22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    TheDutch90sKid

iMac start niet meer

Hallo,

iMac intel 17″ , 2ghz intel core 2 dual (late 2006 dacht ik)
    Lion osx (paardagen na de release gekocht en gedownload, nooit problemen gehad, hij was juist weer sneller dan ooit)

Ik was zojuist bezig op mijn mac, firefox stond open + transmission. Ik plugde net mijn blackberry aan mijn mac, de software opent, en opeens herstart mijn mac zich. Ik dacht dat ik perongeluk de power knop had ingedrukt, maar tijdens het opstarten (bij het apple logo met wieltje) schakelt de mac zich weer uit en harstart zich opnieuw… Weer krijg ik het apple logo in beeld, dit maal zonder wieltje.
    Na enkele minuten gewacht te hebbem denk ik, dan schakel ik hem wel zelf uit dmv powerknop ingedrukt te houden.
    Nu 2 uur later start ik hem weer op, alleen nu zie ik helemaal niks meer in beeld.

Het lampje brand zoals hij altijd zou doen bij het opstarten. Ook hoor ik normale fans/hardeschojf geluiden bij het opstarten. De opstart toon hoor ik overigens niet… Alleen het beeld blijft gewoon zwart.

Ik probeerde het al te zoeken E kwm ik bij dit topic uit (toevallig heel recent) http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-gaat-niet-meer-aan .Maar ben niet kundig genoeg om te zeggen of die problemen ook voor mij gelden!

Iemand een idee?

Ashwin

Bijdrager
    Muziekfan

Alle USB randapparatuur uit de machine gehaald?

Bijdrager
    Moriarty

SMC al eens gereset?

Toevallig net nieuw geheugen geplaatst?

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Alle usb is er idd uit,
    Nee geen geheugen geplaatst. Hardwarematig heb ik (nooit) dingen veranderd…

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Net smc reset gedaan, krijg iig weer een logo met een wieltje. Hij start inderdaad weer normaal op
    Wat doe je precies me een smc reset eigenlijk? Of waar kan het aan liggen dat een smc reset nodig was?

Bedankt iig! Weer wat geleerd…

Bijdrager
    SunKeeper

SMC-reset wordt hier redelijk begrijpelijk uitgelegd:

System Management Controller (SMC) van een Mac herstellen bij problemen

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Ooh ik doe net de toetsenbord weer in de mac ( had alles verwijderd) en ik krijg spontaan hetzelfde ” meerdere keren uit zichzelf opstarten” probleem.

Net als de eerste keer toen ik mijn telefoon er in stopte…. (toen zat er wel gewoon een toetsenbord in)

Laatste status: Applelogo zonder wieltje in beeld, al ruim 2 minuten

Bijdrager
    Moriarty

Dan is er een probleem met je USB bus of een eventuele USB hub die je gebruikt.

Probeer een ander USB keyboard (mag ook Windows keyboard zijn)

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Oke en wat houd dat precies in/ waar kan t aan liggen.
    Gebruik namelijk alleen apple toetsenbord, kabel van mijn ipad en een kabel van mijn telefoon…
    En dat zomaar uit t niets

Bijdrager
    Moriarty

De USB poorten maken een deel uit van het Logic Board, dat is niet fijn…

Een reparatie is dan niet te betalen voor een machine van die leeftijd:(

Je zou eventueel je invoerapparaten draadloos kunnen gaan gebruiken via Bluetooth, dan heb je niets te maken met je USB bus.

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Met andere woorden, de usb poorten veroorzaken een fout in het logic board (ouderdom?).
    Oh my, mijn humeur daalt nu…

Ik maar denken dat een imac jaarreenn meeging…

Bijdrager
    Moriarty

Tja, je machine is 4 jaar oud…

Ze hebben helaas niet het eeuwige leven:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het opstart geluid niet hoort, dan betekend dit dat de z.g.n. POST mislukt is (Power-On Self Test).
    Deze controleert o.a. : de CPU, het RAM en de hardware interfaces (of te wel USB en FireWire)
    Het verklaart ook het zwarte scherm omdat de opstart procedure niet voor bij dat punt komt.

Ik vrees het ergste.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Moriarty op 01 augustus 2011

Eigenlijk haast 5…

Bijdrager
    Moriarty
    hendrik op 01 augustus 2011

Eigenlijk haast 5…

Ik ging uit van het meest gunstige verhaal, het kan zijn dat de machine gekocht is net voordat de nieuwe modellen kwamen:)

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Ooohjee ja ik denk dat het einde in zicht is ja…

5 jaar is wel erg snel, de claim van gaat langer mee dan een pc is dus ook niet geheel waar…
    Ga wel even bij de apple winkel vragen over hoe en wat….

Bijdrager
    TheDutch90sKid

Ik had mijne idd net gekocht en ff later kwamen de eerste alu macs uit. Ik blij want vond wit veel mooier.

Bijdrager
    Eelke

Ze hebben helaas niet het eeuwige leven:(

Beetje simplistisch: ik heb hier ook nog een Powerbook G4 van 2 jaar ouder. Werkt nog als een zonnetje.. En de Powerbook G3 van een maat van me werkt ook nog zonder problemen.
    Ik snap dat het leven een keer ophoudt, maar dat betekent niet automatisch dat ik m’n laptop meteen moet afschrijven bij het eerste de beste probleem?!

Bijdrager
    Eelke

edit: foute onderwerp

Bijdrager
    TheDutch90sKid

@eelke
    Als de reparatie 2/3de van een nieuwe imac kost (welke velen malen beter kwa specs zijn). Dan zou ik wel gek zijn om m te latem maken…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    suriflavour op 01 augustus 2011

5 jaar is wel erg snel, de claim van gaat langer mee dan een pc is dus ook niet geheel waar…

Ik weet eerlijk gezegd niet of Apple dit ooit heeft geclaimd. Wat ik wél weet is dat menige pc die 5 jaar niet haalt….:wink:

Bijdrager
    RobinProductions

Wij hebben nog een Compaq uit “97 die als een zonnetje draait, alleen leuk om op te werken is het niet ;d.
    Maar ja om even on-toppic te blijven; soms heb je geluk, som heb je pech.
    Sommige werken zonder problemen 7 jaar met hun Mac, andere halen nog geen 4 jaar.
    Het is een kwestie van geluk hebben ;d.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.