11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    praet0rian

Imac start niet op – kan OS X 10.10 Yosemite niet installeren

Allen,

Vraagje.
    Net een iMac late 2009 gekregen, maar die startte niet op.
    de schijf moeten wissen/formatteren, en nu wou ik via OS X-hulpprogramma’s OS X 10.10 Yosemite opnieuw installeren (online), maar dit lukt niet.

Ik krijg de melding dat het bestand ‘tijdelijk niet beschikbaar is’.
    Heb de tip al geprobeerd van eerst in te loggen in icloud.com, maar dat werkt niet.

Wat kan ik doen?
    Ik heb geen andere Mac ter beschikking waarop ik een bootdisk of dergelijke kan maken, dus ben even radeloos…

Alvast dank voor de hulp!

Bijdrager
    Shmoo

Een OS-je hoger proberen of iets dat je wel kunt pakken.

Volgens mij hanteert Apple altijd support voor het laatste OS + twee versies terug.

Dus op dit moment is dat.
    – Sierra
    – – El Capitan
    – – Yosemite

Kans is groot dat Apple Yosemite al afgesloten heeft omdat volgende week High Sierra beschikbaar komt.

– High Sierra
    – – Sierra
    – – El Capitan

Bijdrager
    praet0rian

En hoe doe ik dit? :-)

Bijdrager
    TheBigZ
    praet0rian op 15 september 2017

Net een iMac late 2009 gekregen, maar die startte niet op.

…OS X Mavericks opnieuw installeren (online), maar dit lukt niet.

Internet Recovery werkt pas vanaf 2010 Macs. Probeer bij een vriend/buurman/collega met een Mac een Opstart OS X Installer (USB stick) te maken. Zie de links hoe je dat kunt doen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202313

https://support.apple.com/nl-nl/HT202796

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Bijdrager
    MrBelloNLD

check je datum (vanuit terminal eerst goed zetten, indien dat niet werkt 1 jaar, of 2 jaar tergzetten) daarna opnieuw installer proberen…

Sleutelbeheerder
    Night

Er zit niets anders op voor je. Als je je HDD nog niet gewist had, had je een kleine partitie (ca. 8GB) op je opstartdisk kunnen aanmaken en daar de ESD installer opzetten (onderdeel van de OSX 101.10 installer package)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb vandaag bij een vriend proberen up te graden van Snow Leopard naar Yosemite.
    Maar de installer (die hij van mij gekregen heeft) blijft hangen in het begin en verspringt van 23 naar 22 minuten en terug naar 23.
    De installatie duurt uren.
    De update was noodzakelijk omdat hij geen mails meer kan versturen en niet veilig kan browsen.
    Hij heeft ook geen Apple ID kunnen aanmaken. Apple mail werkt niet onder Snow Leopard.
    a) is dat normaal dat het zo lang duurt?
    b) heeft hij een Apple ID nodig om Yosemite voor de eerste keer op te starten?

Sleutelbeheerder
    Night

a) uren? nee*
    b) nee

*) Misschien is er een probleem met de HDD? Let wel op: Doordat een USB stick niet bepaald een erg snel medium is, kan de installatie wel langer duren als je gewend bent.

Deze info heb je stap voor stap al uitgevoerd?

Yosemite: Een installatie USB stick maken

(het kan ook met diskmakerX):

Create a Bootable Yosemite USB Install Drive with DiskMaker X

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

We hebben de Yosemite installer van een USB stick naar zijn harddisk gekopieerd en vanaf daar opgestart.
    Het is natuurlijk wel een oude iMac uit 2007. De harde schijf die erin zit is niet de snelste maar hij was wel in orde.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-2.4-20-inch-aluminum-specs.html
    Morgenochtend ga ik terug om te zien wat de installer ervan gebakken heeft.
    Bedankt voor je antwoorden, Night.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het heeft zes uur geduurd vooraleer Yosemite klaar was. Ik heb de schijf gecontroleerd en er waren geen fouten. Er was nog 15% schijfruimte vrij.
    Daarenboven hadden we nog problemen met de mail. Mijn vriend was overgestapt van Telenet naar Scarlet en deze laatste hadden IMAP niet geactiveerd. Slechte service toch…
    Ik ben blij dat ik bij Telenet ben.

Sleutelbeheerder
    Night

15%???? Dat is wel héél erg weinig, vooral als je je realiseert dat bij percentages beneden de 10% rare problemen kunnen ontstaan.

Succes met je Mail perikelen verder(y)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.