meedenken

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door  Tonbricoleur.

Bijdrager
    nnsa

Probeer eens het volgende (geen grap): Mac uitzetten. 220V stekker achteruit de Mac halen ! Alle apparaten die aan de Mac hangen (tijdelijk) verwijderen. En dit een paar uur zo laten staan. Daarna normaal opstarten en kijken of het heeft geholpen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een SMC reset zou dit moeten verhelpen.

Heb je die goed uitgevoerd?

Namelijk:

1) Zet de Mac uit
    2) Haal de stroom eraf
    3) Hou de power knop ingedrukt voor 5 sec.
    4) Zet de stroom erop en start gewoon op.

Bijdrager
    Tonbricoleur

Zo heb ik het gedaan, ook nu weer, helaas zonder effect.

Moderator
    Night

Zou de crash hebben kunnen ontstaan door een hardware defect, aan bv USB/Bluetooth controller?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als er wordt opgestart vanaf die andere drive dan lijkt er geen probleem te zijn. Dan kan het eigenlijk niet de hardware zijn.

Maar je kunt wel vanaf die andere drive het system-log bestand proberen in te lezen van de drive in kwestie en dan te zoeken naar het moment van de crash en te kijken wat daar staat. Dat log bestand staat echter op een onzichtbare locatie met de padnaam: x/private/var/log/

(vul op de plek van de “x” de naam van de drive in kwestie.)

Bijdrager
    nnsa

Zit er ‘toevallig’ een fusion-drive in de Mac ?, dan kan die het wel eens aan het begeven zijn.

Bijdrager
    Tonbricoleur

Hallo Hendrik en nnsa

Werken met de Terminal gaat me eigenlijk boven de pet, maar ik heb je duidelijke aanwijzing opgevolgd met helaas het resultaat: No such file or directory. Het geeft niet dat ik het Terminalprogramma van de tweede interne schijf heb gebruikt? Ik neem aan dat die ieder een eigen log hebben.

Nee, ik heb de originele harde schijf en een ssd ingebouwd. Geen fusion-drive. De problemen zijn momenteel met het syteem op de ssd, die normaal mijn opstartschijf is.

Ik ben ondertussen zover dat ik wel een compleet nieuw systeem wil plaatsen, na een paar keer pramzappen ‘pakte’ command-R weer en kon ik kiezen voor systeem terugzetten vanaf Time machine. Ik heb gelukkig een recente TM, maar als ik daardoor kies krijg ik in het volgende scherm de heftige mededeling ‘Als u een reservekopie terugzet, wordt de geselecteerde doelschijf gewist’. Dat is wat anders dan alleen het systeem vervangen!

Kan ik dan maar beter kiezen voor de tweede optie uit het Command-R menu ‘Installeer OSX opnieuw’?

Bedankt weer!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat lijkt het beste ja. Maar terug komend op de Terminal:

Je kunt het onzichtbare system log bestand waar dus misschien een aanwijzing in staat (zoeken op woorden zoals “error” etc. kan het zoeken versnellen) zichtbaar maken d.m.v. dit Terminal commando:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder

Als één regel exact zo intypen (spatie na “files”) en op return drukken De Finder wordt herstart en alle bestanden die normaal gesproken onzichtbaar zijn, zijn dan zichtbaar. Je kunt dan op de gebruikelijke manier naar dit log bestand gaan op de schijf met het probleem. (dus je opent de mappen “private/var/log/” op de root directory van de juiste schijf.) Vervolgens open je het system log bestand wat dus in de map “log” staat.

Ben je daarmee klaar dan voer je dit Terminal commando uit:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE;killall Finder

Omdat deze onzichtbare bestanden behoorlijk belangrijk zijn moet je er op letten geen fouten te maken en alleen dus direct naar het log bestand gaan. Omdat ik niet weet of een herinstallatie dit log bestand wist moet je wil je weten wat de oorzaak kan zijn dit dus eerst doen.

p.s: vanaf 10.13 kun je overigens door shift-command en de punt tegelijk in te typen direct alles zichtbaar/onzichtbaar maken.

Bijdrager
    Tonbricoleur

Ik heb die regel exact zo overgetikt, na return krijg ik ‘command not found’.

Bovendien is dit echt veel te technisch voor mij, ik weet niet waar ik mee bezig ben en ik ben bang dat ik meer schade aanricht dan goed doe.

Het installeren van een nieuw OSX is trouwens ook niet mogelijk, ik krijg de melding dat dat niet kan omdat er een nieuwere versie is geinstalleerd. Inderdaad is dat 10.12.6 (zie hierboven). Is hier nog een ‘workaround’ mogelijk, of moet ik toch maar de kopie van Time Machine terugplaatsen?

Bedankt

Moderator
    Night

Dus als je opstart vanaf een andere schijf, heb je gewoon USB en Bluetooth. Dan lijkt er dus iets mis te zijn met de macOS installatie op je Macintosh HD.

Je kunt dan proberen om op te starten in Recovery Mode en dan macOS over je oude versie heen te installeren. Dan verlies je geen data en bestanden, maar wordt alleen de macOS versie opnieuw geïnstalleerd.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    Tonbricoleur

Bedankt, maar dat lukt ook niet, zie laatste alinea hierboven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij het terugzetten van de TM backup zet je zeer waarschijnlijk ook het probleem weer terug.

Het is overigens vreemd dat je na opstarten met Command-R de melding “omdat er een nieuwere versie is geïnstalleerd” krijgt te zien.

Want Command-R installeert juist de laatste versie die op de Mac geïnstalleerd was en is dus feitelijk een her-installatie van in jou geval 10.12.6 (Ik neem aan dat dat ook de schijf is vanwaar je op dat moment opstart)

Bijdrager
    Tonbricoleur

Die versie 10.12.6 die ik draai, heb ik via een patch. Apple zelf vindt dat 10.11 de hoogst draaibare versie is. (https://www.icreatemagazine.nl/workshop/macos-sierra-op-oudere-mac-installeren/)

Dankzij TM heb ik nu de mac weer aan de praat.

Ik ben het met je eens dat de problemen waarschijnlijk mee terug geplaatst zijn. Ik had de laatste tijd al vaker rare vastlopers, iets wat sinds systeem 10 amper meer voorkwam.

Ik wil eigenlijk graag ‘downgraden’ naar 10.11, om tenminste een ondersteund systeem te hebben, inclusief de updates of de patch opnieuw installeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je wilt downgraden moet je volgens mij het volgende doen:

1) Opstarten met shift-option-command-R

Als dat gewerkt heeft:

2) Opstarten met option-command-R

Stap 1 installeert de versie die bij de Mac werd geleverd of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is. Dat is dus zo te zien minimaal 10.5.6

Stap 2 is dan een upgrade naar de laatste versie die op deze Mac officieel kan draaien en dat is dus 10.11.x

Bij de eerste stap zal waarschijnlijk de drive eerst gewist worden maar dat weet ik niet zeker.

Bijdrager
    Tonbricoleur

Hallo Hendrik

Ik wil je hartelijk bedanken voor de steun in de afgelopen dagen.

Ik zag het somber in met mijn OSX.

Die downgrade gaat, denk ik, wel lukken.

Merci

Ton

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Graag gedaan.

Bijdrager
    GoeieDag

Tonbricoleur op 28 juli 2019 om 15:08
    Mijn imac (feb 2009, systeem 10.12.6) crashte vanmiddag en start sindsdien wel, maar zonder werkende usb en bluetooth. Kortom, ik kan er niets mee, zonder muis of toetsenbord.

Jammer dat je niet 10.13 of 10.14 in gebruik hebt met de dan standaard APFS. Dan had je een roll-back kunnen maken naar de situatie voor die crash middels APFS (TM) Snapshots.

Ik heb dat van de week om handen gehad; een kennis had zijn account ww veranderd, maar dat was op een of andere manier fout gegaan. Via de door Apple gegeven opties kregen we het weer goed, maar de Sleutelhanger werkte niet mee. Om mee te kijken en zaken te checken, ben ik in een test gebruiker op mijn Mac ook met Sleutelhangertoegang en het ww bezig geweest, met als het gevolg dat ook in mijn normale account ST de weg kwijt was. Balen; van alles geprobeerd, maar het lukt niet meer om het probleem op te lossen.

Afijn, even naar de snapshots gekeken, en die van een paar uur eerder terug gezet. Dat kost nog geen paar minuten, en klaar. Alles is weer zoals het was voordat ik in de problemen kwam. Hem hetzelfde laten doen, met hetzelfde positieve en gewenste resultaat. Briljant!

Dit is heel anders dan een TM backup terug zetten. Dat het overpompen en terugplaatsen van de hele zwik aan data, wat uren kan kosten.

Die snapshot roll-back is een soort ‘rewind in time’, waarbij alles weer wordt zoals het was op het moment van de snapshot, en dat is in feite secondenwerk.

Moderator
    Night

Is dat niet net zoiets als in MS Windows?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, eerlijk is eerlijk, Windows heeft dit al langer.

https://en.wikipedia.org/wiki/System_Restore

Moderator
    Night

Ik meende me inderdaad zoiets te herinneren 😉

Maar zoals vaker gezegd: Apple is nooit de eerste ergens mee, maar wil het wel altijd graag als beste doen. Afwachten of dat bij APFS ook inderdaad zo zal zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 31 juli 2019 om 18:17
    Is dat niet net zoiets als in MS Windows?

Zeker niet.

Ik ken niet alle technische in en outs (zoals iedereen, want Apple maakt er weinig over bekend), maar het grootste verschil is dat het bij Windows System Restore gaat om de roll back van enkel het systeem, dus allerlei system files, applications, Registry, and system settings. De macOS snapshots zet alles terug, dus ook alle gebruikers bestanden (en haalt weg wat er later op kwam). Je Mac wordt weer precies zoals ie was op het moment van de snapshot.

Nogal een wezenlijk onderscheid.

Moderator
    Night

Dus inderdaad “Maar zoals vaker gezegd: Apple is nooit de eerste ergens mee, maar wil het wel altijd graag als beste doen.”

Bijdrager
    GoeieDag

Dat geldt hier dus niet, want hiermee zijn ze ‘het eerste’, omdat het gewoon heel wat anders is dan Windows System Restore.

Moderator
    Night

Ach, herstelpunt of systeem-herstelpunt…. semantics. Het blijft een herstelpunt. Misschien met een andere techniek en met een ander uitgangspunt of resultaat, maar het blijft een herstelpunt.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is gewoon heel wat anders. Jij doet alsof het een semantisch verschil is, maar dat is het juist niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na zoeken op “Catalina snapshot” kom ik op b.v. cnet.com dit tegen:

Restore from a snapshot. if a MacOS update disagrees with your third-party software, you can revert your system back to a snapshot of your computer you had before updated.”

Dus hoewel dit wezenlijk iets anders is dan b.v. iets terugzetten vanaf de TM backup (wat dus meestal gebruiker databestanden betreft i.p.v. het systeem zelf) is “herstelpunt” een volkomen juiste omschrijving.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dus?

Het zijn dus heel verschillende zaken, die dezelfde nomenclatuur gebruiken.

Elke backup heeft natuurlijk herstelpunten. Daarmee is het niet allemaal hetzelfde.

Overigens is die quote van jou niet helemaal correct; want niet alleen het systeem gaat terug, maar alles.

(Ik val in de herhaling, geloof ik.)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.