12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Marcel N

iMac start niet op

Hallo iedereen,

mijn iMac start niet op! Blinde paniek dus..

Ik heb ‘m vannacht in sluimerstand aan laten staan, wat normaal geen probleem geeft, dus dat lijkt me niet ’t probleem.

Toen ik hem vanmorgen daaruit haalde was ie heel traag en kon hij amper functioneren. Dus ik volle goede moed een herstart geprobeerd. Daarna ben ik niet verder gekomen dan:

Ik heb al een aantal oplossingen geprobeerd. Veilige modus start ie niet op. Ik heb de NVRAm en PRAM (command, option, P+R) opnieuw laten instellen, daarna start ie niet op. Randapparatuur en netwerk eruit gehaald, start ie ook niet op.

De mac geeft wel, iedere keer als ie wordt ingeschakeld, het opstart geluid. Dit geeft (als ik me niet vergis) aan dat de harde schijf wel wordt geactiveerd.

Daarna heb ik de iMac opgestart in Target modus. Dit doe ie wel en ik heb ‘m met Firewire aan m’n MacBook Pro gehangen. Deze herkende de schijf direct, maar gaf al een melding dat ie de schijf niet kon herstellen, ik kan nog wel kopiëren vanaf de schijf.

Het Schijfhulpprogramma kan de schijf ook niet controleren. Daar krijg ik de volgende melding:

Tot zover strekt mijn technische kennis van de Mac ook. Dus alle hulp is welkom!

Bedankt alvast!

Groet Marcel

Bijdrager
    Frank Visser

Mijn Imac heeft hier ook last van gehad. Hij werd extreem traag, heb alleen niet ‘fout: schijf kan niet worden gedeactiveerd’ gezien. Ik heb een hardware controle gedaan. Daar aan gaf die bij mij aan dat mijn Hardeschijf kapot was. Mischien moet je dat ook doen? Weet niet meer precies hoe dat gaat. Volgens mij door middel van de installatie cd en dan een toetsencombinatie bij het opstarten. Ik had destijds geluk dat mijn iMac bij het vervangingsprogramma viel en dus gratis vervangen werd. helaas wel van 7200 naar 5400 rpm -.-‘

Moderator
    Pete.Z

Verplaatst naar juiste sub forum.

Zou inderdaad een HD kunnen zijn die is overleden, ik heb hetzelfde gehad met mijn iMac.

Bijdrager
    INCTRL
    Bijdrager
    MrBelloNLD

beste TS,

idd waarsch hd naar de galamiezen, incrtl geeft idd de juiste url voor het gratis laten vervangen van je HD, maar overweeg om er een samnsun ssd 840 in te (laten?) zetten

Bijdrager
    Marcel N

Bedankt voor jullie reacties!

Kleine update. Ik heb bij het opstarten een hardware test kunnen doen en dan geeft ie de volgende fout:

4M0T/4/40000003: HDD-1252

Nou kan ik hier op internet niets over vinden. Weten jullie misschien meer?

Dank alvast!

Bijdrager
    INCTRL
    Marcel op 18 oktober 2013

Bedankt voor jullie reacties!

Kleine update. Ik heb bij het opstarten een hardware test kunnen doen en dan geeft ie de volgende fout:

4M0T/4/40000003: HDD-1252

Nou kan ik hier op internet niets over vinden. Weten jullie misschien meer?

Dank alvast!

De cooling fan van je HD is naar de klote (ja 1252 is ook fan issue):

https://discussions.apple.com/thread/4277912

Jammer dat je over de gegeven oplossing heen leest:

http://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Doei …en succes.

Bijdrager
    Marcel N

Bello en INCTRL,

ik heb inderdaad m’n serienummer ook net even gecheckt op de apple site en hij komt in aanmerking voor vervanging. Dat is waarschijnlijk wel de beste optie. Als ik ga vervangen is het misschien ook niet onverstandig om er een SSD in te zetten, maar da’s wel weer vrij prijzig..

Ik heb nog wel wat bestanden op de harde schijf staan, die k wel graag terug wil hebben. Kan ik dat via de Target modus doen, dus Firewire? En dan kopiëren naar een harde schijf?

Bedankt!

Bijdrager
    Marcel N

@INCTRL

Sorry, dat ik er niet gelijk respons op gaf.
    Ik ben op ’t moment op m’n werk (waar de storing ook is) en ben naast de storing ook gerelateerde dingen aan ’t oplossen (productie moet ook verder gaan).

Bedankt voor je hulp en ik ben ’n stapje verder!

Bijdrager
    MrBelloNLD

idd via target mode kun je er waarsch. nog wel wat afhalen. nog tip: laat je iMac (met HD) eerst helemaal afkoelen, dan heb je net iets meer kans op teruglezen bestanden.

trouwens geen back-up ?

Bijdrager
    Marcel N

De belangrijkste bestanden staan bij ons op een intern netwerk, dus er gaan geen essentiële bestanden verloren, maar op de computer staan nog wel enkele bestanden die ik eraf wil halen, maar dat probeer ik dan via de Transfer modus.

Ik ga de mac nu eerst inderdaad even af laten koelen en er verder mee aan de slag.

Dank!

Bijdrager
    bassbug

Mijn iMac (2008 als ik me goed herinner) wil sinds vanochtend ook niet meer opstarten.

Scherm blijft inderdaad hangen bij Apple logo.
    Ik heb NVram gereset: geen verbetering.
    Vanaf installatie DVD (Snow Leopard) proberen op te starten => scherm vertoont na een aantal minuten ratelen rare strepen. Videokaart kapot?

Target mode aangezet en alles wat ik wil houden aan het back uppen. Scherm doet het prima zo te zien (logo van Target mode blijft mooi heen en weer schuiven over het scherm). Dus ik neem aan de videokaart gewoon doet?

Update:
    Zojuist na stroom eraf en SMC reset gedaan (stroom kabel eraf en 10 seconden op aan/uit knop ingedrukt houden).
    na een paar minuten iMac aangezet en nog steeds geen verbetering.
    Op een gegeven moment stopt het wiel met draaien en dan gaat het scherm raar doen. Hierbij een korte video: http://www.youtube.com/watch?v=bgiQH4XNBqc

Update:
    Dacht misschien dat de geheugenkaart(en) kapot was. De oude originele DIMM erin gedaan.
    Geen verbetering…

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat ik moet doen?…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.