7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ardene

imac start niet op

hoi mensen,
    mn imac start niet op,
    er is alleen een witscherm met dat apple logo’tje en dat draaiende ding.

hoe los ik dit op?

Bijdrager
    klonic

Ik zou even met option (alt) starten. Dus je iMac aanzetten en direct option ingedrukt houden. Dan kan je in de recoverymodus gaan (als je iMac dat ondersteund). Je kan daar dan kijken wat er aan de hand is. Voer vanaf daar een schijfcontrole, daarna zou ik controlleren of er iets mis is met andere hardware. Je moet eigenlijk wel veel meer informatie geven (jaar, grootte van je iMac, wat voor opslag, geheugen etc.).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Start eens op met de shift toets ingedrukt. Blijf deze ingedrukt houden tot er een Apple logo met een balkje verschijnt. In feite doet dit precies hetzelfde als wat @klonic voorstelt, namelijk een schijftest/herstel (dit is opstarten in ‘safe’ mode, dus behalve een schijftest worden er ook extensies e.d. uitgeschakeld). Laat het balkje helemaal vollopen en in geen geval onderbeken! Afhankelijk van het formaat en de snelheid van de schijf kan dit van een paar minuten tot een paar uur duren.

Als dat niet werkt zou ik met ‘V’ ingedrukt opstarten. In plaats van het grijze Apple scherm zie je dan een zwart scherm met witte tekst. In jou geval zal deze tekst waarschijnlijk ergens blijven hangen. Als dat inderdaad gebeurt moet je even de laatste paar regels tekst overnemen en hier posten.

Bijdrager
    criccric

mn imac start niet op,
    er is alleen een witscherm met dat apple logo’tje en dat draaiende ding.

Ik heb hetzelfde probleem sinds een paar weken. Soms gaat het goed soms blijft het hangen. Ik heb alles gerpobeerd zonder succes. Gewoon uizetten en weer aan tot dat het lukt … dit is momenteel voor mij het enige oplossing.

Bijdrager
    criccric

sorry voor de typefouten

Bijdrager
    SunKeeper

@criccric: Download onderstaande programma eens en bekijk wat die zegt over je hardddisk:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Een plotseling toenemende vertraging kan wijzen op een (naderend) defect. Maak i.i.g. een recente backup als je die niet hebt.

Bijdrager
    criccric

heb ik net gedaan … het zegt in het groen PASSED

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.