7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Nielson30

Imac start niet meer op

Hi allen,

Eerder schreef ik al in dit topic http://www.onemorething.nl/community/topic/oude-mac-updaten/ over dat ik een oude mac van m’n ouders aan het updaten ben.
    Mac uit 2007 op OS X Tiger 10.4
    Nou, ik ben nog niet eens begonnen en nu al in de problemen :s

Gisteren een externe harde schijf op de Mac aangesloten om deze leeg te maken en zodat ik deze als back up kon gebruiken, maar tijdens het kopiëren een vastloper, na een half uur maar geforceerd uitgezet (knop inhouden)

Als ik nu opstart krijg ik een knipperend Apple logo, verbodslogo, map en vraagteken door elkaar knipperend.
    Lijkt erop dat hij de locatie van de harde schijf niet meer weet las ik ergens.

Nu, installatie cd erin, en schijf hersteld gecontroleerd etc, maar dat wil ook niet helpen.
    Aangezien ik Snow Leopard heb besteld, dacht ik, dan doe ik een clean install als ik deze binnen heb, maar dan wel ff een kopie van de harde schijf maken zodat ik deze dan kan terug zetten, maar helaas, dan zegt de mac, bestand te groot….?

Ik ben geen held in het installeren vanaf cd etc, mijn eigen mac is tenslotte nooit kapot:-)
    Maar wat gebeurd er als ik de installatie cd erin doe, en dan Mac OS X opnieuw installeer, ben ik dan alles kwijt nee toch?
    En als ik dat gedaan heb, wat doet ie dan eigenlijk, alles opnieuw installeren, maar foto’s mail etc laten staan?

Iemand anders nog andere tips? Veilig opstarten lukt ook niet.

Nogmaals ik ben geen held in installeren o.i.d. dus graag in jip en janneke taal:-) LOL

Thanks,

Gr. Niels

Moderator
    Night

Bestand te groot? Hoe is de externe disk geformatteerd? FAT32 of zo?

En even stap voor stap:
    1) functioneerde de Mac nog toen je ermee bezig begon?
    2) wat heb je in de tussentijd gedaan?
    3) Kun je in Safe mode opstarten? (met shift ingedrukt)

Bijdrager
    wimjan

Al geprobeert om via een laptop de iMac te benaderen met een firewire kabel, en dan zo ingesteld dat de iMac als externe schijf wordt gezien?
    Misschien kun je dan nog wat van de schijf krijgen..

gr.
    Wimjan

Bijdrager
    Nielson30

@night

Weet ik niet, das wel een goeie, ik kan de externe harde schijf op m’n eigen Mac nog wel eens formatteren.
    Schijf was ook van m’n ouders, wellicht op een Windows gebruikt….?

1. Ja, werkte prima. Niets aan de hand.
    2. Niet veel, niets geïnstalleerd, alleen bestanden van de harde schijf overgezet naar de Mac om hem daarna te kunnen gebruiken als time machine.
    3. Nope, werkt niet.

Ga eerst een de harde schijf formateren, goeie tip, thanks. Dan kan ik wellicht een schijfkopie maken waarvan hij dan kan opstarten.

@wimjan

Nee, ook nog niet gedaan, kan dat ook van iMac naar iMac met een USB?

Moderator
    Poezenbeest

Om je iMac weer aan de praat te krijgen start je deze op met de option-toets ingedrukt en selecteer je de opstartschijf naar keuze, dit kan ook de externe HD zijn als je daar Snow Leopard op hebt staan. Werk dit niet, dan heb je een andere Mac nodig en start je de iMac op met de T ingedrukt en verbindt deze via FireWire met de Mac die wel werkt. Aan deze Mac koppel je de externe HD en gaat verder als hieronder.

De stappen die je wil zetten zijn als volgt:

Zet alle bestanden over naar een externe harde schijf
    Dit kan je vanuit de Finder doen, wellicht dat Migratie-assistent in Tiger dit ook wel voor je kan doen, die is te vinden in de map met hulpprogramma’s. Kies dan voor export naar een harde schijf. Controleer voordat je verder gaat of de meest belangrijke en onvervangbare bestanden jnog werken zoals de iPhoto-bibliotheek. Als je er zeker van bent dat alle bestanden over zijn gezet, dan ga je pas verder.

Installatie en formatteren
    De Mac die je wil updaten start je op met de installatieschijf er in en houdt tijdens het opstarten de C ingedrukt (als dat niet werkt de D). Nu zal de Mac vanaf de dvd opstarten. Voordat je verder gaat met installantie kan je er voor kiezen om het installatieprogramma te stoppen (na het selecteren van de hoofdtaal) en uit het menu ‘hulpprogramma’s’ het programma Schijfhulpprogramma te openen. Hiermee kan je de interne HD van de iMac wissen en klaar maken voor de installatie. Doorloop vervolgens weer het installatieprogramma.

Bestanden terugzetten
    Als je Migratei-assistent hebt gebruikt, dan kan je de gegruikers, bestanden en voorkeuren weer terugzetten door dit programma op te starten en dan te kiezen voor de optie ‘terugzetten vanaf een schijf’. Als je een TimeMachine-back-up hebt (wat volgens mij niet kan als je van Tiger komt), kan je ook daarvan terugzetten.
    Als je dat niet hebt, dan moet je goed kijken wat je waar terugzet. De beste optie is dan om mappen van programma’s als iTunes en iPhoto in zijn geheel te kopiëren naar de externe HD en deze in zijn geheel weer op dezelfde plek terug te zetten. Wijs de programma’s wel even op deze mappen.

De externe HD kan je als je klaar bent weer leeg maken en inzetten als TM-schijf, dat scheelt de volgende keer een hoop gedonder.

Succes!

Moderator
    Night

Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat de Mac een hele tijd heeft stilgestaan. Daarna heeft ie nog één keer het leven gezien en toen is de interne HD overleden (‘vastgelopen’).

Bijdrager
    Nielson30

Helaas, het formateren van de externe harde schijf was niet genoeg om een schijfkopie te maken, hij blijft zeggen, file to large.

Als ik nu opstart vanaf de CD, wat gebeurd er dan? Moet ik dan tiger opnieuw installeren?
    En dat wist toch niet de harde schijf? Of wel?

Morgen anders maar eens Apple service bellen…. Zucht…..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.