11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    chonazz

iMac start Niet meer op: pulserend mapje met vraagteken

Beste mensen, gisteren ging alles nog prima met m’n iMac, vanochtend waren er een hoop programma’s vastgelopen, ik probeerde te herstarten, maar omdat dit te lang duurde met afsluiten heb ik hem gewoon uitgedrukt! Nu krijg ik bij het opstarten enkel een pulserend mapje met een vraagteken in.
    Ik gebruik de voorlaatste generatie iMac, 4gig ram en Leopard. Heb via de herstelschijf van een MacBook al geprobeerd of ik de volumebevowgdheden terug kan herstellen, maar dit gaat niet want hij herkend de interne HD als “media” en die is 0kb groot. M’n eigen herstel dvd’s van de iMac heb ik hier niet bij me.
    Om het allemaal nog een klein beetje erger te maken heb ik m’n timemachne backupschijf een aantal dagen geleden gewist omdat een groot aantal bestanden moest verplaatsen van een andere computer.
    Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
    Moest hier al een draadje over zijn, mijn excusses, maar ik ben nu beperkt tot m’n iPhone, en dat zoekt nogal moeilijk.

Jonas

Bijdrager
    kasperjanssens

Heb dit ook gehad op mn macbook. Dit betekent dat hij je opstartschijf niet vindt. Bij mij was de interne harde schijf dood. Ik denk dat dit bij jou ook het geval is aangezien alles opeens vastliep. Dit was bij mij ook zo. Je kan proberen je pram te resetten en anders via targetmode met een andere mac proberen of die andere mac je interne harde schijf nog ziet.

Bijdrager
    SuperDriver

Klinkt idd als een kapotte HD. Ik heb ergens ook gelezen dat iemand zijn RAM modules opnieuw heeft aangedrukt en het zo opgelost heeft. Maar een kapotte HD of Moederbord is waarschijnlijker (Toen ik het had hebben ze beide vervangen). Maar even langs de APR gaan?

Bijdrager
    Hansi2124

Doe even niets totdat je de installatie dvd van die Mac weer beschikbaar hebt (kan er ook niets fout gaan). Doe die erin en na een herstart selecteer dan vanaf die installatie dvd de opstartschijf. Probeer daarna op te starten vanaf je hd (en druk gelijk op de muis of uitwerptoets tijdens de opstart om de dvd eruit te laten komen).

Bijdrager
    prullenbak

Om het allemaal nog een klein beetje erger te maken heb ik m’n timemachne backupschijf een aantal dagen geleden gewist

Hoe ongelofelijk vervelend het ook is dat dit gebeurt…dat was toch ook niet heel erg handig?

Bijdrager
    chonazz

Dankjullie wel voor de uitleg.
    Ik ben maar even op en af naar antwerpen gereden voor m’n leopard schijfjes. Heb gelijk een 2de externe hd en een laptop meegenomen.
    Met de leopardinstallatie dvd heb ik geen succes. Daarstraks werd de hd nog gezien als “Media” Maar nu lijkt het wel alsof er helemaal geen interne hd meer is. Schijfhulpprogramma vind niets, opstarschijf ook niet.
    Als ik in target mode opstart dan gebeurt er ook niets.

Ik heb pram al aantal x gereset, verder beginnen de opties op te geraken vrees ik.
    Daar ik blijkbaar maar 12 maanden garantie heb bij mailamac en ik hier volgens mij net buiten val, kan dit wel eens een dure grap woden. Is er een manier om te kijken of het de interne hd is die het begeven heeft of het moederbord? Als ik dit al kan uitsluiten kan ik zelf wel een nieuwe interne schijf steken.
    Weet iemand hier een stepbystep uitleg voor?

Verder zijn alle suggesties welkom.

Ik heb nog even de data nagekijken en de mac is 11 juli 2008 aangekocht. Ik val dus 17 dagen buiten de garantie.
    Heeft iemand er een idee over of hier iets aan gedaan kan worden? Of dat vriendelijk zijn kan helpen bij mailamac?

Vriendelijke groeten,
    jonas Smets

Bijdrager
    Hansi2124

Bij een reparatie kan je in jouw geval (omdat de garantie net is afgelopen) vragen om coulance. D.w.z. dat je niet het hele bedrag zelf hoeft te betalen, maar fifty/fifty of zo.

Bijdrager
    Hengheng

Zelf een HD vervangen in die iMac schijnt een erg lastig karwei te zijn.
    Je moet met zuignappen het scherm eraf halen en ook al werk je heel secuur, er schijnt altijd stof achter het scherm te komen.
    Google maar eens op alu iMac + hd vervangen.

Bijdrager
    chonazz

Oke dat lijkt me geen optie.
    Ik heb even rondgesurft en las op verschillende websites dat de verplichte europese garantieperiode voor it materiaal 2 jaar bedraagt? Is er iemand die hier meer over weet?
    M’n garantietermijn van 12 maanden is net 2 weken verstreken en dit zou wel eens een hele dure grap kunnen zijn.

Bijdrager
    chonazz

Ik heb ondertussen met apple gebeld, en omdat de garantie maar 2 weken verlopen is geven ze een verlengde garantie!

bedankt voor jullie reacties

Bijdrager
    polansky

Een HD vervangen in de Alu Mac is helemaal niet zo heel erg moeilijk.
    Een zeer goede uitleg is overigens hier te vinden: http://www.vimeo.com/2252036

Scheelt je een hoop tijd en geld!

En stof achter het scherm? Valt reuze mee, ik heb die glazen plaat er al een paar keer af gehad, maar stof is echt geen groot probleem.

Overigens heel netjes dat Apple je verlengde garantie wil geven, dan is bovenstaande misschien minder op jou van toepassing. Maar misschien voor anderen toch een hulpje.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.