6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Picazi

iMac start niet meer op na stroomstoring.. Help :(

Mac kenners, ik heb een probleem. Er is in m’n straat een stroomkabel geraakt waardoor stroom uur weg is geweest. M’n iMac (2009, nog in prima staat) stond toen aan. Ik krijg hem nu niet meer aan, geen boing, er gebeurt helemaal niets (vans gaan niet aan, beeldscherm niet, niks).
    Ik las op fora dat je een SMC reset ook kan doen als hij uitstaat. Stekker eruit, 5 seconden indrukken. Ook dat biedt geen oplossing. Ik las ook ergens dat de stroomkabel helemaal los moet (achterkant Mac) en dat was ook niks.

Het gekke is dat ik in november vorig jaar een keer de Mac heb verplaatst (normaal is stekker er altijd in en meestal sluimer ik hem) en toen ging hij ook niet aan toen hij dus van stroom was. Maar na een dag deed hij het weer. Ook dat las ik op fora dat dit bij sommigen ook was gebeurd. Ik dacht zelf (als leek!) dat wellicht die kleine (interne) batterij op was en opgeladen moest worden.
    Maar nu is het al 1,5 week geleden.

Buiten wat ik al heb geleerd en anders maar eens afspraak genius bar maken zou ik nog kunnen doen, iemand idee?

PS ik ben niet zo’n techneut maar hij zat volgens mij op een niet geaard stopcontact, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
    En ik heb er vorig jaar eerder een keer meer RAM in gestopt. Ik las bij 1 iemand dat hij dat eruit had gehaald en dat hij niet toen deed. Ik heb dat niet geprobeerd maar zou dat uitmaken?

Zeer veel dank voor eventuele hulp!
    Picazi

Bijdrager
    SunKeeper

Bekende oplossingen zijn:

– stekker in het stopcontact 180° draaien
    – stekker achterin de iMac voldoende ver erin doen (lijkt soms goed vast te zitten, maar is dan niet aangesloten)
    – in een geaard stopcontact aansluiten, op twee manieren, zie tip 1
    – probeer het ook eventueel bij de buren

Anders inderdaad maar naar de Apple Store. Mogelijk is de voeding defect geraakt als er een spanningspiek is ontstaat vlak voordat het wegviel.

Geen andere apparatuur in huis met schade of vreemd gedrag?

Bijdrager
    Picazi

Dankjewel Sunkeeper, ik ga dat morgen proberen (kids slapen :-). Heb er nog wel stroom op hoor waar hij altijd staat, maar geen geaard contact. Verder thuis niks geks. Ja klokjes oven opnieuw instellen.

Bijdrager
    Eprom

Twee links die het waard zijn om even te checken.

1) https://nl.ifixit.com/Answers/View/23415/iMac+%22Core+2+Duo%22+2.4+24-Inch+(Al)+completely+dead.+Help! (klik op “view the answer”)
    2) https://youtu.be/LEQ7_nw80DA

Bijdrager
    r.heijma

En de verzekering inschakelen.

Sleutelbeheerder
    Night

Krijg je hem weer werkend, schaf dan in ieder geval zoiets aan:

http://www.allekabels.nl/230_volt/overspanning-beveiliging.html

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.