23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    OneMoreMember

iMac start niet meer op. Backup mogelijk?

Hi,

Vanmorgen installeerde ik de nieuwste software update op mijn iMac uit 2008 (met Leopard, geen Snow Leopard). Bij het herstarten ging het echter mis: de computer kwam niet verder dan een leeg bureaublad, zonder dock en zonder menu bovenin, en zonder bestanden.

Na een behoorlijke tijd te hebben gewacht heb ik besloten de computer uit te zetten door de knop lang ingedrukt te houden. Toen ik hem vervolgens weer opnieuw opstartte kwam hij niet verder dan het scherm met het appeltje met daaronder het geanimeerde icoontje dat draait. Ik heb een paar keer opnieuw geprobeerd om hem op te starten, maar hij blijft steeds hangen op dit scherm.

Ik heb wel een backup, maar deze is een week oud en ik heb een paar belangrijke projecten op de iMac staan die ik nodig heb, die nieuwer zijn dan deze laatste backup (dit is overigens een TimeMachine backup).

Ik heb na een zoektocht op internet de volgende dingen geprobeerd:

– Schijfhulpprogramma opgestart via de installatie cd. Deze vond een aantal schijffouten en heeft deze hersteld. De computer wil echter nog steeds niet verder komen dan het grijze scherm met het Apple logo.
    – Geprobeerd om de iMac met een FireWire kabel aan te sluiten op mijn Macbook, en hem als externe harde schijf te laden (t-toets ingedrukt gehouden op de iMac tijdens het opstarten). De Macbook herkent echter alleen de installatie cd, de schijf verschijnt niet in de Finder.
    Wel is de schijf zichtbaar in Schijfhulpprogramma op de Macbook. Is er een manier om de schijf ook in de Finder te kunnen bekijken? Of in ieder geval: Een mogelijkheid om bestanden over te kunnen zetten…?

Wat kan ik verder doen…?

Ik hoop dat iemand me kan helpen…

Bij voorbaat dank…!!!!!

Bijdrager
    iMacDonalds

pfff, er is iets goed mis als je zelfs niet via de firewire mode er in komt. Wat als eerste in mij op komt is dat je harde schijf kapoet is. En als dat het geval is dan ben je best wel fucked.

Bijdrager
    Macosxachist
    OneMoreMember op 18 november 2010

Ik heb wel een backup, maar deze is een week oud en ik heb een paar belangrijke projecten op de iMac staan die ik nodig heb, die nieuwer zijn dan deze laatste backup (dit is overigens een TimeMachine backup).

Vind je het nu nog steeds overdreven dat TimeMachine elk uur een backup maakt?

Helemaal kapoet lijkt die schijf me trouwens (nog) niet. Probeer het eens met een herstart in Safe Mode.

Bijdrager
    OneMoreMember

:( Ohhhhh… Ik hoop echt dat het meevalt…

Ik probeer hem nu op te starten in safe mode. Hij is al een tijdje bezig. Hij bleef heel lang hangen op het scherm met het logo, maar na een aantal minuten verscheen er een blauw scherm (dat nu ook al een aantal minuten blijft).

Wat gebeurt er als ik via de installatie cd probeer om het systeem opnieuw te installeren met behoud van data? Hebben mensen hier misschien ervaring mee…?

Bijdrager
    OneMoreMember

Inmiddels is de muisaanwijzer verschenen op het blauwe scherm, en ik kan deze bewegen. Ik heb de shift toets los gelaten. Er gebeurt verder niets, alleen wordt het scherm af en toe heel even donkerblauw, en wordt meteen daarna weer lichter blauw…

Bijdrager
    Vinhelper

Ik zou nog even 10 minuten geduld hebben, je hebt kans dat op dit moment je systeem hersteld wordt.

Bij een Safe Boot altijd heel lang wachten, want dat duurt veel langer dan normaal opstarten.

Bijdrager
    OneMoreMember

Heel erg bedankt voor jullie hulp…

Hoe lang zal ik wachten? En wat als er niets gebeurt…?

Bijdrager
    Vinhelper

10 minuten. Mocht er niets gebeuren, dan uitzetten met de knop en nogmaals van de DVD opstarten, schijfbevoegdheden herstellen, schijf controleren+eventueel herstellen (wanneer mogelijk).

Daarna nog een keer normaal proberen op te starten.

Lukt dat niet, dan nogmaals Safe Boot (veilig opstarten) en weer een kwartier over laten doen, en NIET onderbreken.

Bijdrager
    OneMoreMember

Inmiddels is mijn bureaublad verschenen, zonder dock, menu bovenin of documenten. Er draait een “ball of doom”. Vol spanning wacht ik af…

Sleutelbeheerder
    Night

…en?

Bijdrager
    OneMoreMember

De situatie is nog niet veranderd… Nog steeds een ball of doom, die ik kan bewegen met de muis, op een lege bureaubladachtergrond…

Bijdrager
    OneMoreMember

Verandering…!

De ball of doom veranderde heel even in een pijltje, en het icoontje van de install disc is op het bureaublad verschenen (eerst stond hij rechtsboven in de hoek, daarna verplaatste hij zich naar de rechter onderhoek).
    Daarnaast zijn er nog geen Dock en geen menu zichtbaar, maar wel een vergrootglasicoontje rechtsboven, met een stipje erin…

Bijdrager
    OneMoreMember

Het heeft zijn vruchten afgeworpen…! Hij is opgestart in safe mode. Hij loopt wel continu vast, maar ik heb al een paar documenten kunnen redden…!

DANK! I’ll keep you posted…

Ik zie overigens een icoontje van TimeMachine. Is het mogelijk om een backup te maken? Of is er kans dat de backup dan ook raar gaat doen…?

Bijdrager
    Vinhelper

Je kan het altijd proberen, wie weet lukt het.

Geef je Mac de tijd, dat is belangrijk, denk ik.

Ow ja, en dat stipje in het vergrootglas geeft aan dat Spotlight aan het indexeren is, een intensief proces voor je harde schijf, en het vertraagt het opstarten nogal. Het kan geen kwaad, neemt alleen tijd in beslag.

Bijdrager
    OneMoreMember

Ik ben zo blij!!! Ik ben nu handmatig een backup aan het maken, mapje voor mapje, want hij loopt steeds vast.

Als ik klaar ben met deze backup, wat zou ik dan kunnen doen…?

Nogmaals dank voor je hulp…!

Bijdrager
    fatboysmart

Persoonlijk zou ik geen nieuwe TimeMachine backup maken, als je zeker weet dat je alles wat belangrijk is van de laatste week (sinds de laatste TM) hebt gered.

Ik zou doen:
    • Hardware diagnostics laten lopen (staat op de grijze schijven die bij je mac kwamen).
    • Als alles goed is (geen 100% zekerheid, ook al zegt hij van wel), kun je overwegen om het systeem opnieuw te installeren.
    • Probeer eerst eens een Archive and Install over het bestaande heen.
    • Mocht dat niet lukken, probeer dan op te starten vanaf de DVD en wis de schijf en doe een clean install waarbij je de TM gebruikt om te restoren.
    • De handmatig geredde bestanden zet je daarna ook weer handmatig terug.

Bijdrager
    OneMoreMember

Super bedankt!!

Ik ga het proberen. Ik blijf nog wel even backuppen, ik wil voor de zekerheid _alles_ handmatig kopiëren. Morgen ga ik je tips stap voor stap opvolgen. Ik ga me vast inlezen.

Moderator
    Strifer

Ik heb ooit eens een nagenoeg overleden harde schijf met DiskWarrior nog kunnen back-uppen omdat het een spiegel kan maken van je HD in het werkgeheugen (of iets dergelijks..)… duurde iets van 30 of 35 uur om alles gebackupped te krijgen, maar ik heb bijna alles kunnen redden.

Wellicht een tip voor een volgende (hopelijk niet) keer!

Bijdrager
    prullenbak

ball of doom

Oe…dat klinkt wel erg onheilspellend. Op wikipedia lees je zelfs namen als “spinning beach ball from hell”…vind het een beetje ver gaan:)

Bijdrager
    OneMoreMember

Bedankt voor de tip! Ik hoop het inderdaad niet nodig te hebben:) . De backup is nog niet klaar, maar ik ben super blij!!!

Haha Prullenbak, dat moet je dan ook wel met een knipoog lezen hoor;) . Ik noem hem zo omdat hij bij het bedrijf waar ik werk zo genoemd wordt (ook gekscherend natuurlijk: ball of doooooooom!!). Ik wist niet wat de officiële naam is, maar ik noem hem eigenlijk altijd zo omdat ik dat gewend ben omdat hij om me heen zo genoemd wordt:) . Maar strandbal klinkt wel wat positiever inderdaad!:D

Bijdrager
    7836

Kleine aanvulling. Als de bestanden die je hopelijk nu gered hebt, heel belangrijk zijn dan is het traject dat je gevolgd hebt toch niet aan te raden. Er is iets helemaal mis met je Mac of met de systeemsoftware. In zo’n geval is uitzetten, de vaste schijf demonteren en met een bit copier (onder Linux bijvoorbeeld DD) kopieeren en dan met die kopie verder werken het beste advies.

Want die fout met je Mac kan natuurlijk die oh zo belangrijke bestanden nu wel beschadigd hebben… of had dat kunnen doen.

Overigens blijft het mij een raadsel waarom mensen niet van zo belangrijke bestanden elke dag of elk uur, desnoods om de minuut, even een kopietje maken, bijvoorbeeld op een USB stick.

Bijdrager
    OneMoreMember

Inmiddels is Snow Leopard geïnstalleerd, en wonder boven wonder lijkt hij weer normaal te werken…!

Ik ben ontzettend blij en wilde jullie nog even bedanken voor alle hulp. Dank jullie wel!

Bijdrager
    fatboysmart

Graag gedaan.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.