19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

    Bijdrager
    Rayel

    iMAC start niet meer op, PANIEK!!!! efi?? (opgelost)

    Okee, ik heb een megaprobleem.

    Ik heb een intel iMAC. en ik heb daar een tijdje bootcamp opgedraaid. Maar dat beviel me niet zo dus heb ik het er vanaf gegooit. Nu had ik voor muziek programma’tje weer windows nodig.
    En ik had geen zin om parallels te kopen.

    Tijdens het splitsen van mijn partities, ging ik even naar de wc en is mijn lieve broertje langs gekomen en heeft zijn acount optestarten. Toen ik terug kwam was mijn mac uit. Toen ik hem opstarte kreeg ik kernel fout.
    Niet alleen me kernel had paniek ik ook.
    Zelf het opstarten van de iMAC cd werkt niet meer. Kortom ik kan dus niets.

    Ik heb hem nu nodig voor werk studie, sociaal mail leven, enz. dus ik moet hem weer aan de praat krijgen heeft iemand een idee hoe?

    Samenvating: BOOTCAMP instalatie, FOUT, mac uit, mac aan, iMAC doet kernelpaniek, Ikke doe paniek.


    Moderator
    Night

    O-oh

    Ik vrees dat je hele HD “messed up” is nu. Heb je een back-up?


    Bijdrager
    Nikita

    Toevallig nog een ander Mac met Firewire rondslingeren? Probeer dan de Intel Mac via Target mode (opstarten met T ingedrukt) aan die andere Mac te hangen, die verschijnt dan als externe hardeschijf op het bureaublad.


    Moderator
    Night
    ”Nikita”

    Toevallig nog een ander Mac met Firewire rondslingeren? Probeer dan de Intel Mac via Target mode (opstarten met T ingedrukt) aan die andere Mac te hangen, die verschijnt dan als externe hardeschijf op het bureaublad.

    Op het moment dat de een partitie-opdracht ‘ruw’ wordt ondebroken is de hele index van de HD naar de kloten. Dan helpt een 2e mac niet om die disk te zien, aangezien de hele HD onleesbaar is geworden… :?

    Mijns inziens is de enige oplossing de hele Mac uit te zetten met de OSX 10.x installatieschijf erin (dus voor mijn part gewoon de stekker eruit trekken), de Mac opnieuw aan te zetten met de C-toets ingedrukt en dan de schijf opnieuw te formatteren. Daarnaar kun je OSX opnieuw erop zetten, je broertjes account opnieuws aanmaken en daarna je prog’s er weer op te zetten. Helaas ben je nu wel je data kwijt (tenzij je een backup ervan hebt).


    Bijdrager
    Nikita

    Maar waarom start ‘ie dan niet op vanaf de installatie DVD…?


    Moderator
    Night

    Omdat er nog hoogstwaarschijnlijk nog (nu ongeldige) data in het RAM staat.

    btw… wat bedoel je met ’EFI?’ in je titel?


    Bijdrager
    Nikita

    Dan moet dat dus geleegd worden, maar hoe? Is dat zo’n PRAM reset?


    Moderator
    Night
    ”Nikita”

    Dan moet dat dus geleegd worden, maar hoe? Is dat zo’n PRAM reset?

    Yep
    of cold reboot

    Maar ik wil eigenlijk wel horen of de cold reboot – met install DVD erin – heeft gewerkt….

    BTW

    Het schiet me te binnen dat ie het volgende ook nog EERST kan proberen:

    Using Disk Utility and fsck to resolve startup issues or perform disk maintenance

    If your computer won’t start up normally, you may need to use a disk repair utility to fix the issue. Mac OS X includes two utilities for this—Disk Utility and fsck. You can also use these even when your computer starts just fine but you want to check the disk for possible file system issues. For Mac OS X 10.4.3 or later, check out “About live verification in Mac OS X 10.4.3 or later,” below.

    Note: If you’re using Mac OS X 10.4 or later, you should use Disk Utility instead of fsck, whenever possible.

    In some situations, file system errors may prevent your computer from starting up. This can occur after an improper shutdown, forced restart, or power interruption. If your computer shows any of the following symptoms on startup, use a disk repair utility:

    Your computer partially starts but then displays a command line in a text-only environment. You may see the message, “file system dirty, run fsck.” Below it, you’ll see what’s called a command-line prompt, indicated by a number sign (#), that allows you to type a command. If you see this, you’ll need to run fsck from the command line (see “Use fsck,” below).

    Your computer starts but either it won’t reach the login screen, or it may reach the login screen but not load the Desktop after you log in. However, you can start up in single-user mode.
    If your computer exhibits either of the above issues, here are some things to try to get your computer back to starting up properly again. If you can’t find the system discs that came with your computer, see “Use fsck,” below.

    Try a Safe Boot

    If you’re using Mac OS X 10.2 or later, you can start up your computer in Safe Mode, which includes an automatic disk check and repair. If you’re using Mac OS X 10.1.5 or earlier, skip to the next section. A Safe Boot, which starts up your computer into Safe Mode, may allow you to start up your computer successfully using a reduced version of the system software. To do this, follow these steps:

    Start up in Safe Mode.
    After the system has fully started up, restart your computer again normally.
    If the computer successfully restarts, you do not need to do any more troubleshooting. If the issue persists, try Disk Utility.

    Try Disk Utility

    Insert the Mac OS X Install disc that came with your computer, then restart the computer while holding the C key.
    When your computer finishes starting up from the disc, choose Disk Utility from the Installer menu. (In Mac OS X 10.4 or later, you must select your language first.)
    Important: Do not click Continue in the first screen of the Installer. If you do, you must restart from the disc again to access Disk Utility.
    Click the First Aid tab.
    Click the disclosure triangle to the left of the hard drive icon to display the names of your hard disk volumes and partitions.
    Select your Mac OS X volume.
    Click Repair. Disk Utility checks and repairs the disk.
    Tip: Always start up your computer from an Install or Restore disc when using Disk Utility to verify or repair your startup volume. Otherwise, you might see some disk error messages.

    Use fsck

    fsck is a command-line utility that may be able to verify and repair a disk. If you can successfully start up in Safe Mode or use Disk Utility while started up from a disc, you don’t need to use fsck. However, here are some situations in which fsck may be necessary.

    Your Mac OS X disc isn’t available.
    Your optical drive isn’t available.
    You can’t start with a Safe Boot.
    Tip: If you use a Mac OS X Extended (Journaled) formatted volume, such as with Mac OS X 10.3 or later, you probably won’t need to use fsck. If you do use it for any reason, please be aware that benign error messages can appear.
    If you’re not sure how your volume is formatted and you can’t start up from your Mac OS X volume to find out, type the following command in a command-line interface and then press Return: diskutil info /

    If you see “File System: Journaled HFS+” returned, you have a Journaled volume.

    To use fsck, you must run it from the command line. Unlike using your mouse to open an application to do something, you’ll need to type a text command at the prompt (#) to tell fsck what to do. The Terminal application (/Applications/Utilities) and single-user mode are two examples of command-line interfaces in which you can type such commands. To use fsck:

    Start up your computer in single-user mode to reach the command line.
    Note: If necessary, perform a forced restart as described in the Emergency Troubleshooting Handbook that came with your computer. On desktop computers, you can do this by pressing the reset/interrupt button (if there is one) or holding down the power button for several seconds. On portable computers, simultaneously press the Command-Control-power keys. If your portable computer doesn’t restart with this method, you may need to reset the Power Manager.
    At the command-line prompt, type /sbin/fsck -fy
    Press Return. fsck will go through five “phases” and then return information about your disk’s use and fragmentation. Once it finishes, it’ll display this message if no issue is found:
    ** The volume (name_of_volume) appears to be OK
    If fsck found issues and has altered, repaired, or fixed anything, it will display this message:
    ***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED *****

    Important: If this message appears, repeat the fsck command you typed in step 2 until fsck tells you that your volume appears to be OK (first-pass repairs may uncover additional issues, so this is a normal thing to do).
    When fsck reports that your volume is OK, type reboot at the prompt and then press Return.
    Your computer should start up normally and allow you to log in.

    About live verification in Mac OS X 10.4.3 or later

    In Mac OS X 10.4.3 or later, you can verify your Mac OS X volume while started from it. This is known as live verification, and can be used in three different ways.

    Option 1: Verify your disk using Disk Utility while started from the startup disk. To find out how to do this, see this article. Please note that live verification does not involve any disk repair, so if verification finds something that should be repaired, start up from your Mac OS X Install disc and use Disk Utility as described above in “Try Disk Utility.”

    Option 2 (advanced): Use the command line and the command-line utility, diskutil.

    Start up your computer and log in as an administrator.
    Open Terminal (/Applications/Utilities).
    At the prompt, type the following command and then press Return:

    diskutil verify /

    Note: Don’t use this method to check non-startup volumes.

    You should see messages such as the following during the disk check:

    Could not unmount disk for verification, attempting live verify
    Started verify/repair on volume disk0s3 Macintosh HD
    Checking HFS Plus volume.
    Checking Extents Overflow file.
    Checking Catalog file.
    Checking multi-linked files.
    Checking Catalog hierarchy.
    Checking Extended Attributes file.
    Checking volume bitmap.
    Checking volume information.
    The volume Macintosh HD appears to be OK.
    Mounting Disk
    Verify/repair finished on volume disk0s3 Macintosh HD

    Option 3 (advanced): Use the command line and the fsck_hfs -l command.

    Start up your computer and log in as an administrator.
    Open Terminal (/Applications/Utilities).
    At the prompt, type the following command and then press Return to determine your filesytem ID:

    df -hl

    Look for some lines of text that look like this:

    Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
    /dev/disk0s3 37G 20G 17G 55% /
    /dev/disk0s5 37G 37G 641M 98% /Volumes/Storage

    Make a note of the first “disk” name that appears after /dev/, such as “disk0s3.” This is your filesystem ID for your startup volume.
    At the prompt, type the following command and then press Return:

    df -hl

    Then type the following command, where “disk0s3” is your filesystem ID you noted in step 4, then press Return:

    sudo fsck_hfs -l /dev/disk0s3

    When prompted, enter your admin password, then press Return to begin the verification.
    You should see messages like these during the disk check:

    ** /dev/rdisk0s3 (NO WRITE)
    ** Root file system
    ** Checking HFS Plus volume.
    ** Checking Extents Overflow file.
    ** Checking Catalog file.
    ** Checking multi-linked files.
    ** Checking Catalog hierarchy.
    ** Checking Extended Attributes file.
    ** Checking volume bitmap.
    ** Checking volume information.
    ** The volume Macintosh HD appears to be OK.


    Bijdrager
    Gamie

    Misschien heb je hier nog iets aan: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=80768

    Gelukkig nieuwjaar BTW!


    Bijdrager
    JeePee

    Mocht je geen Backup hebben, dan zou ik, voordat je gaat formateren, toch eerst even vanaf een andere Mac met Data Rescue II kijken of er nog iets van je data gered kan worden…:?


    Geblokkeerd
    Carp

    Dat is dus helemaal niet nodig, gebruik de Install and Archive instructie als je OSX er opnieuw opzet…en je behoud gewoon je data.


    Bijdrager
    Mendoza

    weet je dat wel zeker? volgens wil hij de schijf formateren.


    Geblokkeerd
    Carp

    Je hebt gelijk,..’tijdens het partitioneren’…nou ja dan had ie al ge’back-up’ed of viel er weinig te saven..ik vermoed dat dat niet het probleem is…maar mijn tip heeft dan geen zin.


    Bijdrager
    JeePee

    Mijn tip hopelijk nog wel…:|


    Bijdrager
    Rayel

    Hartelijk bedankt voor al jullie tips.
    Via msn kreeg ik het telefoon nummer van een macexpert.
    Hij rade mij aan in single user mode optestarten, kennelijk deed hij dat nog wel, ik snap er niet zoveel van.
    Ik moest toen een unix regeltje invullen en plotseling doet alles het weer.
    Ikke ook niette snappen.

    Maar een gelukkig nieuwjaar allemaal!! nogmaals bedankt!!


    Moderator
    Night
    ”Rayel”

    Via msn kreeg ik het telefoon nummer van een macexpert.
    Hij rade mij aan in single user mode optestarten, kennelijk deed hij dat nog wel, ik snap er niet zoveel van.
    Ik moest toen een unix regeltje invullen en plotseling doet alles het weer.
    Ikke ook niette snappen.

    Gelukkig, dan heb ik niet alles voor niets getypt en gekopieerd :evil:


    Bijdrager
    andreheijstek

    Weet je nog wat voor UNIX regeltje dat was – volgens mij zit ik met hetzelfde probleem.
    Mac start niet meer op. Wel in single-user mode.
    Als ik in verbose mode opstart krijg ik allerlei foutmeldingen over de disk.
    Als ik in single-user mode opstart kan ik niets op de harde schijf schrijven – foutmelding: write-only filesystem.

    Enig idee hoe ik dit oplos?


    Bijdrager
    Nikita

    Kan je nog opstarten vanaf de installatie DVD? Zo ja, haal Schijfhulpprogramma (staat in de menubalk) eens over de schijf heen. Wellicht is het op die manier redelijk simpel op te lossen :)


    Bijdrager
    andreheijstek

    Helaas, starten van instal.DVD gaat wel, maak het schijfhulpprogr. geeft aan dat ‘ie de disk niet kan repareren. Zal wel weer een nieuwe disk in moeten (2e keer in 3 maanden :cry:

    Bedankt voor het meedenken, Andre

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.