21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    tine

iMac start niet meer op na verkoopklaar maken

Beste helpers,

ik heb hulp nodig , mijn imac met high sierra start niet meer op .ik wilde hem verkoopklaar maken maar heb waarschijnlijk iets fout gedaan.

time machine heb ik niet ik druk op schijfhulp maar niets wil, wat moet ik nu doen ???graag jullie hulp.

groetjes Tine

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door Night. Reden: Topic afgesplitst uit ander topic
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

https://support.apple.com/nl-nl/HT201065

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Vooral de tweede link dus: Opstarten in Recovery Mode, schijf wissen en macOS opnieuw installeren.

Bijdrager
    Nosferatu

Maar er maar een aanbieding van

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door Nosferatu.
    Sleutelbeheerder
    Night

🤔

Bijdrager
    tine

Hoi Dit heb ik allemaal geprobeerd maar niets lukt , als ik de pc aanzet moet ik eerst wifi aanmelden dit vergeet de pc weer als ik opnieuw op deze wijze wil opstarten, ik zie dan mac OS opnieuw installeren dan gebeurt er niets onder geen beding wil de computer verder laden

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien eerst een NVRAM en SMC reset proberen?

Troubleshooting stappen macOS

Bijdrager
    Antwoordapparaat

tine op 2 januari 2021 om 20:18
    .. als ik de pc aanzet moet ik eerst wifi aanmelden dit vergeet de pc weer als ik opnieuw op deze wijze wil opstarten..

Misschien stapje voor stapje: hoe ziet dat eruit, WiFi aanmelden? Kun je een screenshot/foto plaatsen? En waarom wil je daarna weer opnieuw opstarten..? Zie je een draaiend wereldbolletje? Over welke Mac hebben we het eigenlijk, jaartal, macOS versie etc?

Mocht je een draaiende wereldbol zien: dat is de internet recovery mode. Als je ‘macOS installeren’ ziet met een balkje lijkt er iets te gebeuren. In beide gevallen: niks doen, gewoon een tijdje afwachten. En probeer anders eens iets uitgebreider te beschrijven wat je precies doet of wat je ziet. Alle details helpen.

Bijdrager
    tine

ok een berichtje met foto,s  startknop 10 seconden ingedrukt gehouden mac foto1mac foto 1 dan krijg ik dit scherm.

foto 2 als ik druk op installeer osx base systemn zegt hij schijf is beveiligd.

foto 3 ook hier kan ik niets doen behalve schijf ehbo en partioneren ?? wat is er niet goed hier ???

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dit is een beetje vreemd, want ‘OS X Base System’ is normaal gesproken je recovery partitie: daar kun je macOS niet op installeren en daarom zie je de ‘is beveiligd’ melding denk ik. De eerste zin ‘startknop 10 sec ingedrukt gehouden’ begrijp ik ook niet helemaal: ben je nu opgestart met COMMAND+R?

En wat gebeurt er als je de schijf eerst probeert te wissen (met de standaard instellingen) en daarna macOS installeren?

Bijdrager
    tine

Ik ben nu opgestart met command R dan krijg ik een dicht hangslot ?? ik zou daar denk ik een wachtwoord in moeten typen maar ik zou niet weten wat mijn eigen wachtwoord werkt daar niet .

Sleutelbeheerder
    Night

Had je toevallig FileVault aanstaan of een firmware wachtwoord ingesteld?

Boven in de menubalk kan je kiezen voor Terminal (als je bent opgestart in Recovery Mode). Start dit op.

Voer de volgende stappen uit

1. sudo firmwarepasswd -check dit commando controleert of er een firmware password is ingesteld
    2. Er wordt vervolgens gevraagd om een password. Vul hier je eigen wachtwoord in (je kan niet zien dat je dit typt)
    3. Als er een firmware password is aangetroffen, kun je dit nu verwijderen
    4. sudo firmwarepasswd -delete Hiermee wordt het firmware password verwijderd
    5. Typ nogmaals je eigen wachtwoord in

Nu zou het in principe moeten werken. Als je bij punt 2 te zien krijgt dat je GEEN firmware password hebt ingesteld, is er iets anders aan de hand en gaan we verder kijken.

Bijdrager
    tine

ik heb dit gedaan geen reactie op de pc.??? ik kriijg ook geen menubalk.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Stap 1 tine… Je zit in de Recovery Mode (zeg je zelf), dus dan moet je in Terminal dat eerste commando kunnen intypen. Wat verschijnt er dan in het Terminal venster als antwoord?

Bijdrager
    tine

helaas er verschijnt niets als ik dit intyp er gebeurt niets .

ik start op met command +R ingedrukt dan krijg ik dit hangslot het hangslot is gesloten . ik typ in sudo firmwarepasswd-check geen reactie van de pc.

ik heb ook geen menubalk en filefault kan ik dat ergens anders vinden?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Mm, dan zie je dus dit:

..en dat betekent dat je eerst het Firmware wachtwoord moet invoeren. Dat is er niet door de kaboutertjes opgezet, dus: wat is de historie van deze Mac? Ben je de eerste eigenaar?

Bijdrager
    tine

Nee niet de eerste eigenaar ik heb hem ooit online gekocht bij een veiling site.

ik ga hem morgen wel wegbrengen naar fixit hier in nieuw-vennep die weten altijd raad,

in ieder geval dank voor de goede hulp groetjes tine.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dan heeft die eerste eigenaar dat wachtwoord erop gezet. Er wordt nooit om gevraagd, behalve in dit geval dus.

Sleutelbeheerder
    Night

Als je een 27″ model hebt kan je nog even proberen om een van de geheugenmodules eruit te trekken…

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 3 januari 2021 om 19:48

1. sudo firmwarepasswd -delete Hiermee wordt het firmware password verwijderd
    2. Typ nogmaals je eigen wachtwoord in

Jij denkt dat de programmeurs gek zijn, daar bij Apple? Het ww wat je hier moet invullen is natuurlijk weer het geldende firmware ww, en niet het beheerders ww.

PS: in de Recovery Terminal hoef je geen sudo command te geven, want je bent dan al root user (bash#).

Bijdrager
    GoeieDag

Antwoordapparaat op 3 januari 2021 om 21:17
    Dan heeft die eerste eigenaar dat wachtwoord erop gezet.

Ja, dat zou je idd zeggen.

Maar hoe komt Tine dan toch in het Recovery scherm, zoals haar foto laat zien?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Daar begrijp ik ook niets van.. Eerst wel (plaatje), maar later niet (CMD+R -> hangslot). Het is ook een gekke recovery mode want je ziet alleen het recovery volume en de schijf zelf lijkt niet wisbaar (grijs icoon). 🤷🏻‍♂️

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.