21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    hummel003

iMac start niet meer op – hulp van een pro is vereist

edit: ok heb dus gelezen dat ik C moest indrukken tijdens boot
    ik krijg nu terug de install van leopard te zien, maar nog steeds niet de hd van de imac
    ik heb dus geen volume om op te installeren
    als ik naar schijfhulpprogramma ga, dan zie ik mijn HD wel, maar alle knoppen zijn lichtgrijs. Ik kan dus nergens op klikken
    kan niet wissen, herstellen of what so ever
    iemand hier een oplossing voor ?

ok hier mijn uitleg
    gisteren wou ik bootcamp installeren op mijn imac
    bootcamp heeft een partitie aangemaakt van 50 gig, maar toen ik windows installeerd zag ik alleen een C partitie van 131 gig
    dat vond ik al raar
    ik heb toen windows toch maar geinstalleerd, maar tijdens de install kreeg ik te horen dat Driver.cab niet gekopieerd kon worden
    ik heb dit toen gegoogled en blijkbaar ligt dit aan de dvd drive, ik heb windows dit bestand laten overslaan, maar toen liep mijn install vast
    Ik heb toen de pc moeten uitduwen
    probleem is nu dat ik mijn HD van mijn mac niet meer terug vind. Ik steek dus de leopard dvd in, ik krijg het venster te zien om te installeren, maar er is geen volume om op te installeren
    Vervolgens heb ik de pc nog eens laten opstarten in de windowspartitie in de hoop dat ik die kon formatteren, maar dat ging blijkbaar niet
    En nu is dus alles om zeep, ik krijg mijn iMac helemaal niet meer opgestart, zelfs niet met leopard dvd erin
    ik krijg alleen een knipperende cursor te zien
    eerst kreeg ik nog een melding: no bootable disc, maar die komt er ondertussen ook al niet meer op
    ik ben ten einde raad

Bijdrager
    Ian83

Ik ben bang dat je naar een service provider moet, je hebt waarschijnlijk de verkeerde partitie gekozen en Window over de Mac partitie heen gekopieerd. In dit geval helpt formatteren e.d. niet meer. De Mac moet open en de HDD opnieuw geïnitialiseerd worden.

Bijdrager
    Rickje

Jouw mac met een andere mac verbinden door middel van een FireWire kabel. Jou kapotte Mac opstarten met de T ingedrukt en dan met de andere goedwerkende Mac via schijfhulpprogramma de schijf correct formatteren?

Of misschien met de opstart Installatie DVD opstarten op je Mac en dan met schijfhulpprogramma opnieuw formatteren en dan opnieuw installeren?

Bijdrager
    hummel003

Nee de os van mac is niet overschreven want ik zie de 2 partities maar kan er niks mee doen
    ik kan dus netjes de windows partitie zien en de osx partitie
    ik zie ook hoeveel ruimte er nog vrij is enz, maar het is allemaal onbereikbaar
    is er geen toetsencombinatie ofzo die ik kan indrukken tijdens opstarten zodat ik opnieuw kan beginnen

Bijdrager
    sypie

Nee, die is er niet.

Heb je al geprobeerd om tijdens het opstarten de ALT toets ingedrukt te houden zodat je eventueel kunt kiezen om op te starten vanaf OS X?

En als je in schijfhulpprogramma zit, via de opstart DVD, moet je niet op de partitie klikken maar op de gehele schijf waar de 2 partities zich in begeven.

Bijdrager
    hummel003

Dat heb ik al allemaal geprobeerd. Helpt allemaal niet jammer genoeg

Bijdrager
    Ian83

I told you: geloof me nou, dit komt vaker voor bij Bootcamp installeren, de Mac kan pas weer gebruikt worden als hij hardwarematig geïnitialiseerd wordt, moet je voor naar een Service Provider.

Bijdrager
    hummel003

Pf wat een gedoe. Gewoon door een stomme software fout moet die terug binnen. Morgen dan maar dadelijk doen. Hoe doen ze die eigenlijk open? Langs het beeldscherm? Ga ik dan geen stof achter mijn scherm krijgen?
    En ik heb het systeem ontelbare keren moeten uitduwen met de knop achteraan tijdens dit hele proces. Kan dit schade hebben veroorzaakt aan iets?

Bijdrager
    Ian83

Ja en ja.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”hummel003″

Nee de os van mac is niet overschreven want ik zie de 2 partities maar kan er niks mee doen
    ik kan dus netjes de windows partitie zien en de osx partitie
    ik zie ook hoeveel ruimte er nog vrij is enz, maar het is allemaal onbereikbaar
    is er geen toetsencombinatie ofzo die ik kan indrukken tijdens opstarten zodat ik opnieuw kan beginnen

Als je opstart met een PRAM reset worden er een aantal parameters herstelt.
    1 daarvan heeft te maken met je opstart schijf.

Dus: start op terwijl je [command] [option] P+R ingedrukt houdt totdat je voor de tweede keer de boing hebt gehoord.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Ian83″

I told you: geloof me nou, dit komt vaker voor bij Bootcamp installeren, de Mac kan pas weer gebruikt worden als hij hardwarematig geïnitialiseerd wordt, moet je voor naar een Service Provider.

Hallo luister eens: “hardwarematig ge├»nitialiseerd” bestaat niet. Zolang de schijf fysiek in orde is, hoef je de Mac voor een initialisatie niet weg te brengen. Als dit een software matige fout is, waar je niet uit komt is geheel opnieuw formatteren en installeren helaas de enigste oplossing. En dit kun je gwoon zelf doen.

Bijdrager
    Ian83

Oh, sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd. Bootcamp kan je schijf zo op ‘hol’ brengen dat dit gewoon formatteren niet meer werkt, het heet misschien niet hardwarematig initialiseren, maar hij moet er dan echt uit en speciaal ge├»nitialiseerd worden. Met het oog op hummel003s beschrijving lijkt het erop dat dit het geval is. Hoe stel je voor de schijf te initialiseren als de schijf niet meer herkend wordt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TS:
    Je kunt ook dit even proberen:
    Start op met Apple+S (single user mode)
    er verschijnt (meestal) “localhost#”
    typ in: fsck -y gevolgd door return
    het UNIX schijf reparatie programma wordt op gestart…
    typ daarna reboot

Bijdrager
    hummel003

Bedankt voor de tips. Straks als ik thuis ben ga ik alles eens proberen. Ik zal laten weten of het gelukt is. Nu wil ik toch ook wel weten wat voor schade ik aan mijn mac kan hebben door hem uit te duwen op de powerknop?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”hummel003″

Bedankt voor de tips. Straks als ik thuis ben ga ik alles eens proberen. Ik zal laten weten of het gelukt is. Nu wil ik toch ook wel weten wat voor schade ik aan mijn mac kan hebben door hem uit te duwen op de powerknop?

De Mac op deze manier uitzetten is soms de enigste optie als al het andere niet meer werkt.
    Het is een handeling die Apple aanbeveelt bij noodgevallen (in tegenstelling dus tot het er uit trekken van de stekker!).
    Hoewel bepaalde dingen hierdoor verziekt kunnen worden (zoals b.v.b. een lopende download / torrent), is het niet gevaarlijk voor het systeem. Er wordt n.l. gekeken of er lees/schrijf activiteiten zijn m.b.t. systeem bestanden. Pas als deze stoppen, gaat de computer daadwerkelijk uit.

Het is niet aan te bevelen om het ‘zomaar’ te doen, maar het is wel de veiligste methode die overblijft als al het andere faalt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bijdrager
    hummel003

The volume osx install dvd seems to be ok krijg ik als melding als ik opstart met fsck command. Die controleert blijkbaar de HD niet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En als de DVD niet in de drive zit?
    Kijk ook even hier http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=152181
    Iemand had ook problemen met zijn hd, en loste dit op met Disk Warrior.
    Alleen was bij hem wel alles bereikbaar (niet grijs dus) en dat is bij jou het echte probleem….

Bijdrager
    hummel003

imac is ondertussen binnengebracht en hersteld
    ik zou nu nog altijd bootcamp erop willen zetten maar ik ben als de dood om het zelf erop te zetten:P
    ik heb een timemachine backup, maar nu zou ik toch graag willen weten wat die backup precies doet ? zet dat je volledige systeem terug zoals het ervoor was ? alle programmas die geinstalleerd waren staan er terug op enz ?

en is er misschien iemand die bij mij bootcamp zou willen installeren ?
    Ik ben van Diepenbeek Belgie
    zou het enorm apprecieren

Moderator
    Poezenbeest

Er zit een prachtige handleiding bij Bootcamp, die je juist voor dit soort problemen behoedt… RTFM dus.

Wat er mis is gegaan is dat de partitieindeling door het Windows-onstallatieprogramma is verkloot. Dit is gewoon op te lossen door de hele schijf en dus niet de partitie, te formatteren en daar een schone installatie van OSX op de gooien.

Volgende keer als je met Bootcamp aan de slag gaat, lees dan even de handleiding. Bij het selecteren van de partitie kan het gruwelijk mis gaan (zoals je hebt gemerkt) en daar wordt in de handleiding aandacht aan besteed. Aangezien het hier op een gegeven moment Windows betreft, gaat het dan ineens niet meer op de manier, zoals we van Apple gewend zijn.

Bijdrager
    hummel003

45 euro later en we zijn geholpen
    probleem was dus dat ik de verkeerde win xp versie had
    ik had een sp1 versie waar minstens een sp2 versie vereist is
    my bad
    oplossing voor dit probleem is dus een 2de mac erop aansluiten met een firewire kabel en van daaruit het schijfhulpprogramma oproepen
    kheb nu een restore met timemachine kunnen doen (thank god voor dat programma)
    alweer een lesje bijgeleerd;)
    Heb me nu maar dadelijk een nieuwe windows gekocht met sp3 en hopelijk lukt de installatie deze keer wel

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.