7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bko

Imac start niet meer op en wilt niet installeren.

Beste allemaal,

ik gebruik een aluminium 20 inch iMac uit 2008, maar sinds enkele dagen doet hij niks meer.
    Het begon een tijdje terug toen mijn computer bij harddisk intensieve activiteiten vast begon te lopen. Ik heb toen een schijfcontrole gedaan met schijfhulpprogramma. Daaruit bleek dat de harddisk fout was, en ik het moest testen met de snowleopard cd. Toen ik dat gedaan bleek de harddisk dus echt gek te doen, en heb op aanraden van de controle de schijf geformatteerd. Toen ik daarna de schijf controleerde bleek hij weer helemaal goed te zijn. Toen ik daarop opnieuw snowleopard wilde installeren vertelde de imac dat het goed is afgerond, maar als ik de imac opstart blijft hij hangen op een grijs scherm.

Wat kan ik nu het beste doen??
    Mvg,
    Bart

Bijdrager
    Precisieman

Beste Bart,

Wanneer (zelfs) het schijfhulpprogramma constateert dat de harddisk kapot is, dan kan het haast niet anders of de schijf is zodanig beschadigd dat zelfs opnieuw formatteren en installeren van het systeem niet meer baat. Het zou kunnen helpen de schijf te wissen door alle gegevens met nullen te laten overschrijven (die optie markeert zogenoemde ‘bad blocks’), maar de beste en enig juiste remedie is de HD vervangen. Dit is helaas geen eenvoudige operatie en zou eigenlijk door Apple gedaan moeten worden. Wanneer u niet kunt terugvallen op een AppleCare-contract, dan is het gezien het prijsbeleid bij Apple verstandig eerst maar eens te informeren naar de kosten. En wanneer een niet-Apple technicus er zich mee bezig gaat houden, dan is ervaring met deze reparatie zeker noodzakelijk!

Succes en vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    pepijn-paans

het is, helaas voor u, inderdaad zo wat #precisieman zegt, het beste zou zijn om de hardeschijf te vervangen.
    heb nu zelf een macbook pro staan versie 2010, echter staat mijn iMac (model 2008) boven met het zelfde probleem, namelijk dat schijhulp programma zegt dat de hardeschijf niet goed meer functioneerd.
    hij blijft nog niet vast zitten met opstarten maar verwacht dat wel ieder moment!

u kunt youtube raadplegen en kijken of het vervangen van de hardeschijf u zelf goed af zou kunnen gaan,
    anders is het inderdaad aan te raden dit door een apple retail te laten doen!

mvg

Bijdrager
    bko

Het herschrijven met 1-en en 0-len heeft helaas ook geen effect. Toch maar een nieuwe harddisk kopen…
    Welke harddisk is aan te raden?

Bijdrager
    SunKeeper

Ik raad je persoonlijk een Western Digital aan. Staan goed bekend w.b.t. interne harde schijven.

Ik weet niet wat je activiteiten meestal zijn, maar de Cavair Blue of Cavair Green voldoen in de meeste gevallen.

Bijdrager
    bko

Ik heb er een Western Digital Cavair Blue in gedaan, en hij werkt weer als een zonnetje!

Dank jullie!
    Bart

Bijdrager
    SunKeeper

Goed dat je het nog even laat weten!:thumbsup:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.