28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    sjaakvandriel

Imac start niet op van Leopard DVD

Zojuist Leopard geinstalleerd over Tiger, vervolgens is het beheerders account veranderd in een gebruikers account.

Als ik nu moet opstarten van de instalatie DVD om e.a te herstellen heb ik dus een beheerders password nodig, alle oude wachtwoorden en of gebruikersnamen (als beheerder) werken echter niet. Er is dus geen beheerder!!

Opstarten met welke toets dan ook ingedrukt werkt ook niet…

Iemand een idee?

Bijdrager
    Dagaloni

Wat je kunt doen is de als opstart schijf de leopard DVD instellen. Dat doe je in systeemvoorkeuren> opstartschijf. Of door je mac op te starten terwijl je de Leopard DVD erin hebt zitten en dan ALT ingedrukt houden. Hopelijk kun je dan je eigen paswoord invoeren of misschien niet.

heb je een back-up? Dan kun je de sleutelhanger wachtwoorden terug zetten. Ik weet de map niet, dus kan iemand even die map noemen waar het instaat?

DAt is wat ik weet..;)

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    sjaakvandriel

Ik heb precies hetzelfde probleem als de hierboven vermelde topic. Als ik opnieuw opstart en welke toetscombinatie dan ook gebruik tijdens het opstarten, gaat de “normale” opstartprocedure gewoon door en kom ik in Leopard. Alles werkt prima maar ik kan niets updaten. Het lijkt wel alsof m’n toetsenbord is uitgeschakeld tijdens de opstartprocedure!!
    Ik heb geen back-up. Heb de machine overgenomen en schoon geĆÆnstalleerd met Tiger en direct daarna Leopard geĆÆnstalleerd. Help!!!!

Bijdrager
    sjaakvandriel

Zojuist m’n sleutelhanger opgezocht. Mijn inlognaam en wachtwoord kloppen. Probleem is volgens mij dat ik daarmee “bekend” ben bij het systeem als standaard gebruiker en niet meer als beheerder.

Bijdrager
    Yaris

Heb je de tip in mijn link al geprobeerd betreffende inloggen als root?

Bijdrager
    sjaakvandriel

Jazeker. Ik heb zo’n beetje alles geprobeerd wat ik op internet kan vinden aan oplossingen. Zit al twee avonden en een middag te zoeken en te ” tobben“. Probleem is dat in de opstartfase mijn toetsenbord kennelijk door het systeem wordt genegeerd. De Mac reageert gewoonweg niet op mijn toetsenbord in de opstart. Is er niet ergens een bestandje waarin ik “iets” kan wijzigen om dit probleem op te lossen.

Bijdrager
    Yaris

Wat voor een Mac heb je?

Bijdrager
    sjaakvandriel

Heb hem sinds gisteravond. Zegt dit voldoende
    ?
    Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac4,1
    Processornaam: Intel Core Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 2 MB
    Geheugen: 1,5 GB
    Bussnelheid: 667 MHz
    Opstart-ROM-versie: IM41.0055.B08
    SMC-versie: 1.1f5

Bijdrager
    Yaris

Dan staan er dus geen gegevens op die je kunt kwijtspelen. Doe een nieuwe Clean Install.

Succes.

Bijdrager
    sjaakvandriel

Dank voor je reacties. Maar voor een clean install moet ‘ie op mijn toetsenbord reageren en dat is nu juist het grootste probleem. M
    Het toetsenbord, of in elk geval de ingedrukte toetsen worden genegeerd. Alle mogelijke oplossingen vragen om toetsenbord gebruik tijdens het opstarten.

Bijdrager
    Yaris

Zou dat dan geen hardwarefout zijn? Heb je al een ander toetsenbord geprobeerd?

Bijdrager
    Bianco

Is het wellicht een draadloos toetsenbord? Dan zou ik er een bedraad toetsenbord aanhangen en het opnieuw proberen.

Bijdrager
    sjaakvandriel

Het toetsenbord een draad usb bord en is in orde. Zodra m;n systeem is opgestart kan ik er prima mee typen. Deze berichten stuur ik via de Mac. Alles werkt prima, totdat ik moet gaan updaten of installeren. Dan wordt een beheerdersaccount gevraagd en dat staat er na de install van Leopard niet meer op. Lijkt mij dus een software probleem.

Bijdrager
    recoiller

Probleem heb ik ook eens gehad, maar met de installatie DVD kun je er gewoon bij en het wachtwoord aanpassen.
    Je hebt dan geen beheerderswachtwoord nodig maar je kunt een nieuw wachtwoord instellen.

Apple heeft zelfs aangegeven dat dit een bekend probleem was met de oplossing erbij.. Ik zal even kijken of ik de betreffende pagina kan vinden waar ik het mee kon oplossen.

Yep, volgens mij gevonden:

http://support.apple.com/kb/TS1278

Bijdrager
    sjaakvandriel

Dank je voor je reactie. Dit biedt echter ook niet de oplossing. Deze oplossing vraagt ook om een opstart vanaf de installatie DVD. Ik kan helaas niet opstarten vanaf die DVD. M’n toetsenbord lijkt niet te werken en wat ik dus ook doe tijdens de opstart, er gebeurt niets en de Mac start gewoon door tot in het normale scherm. Het maakt hierbij niet uit welke toetsen ik tijdens de opstart ingedrukt houd. De C of command + S, het ding reageert nergens meer op. Als hij echter helemaal is opgestart werk alles perfect???????

Bijdrager
    sjaakvandriel

Sjakoo. Bedankt voor je mail, maar ook voor die oplossingen heb ik m’n toetsenbord nodig. De optie om tijdens de opstart de aan/uit knop ingedrukt te houden werkt ook niet. Helaas, helaas!!!!!!!!

Bijdrager
    Applebanaan

Als alles niet lukt, probeer dan bij het opstarten van je computer “C” in te houden.

Bijdrager
    Hansi2124

@Applebanaan: hij zegt dat dat dus ook niet werkt….
    Misschien kan je de Leopard-dvd in je Mac doen en in Systeemvoorkeuren aangeven dat Leopard-dvd je opstartschijf wordt? Dan herstarten en kijken of dit werkt.
    Oh, dat heeft Dagaloni ook al voorgesteld. Maar dit lukt jou blijkbaar ook niet? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

Bijdrager
    sjaakvandriel

Dat heb ik ook al geprobeerd. Probleem is dat ik daarvoor een beheerdersnaam en wachtwoord voor moet invoeren. Daar wordt bij elke systeemwijziging om gevraagd en dat is nou het probleem. Er is geen beheerder bekend op deze Mac omdat Leopard dat account in een standaard account heeft omgezet. Heb ook al een uur of 2 met de Apple helpdesk aan de lijn gezeten en die komen er ook niet uit. Werd geadviseerd om naar een Apple store te gaan om e.e.a. te laten fixen.

Bijdrager
    Hansi2124

Ai, dat is een harde kluif dus…..
    Ken je iemand in jouw omgeving met een Mac die je eventueel kan helpen met opstarten? Ik denk hierbij aan Firewire verbinding (T) of ethernetverbinding. Zou het eventueel ook niet kunnen met iChat (Schermdeling) en de dvd opnieuw installeren vanaf die andere Mac, of heeft dat hier geen mogelijkheid tot extern opstarten? Of heb je voor die handelingen ook een beheerderswachtwoord nodig?
    Ik weet dat je met de opstart dvd van Leopard je beheerderswachtwoord kan veranderen maar of je daar nu wat aan hebt?….

Bijdrager
    sjaakvandriel

De fire wire optie heb ik al geprobeerd, met telefonische ondersteuning van Apple, via de MacBook van m;n zwager, maar ook dan wordt het beheerders wachtwoord gevraagd. Lukte dus ook niet. M.i. wordt het probleem veroorzaakt door een officiƫle Leopard versie, dus door Apple die het dus op moeten lossen. Zal nog wel een gevecht worden!

Bijdrager
    sjaakvandriel

Het is gelukt. Een draadloos USB toetsenbord van MicroSoft !!!!! aangesloten en daar reageerde de Mac wel op en kon ik een clean install van Leopard erop zetten. Iedereen bedankt voor de tips en misschien helpt deze oplossing ook anderen (Apple of zo?) om hun machine aan de gang te krijgen!

Bijdrager
    Yaris

Hiep hiep hoera voor Microsoft!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Leuk voor sjaak dat het uiteindelijk gelukt is, maar het is allemaal wel vreemd.
    Volgens mij klopt er iets niet….:?
    Kwam verschillende forums tegen over problemen met het toetsenbord, maar ging over een Macbook Pro
    Ik weet niet of dat hier op van toepassing is. In ieder geval bleek het nodig voor de betrokkenen de Mac weg te brengen.

Bijdrager
    Hansi2124

Mwah ja, okay, voor deze keer dan Yaris;-)
    Ik ben in ieder geval blij voor Sjaak en zal deze optie in ieder geval in mijn achterhoofd houden.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk overigens dat het usb-toetsenbord van Apple niet goed reageert tijdens het op- en herstarten. Wellicht een bedraad toetsenbord (zoals eerder werd voorgesteld) had wĆ©l gelijk geholpen. Waarom het met dat andere toetsenbord gelijk is gelukt, is voor mij een raadsel……
    Sjaak, misschien kan je dit manco wat te wijten is volgens mij aan het Apple usb-toetsenbord misschien doorgeven aan de afdeling van Apple waar je mee hebt gesproken.

Bijdrager
    sjaakvandriel

Ik zal zeker een berichtje achterlaten bij Apple. Heb de optie van een draadloos Apple toetsenbord niet kunnen proberen omdat ik dat niet ter beschikking had. Maar vreemd blijft het inderdaad. Het toetsenbord waarmee het niet lukte was een bedraad toetsenbord van Apple. Ook het bord van MS is middels een USB aansluiting op de Mac aangesloten, zij het de ontvanger dan. Het toetsenbord is draadloos. Ik weet niet hoe het komt, maar het werkt nu allemaal prima en daar ben ik meer dan gelukkig mee uiteraard. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tips en hulp!!!!!! :lol: :lol: :lol:

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.