30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    toxief

iMac start niet op, vraagteken icoon [Opgelost]

Hallo

Ik heb onlangs mijn eerste iMac gekocht (tweedehands). Maar het is lang niet mijn eerste computer, wel mijn eerste Mac.
    Nu heb ik al een probleem waarover ik mij zorgen maak. Ik verwacht van een redelijk goedkope tweedehands mac ook wel problemen, maar liefst geen te grote.

Een keer is hij vastgelopen na een nachtje sluimerstand.
    Een keer startte hij niet op en kwam er een een folder met een vraagteken op.
    Dit is niet altijd zo, maar toch…
    Ik heb al heel wat zelf uitgezocht en heb al een beetje zicht op wat de oorzaken kunnen zijn. Maar ik heb nog niets ondernomen. Aangezien er een schone installatie opstaat Mac OSX 10.6.3. Of het een originele versie is weet ik niet, want de dvd’s heb ik er niet bijgekregen.

Kan er iemand zeggen wat de meest voorkomende oorzaken hiervan zijn? Een defecte harde schijf misschien?

Alle tips zijn welkom
    Alvast bedankt

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac4,1
    Processornaam: Intel Core Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 2 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 667 MHz
    500GB

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mogelijk is je HD kapot, of je hebt een defectie installatie van OS X. Heb je de installatieschijven?

Bijdrager
    JBStudio

Vraagteken betekend problemen met opstartschijf…. Ik zou eens naar de winkel gaan en een officiële Snow Leopard dvd halen (30 euro), aangezien je er geen schijven bij hebt gekregen. Deze vervolgens installeren en dan kijken of je nog steeds problemen hebt.

Groet,
    JBStudio

Bijdrager
    Hansi2124

Gefeliciteerd met je eerste Mac en je eerste post hier.

Als je nog naar die persoon toe wilt gaan, moet je echt vragen om de installatie-dvd. Anders is het beste om de installatie-dvd van Snow Leopard van €29,= in de winkel of via internet te kopen. Die heb je echt nodig….

Bijdrager
    Hansi2124

Het vraagteken wijst inderdaad op iets met je opstartschijf: hij kan niet gevonden worden. Je kan het volgende doen:
    Ga in Systeemvoorkeuren naar Systeem – Opstartschijf. Selecteer daar je hd en start opnieuw op. Dit zou het probleem op zich kunnen verhelpen. Zo niet, dat toch echt die Snow Leopard dvd kopen.

Bijdrager
    toxief

Ok, bedankt.

Ik ga morgen zo’n originele dvd halen. Hopelijk is het dat maar.

Ik vroeg me nog af, moest het een defecte HD zijn; is het dan mogelijk om een externe harde schijf aan te sluiten en van daaruit te werken? Ik zou er ook een nieuwe in kunnen laten steken maar heb geen idee hoeveel dat kost.

Ik probeer eerst die cd’s morgen, dan laat ik nog wel iets weten.

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, je kan ook vanaf een externe hd opstarten en werken, maar dan gaat het iets minder snel dan anders. Als het goed is, is er op internet wel een site met filmpje van jouw iMac te downloaden waar uiteengezet wordt hoe je je hd moet vervangen. (www.ifixit.com of zoiets)

Bijdrager
    toxief

Een idee wat dat kost een HD, en er laten inzetten? (moest ik het niet zelf aandurven)
    Kan het ook nog een andere oorzaak hebben?

Bijdrager
    toxief

Ik heb nu pas gemerkt dat ik mijn HD niet op het bureaublad krijg. De instellingen staan juist.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer eerst even met ‘option’ ingedrukt op te starten. Als je dan je HD vermeld ziet, dan is de schijf in orde, maar de installatie niet goed. Zie je geen schijf, dan is waarschijnlijk je HD echt kapot.

Bijdrager
    Hansi2124
    toxief op 13 september 2010

Ik heb nu pas gemerkt dat ik mijn HD niet op het bureaublad krijg. De instellingen staan juist.

Je hebt dus dit zo staan in de voorkeuren van de Finder:

Bijdrager
    toxief

Sorry, slecht gekeken…

Met option krijg ik mijn harde schijf te zien.
    Morgen de dvd’s.

Bedankt!

Bijdrager
    fatboysmart

Voor het geval je de harddisk wil vervangen… hier een stap voor stap instructie:

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-20-Inch-EMC-2105-and-2118-Hard-Drive-Replacement/1092/1

Bijdrager
    himac

Laatst had ik eenzelfde met een, niet opstartende, MacBook.

Ik heb de MacBook aan een andere werkende opgestarte Mac gehangen met FireWire. Ik startte de MacBook op met de T ingedrukt. De Macbook wordt dan gezien als harddisk de opgestarte werkende Mac. Hierna liet ik Diskwarrior 4.2 op de niet werkend MacBook los. Na wat backupjes van de Macbook. Diskwarrior deed zijn werk uitstekend en na een 30minuten startte me MacBook weer op als een zonnetje. Hierna Timemachine weer gedraaid op een externe HD. Ben weer blij.

Ik deed dit omdat de Macbook niet opstartte vanaf een externe HD met OSX erop.

Bijdrager
    toxief

Nog een vraagje voor ik aan de nieuwe installatie begin;

Is het nuttig om mijn HD (500gb) te partitioneren?
    Ik heb er al een beetje over opgezocht maar ik weet niet echt of dit voordelen heeft…

Bijdrager
    Maverick9898

Bij OSX heeft dat geen voordelen, tenzij je Windows er naast installeert. Dan moet het zelfs;). Anders nee, geen voordelen, alleen maar nadelen.

Bijdrager
    toxief

Ok bedankt!

Ik dacht dit al wel, maar als nieuwe Mac gebruiker liever zeker zijn.
    Windows komt er bij mij niet meer in…

Bijdrager
    toxief

Ik ga een verse install doen.
    Het enige dat ik niet goed begrijp is dat ik mijn partitie moet wissen…
    Wijst dit zich vanzelf uit als ik het schijfhulpprogramma open?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Maverick9898

Je begrijpt niet hoe of je begrijpt niet waarom? Waarom is omdat je gewoon een lege schijf moet hebben voor een verse installatie. Hoe is niet zo ingewikkeld. Als je je installatie DVD erin doet en van daaruit opstart kan je de betreffende HDD selecteren en dan kan je naar Erase (of Wissen) toe gaan. Daar kan je de schijf clean wissen in Mac OS Journaled. Dan kan je gewoon weer Snow Leopard installeren en klaar is kees!

Bijdrager
    toxief

Ik begreep niet hoe, maar ondertussen is het achter de rug. Het was vrij duidelijk.

Er was nog iets dat ik niet begreep; in het schijfhulpprogramma kon ik ook nog iets anders selecteren, het icoon trok hard op dat van een harde schijf en de gegevens ook…

In ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Ik ga mijn mac nu uitschakelen en weet binnenkort wel te zeggen of het probleem blijft of niet.

Bijdrager
    toxief

Ondertussen is alles prima, beter dan daarvoor.
    Nu nog een nacht in sluimerstand en als hij het morgen doet ben ik gerust.

Bijdrager
    Goodheart

“het icoon trok hard op dat van een harde schijf en de gegevens ook…”

Het is me niet helemaal duidelijk (of liever: helemaal niet) wat je hiermee bedoelt. Is dat streektaal o.i.d.?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk dat hij bedoelt: het lijkt sterk op dat van een ….

Bijdrager
    toxief

Dat bedoel ik.
    Het was ook heel onduidelijk, sorry daarvoor. Ondertussen weet ik wat in niet kon uitleggen.

Bijdrager
    toxief

Volgens mij is het opgelost.
    Bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Mooi zo!
    Graag gedaan.

Bijdrager
    toxief

Nog niet opgelost…
    Deze morgent werkte hij perfekt na een nacht sluimerstand.
    Maar als ik hem uit zet krijg ik bij het opstarten terug het vraagteken…
    Als ik hem een tweede maal opstart lukt het wel.

Wat kan ik nu best proberen om de oorzaak hiervan te achterhalen?

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je de Mac goed werkend gezien voordat je hem kocht? Ook aan en uit? Anders kan je ook nog terug naar die verkoper, omdat hij je een nagenoeg defecte iMac heeft aangesmeerd.
    Ik neem aan dat je Snow Leopard er inmiddels zelf opnieuw hebt geïnstalleerd. Heb je ook op het appeltje links boven geklikt op Software-update? Doe dat voor de zekerheid en installeer deze.

Bijdrager
    toxief

Ik heb hem goed werkend zien, maar hij stond al wel aan…
    Ik heb de update gedaan, na herstarten geen probleem. Daarna uitgezet en terug aan, ook geen probleem.
    Afwachten nu. Als het probleem, blijft contacteer ik de verkoper.

Bijdrager
    toxief

Nog een vraagje;
    Na controle en herstel van de schijfbevoegdheden blijven deze dingen staan:

Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/Resources/Deploy.bundle/Contents/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/deploy.jar’, moeten zijn ‘lrwxr-xr-x ‘, zijn nu ‘lrw-r–r– ‘

Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6.0/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/deploy.jar’, moeten zijn ‘-rw-r–r– ‘, zijn nu ‘lrw-r–r– ‘

Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6.0/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/libdeploy.jnilib’, moeten zijn ‘-rwxr-xr-x ‘, zijn nu ‘lrwxr-xr-x ‘

Kan dit er iets mee te maken hebben?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.