-
Q:
iMac start niet op, vraagteken icoon [Opgelost]
Hallo
Ik heb onlangs mijn eerste iMac gekocht (tweedehands). Maar het is lang niet mijn eerste computer, wel mijn eerste Mac.
Nu heb ik al een probleem waarover ik mij zorgen maak. Ik verwacht van een redelijk goedkope tweedehands mac ook wel problemen, maar liefst geen te grote.Een keer is hij vastgelopen na een nachtje sluimerstand.
Een keer startte hij niet op en kwam er een een folder met een vraagteken op.
Dit is niet altijd zo, maar toch…
Ik heb al heel wat zelf uitgezocht en heb al een beetje zicht op wat de oorzaken kunnen zijn. Maar ik heb nog niets ondernomen. Aangezien er een schone installatie opstaat Mac OSX 10.6.3. Of het een originele versie is weet ik niet, want de dvd’s heb ik er niet bijgekregen.Kan er iemand zeggen wat de meest voorkomende oorzaken hiervan zijn? Een defecte harde schijf misschien?
Alle tips zijn welkom
Alvast bedanktModelnaam: iMac
Modelaanduiding: iMac4,1
Processornaam: Intel Core Duo
Processorsnelheid: 2 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 2 MB
Geheugen: 2 GB
Bussnelheid: 667 MHz
500GBVraagteken betekend problemen met opstartschijf…. Ik zou eens naar de winkel gaan en een officiële Snow Leopard dvd halen (30 euro), aangezien je er geen schijven bij hebt gekregen. Deze vervolgens installeren en dan kijken of je nog steeds problemen hebt.
Groet,
JBStudioGefeliciteerd met je eerste Mac en je eerste post hier.
Als je nog naar die persoon toe wilt gaan, moet je echt vragen om de installatie-dvd. Anders is het beste om de installatie-dvd van Snow Leopard van €29,= in de winkel of via internet te kopen. Die heb je echt nodig….
Het vraagteken wijst inderdaad op iets met je opstartschijf: hij kan niet gevonden worden. Je kan het volgende doen:
Ga in Systeemvoorkeuren naar Systeem – Opstartschijf. Selecteer daar je hd en start opnieuw op. Dit zou het probleem op zich kunnen verhelpen. Zo niet, dat toch echt die Snow Leopard dvd kopen.Ok, bedankt.
Ik ga morgen zo’n originele dvd halen. Hopelijk is het dat maar.
Ik vroeg me nog af, moest het een defecte HD zijn; is het dan mogelijk om een externe harde schijf aan te sluiten en van daaruit te werken? Ik zou er ook een nieuwe in kunnen laten steken maar heb geen idee hoeveel dat kost.
Ik probeer eerst die cd’s morgen, dan laat ik nog wel iets weten.
Ja, je kan ook vanaf een externe hd opstarten en werken, maar dan gaat het iets minder snel dan anders. Als het goed is, is er op internet wel een site met filmpje van jouw iMac te downloaden waar uiteengezet wordt hoe je je hd moet vervangen. (www.ifixit.com of zoiets)
toxief op 13 september 2010Ik heb nu pas gemerkt dat ik mijn HD niet op het bureaublad krijg. De instellingen staan juist.
Je hebt dus dit zo staan in de voorkeuren van de Finder:
Laatst had ik eenzelfde met een, niet opstartende, MacBook.
Ik heb de MacBook aan een andere werkende opgestarte Mac gehangen met FireWire. Ik startte de MacBook op met de T ingedrukt. De Macbook wordt dan gezien als harddisk de opgestarte werkende Mac. Hierna liet ik Diskwarrior 4.2 op de niet werkend MacBook los. Na wat backupjes van de Macbook. Diskwarrior deed zijn werk uitstekend en na een 30minuten startte me MacBook weer op als een zonnetje. Hierna Timemachine weer gedraaid op een externe HD. Ben weer blij.
Ik deed dit omdat de Macbook niet opstartte vanaf een externe HD met OSX erop.
Je begrijpt niet hoe of je begrijpt niet waarom? Waarom is omdat je gewoon een lege schijf moet hebben voor een verse installatie. Hoe is niet zo ingewikkeld. Als je je installatie DVD erin doet en van daaruit opstart kan je de betreffende HDD selecteren en dan kan je naar Erase (of Wissen) toe gaan. Daar kan je de schijf clean wissen in Mac OS Journaled. Dan kan je gewoon weer Snow Leopard installeren en klaar is kees!
Ik begreep niet hoe, maar ondertussen is het achter de rug. Het was vrij duidelijk.
Er was nog iets dat ik niet begreep; in het schijfhulpprogramma kon ik ook nog iets anders selecteren, het icoon trok hard op dat van een harde schijf en de gegevens ook…
In ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik ga mijn mac nu uitschakelen en weet binnenkort wel te zeggen of het probleem blijft of niet.Nog niet opgelost…
Deze morgent werkte hij perfekt na een nacht sluimerstand.
Maar als ik hem uit zet krijg ik bij het opstarten terug het vraagteken…
Als ik hem een tweede maal opstart lukt het wel.Wat kan ik nu best proberen om de oorzaak hiervan te achterhalen?
Heb je de Mac goed werkend gezien voordat je hem kocht? Ook aan en uit? Anders kan je ook nog terug naar die verkoper, omdat hij je een nagenoeg defecte iMac heeft aangesmeerd.
Ik neem aan dat je Snow Leopard er inmiddels zelf opnieuw hebt geïnstalleerd. Heb je ook op het appeltje links boven geklikt op Software-update? Doe dat voor de zekerheid en installeer deze.Nog een vraagje;
Na controle en herstel van de schijfbevoegdheden blijven deze dingen staan:Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/A/Resources/Deploy.bundle/Contents/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/deploy.jar’, moeten zijn ‘lrwxr-xr-x ‘, zijn nu ‘lrw-r–r– ‘
Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6.0/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/deploy.jar’, moeten zijn ‘-rw-r–r– ‘, zijn nu ‘lrw-r–r– ‘
Bevoegdheden verschillen op ‘System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6.0/Resources/JavaPluginCocoa.bundle/Contents/Resources/Java/libdeploy.jnilib’, moeten zijn ‘-rwxr-xr-x ‘, zijn nu ‘lrwxr-xr-x ‘
Kan dit er iets mee te maken hebben?
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.