5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Jelle

iMac start niet door, ook niet met opstart DVD

Beste allemaal,

Een paar dagen geleden kreeg ik van een vriend een iMac welke niet gebruikt (meer) werd. Het is een iMac uit 2006 (modelnaam: iMac4,1) met een mooi 20 inch beeldscherm. Aan het begin begon de iMac steeds opnieuw op te starten met soms een ‘panic cpu’ melding. Ook loopt ie steeds vast. Het is willekeurig maar hij start niet door. Een enkele keer kwam de iMac tot en met het blauwe scherm (waar normaal gesproken het opstartbalkje te zien is).

Gisteren heb ik de iMac voorzichtig opengemaakt en voorzien van een andere harde schijf. Die ‘panic cpu kernel’ meldingen zie ik nu niet meer maar het doorstarten lukt jammer genoeg nog niet. Deze Mac werd destijds geleverd met 10.4.4 en ik probeerde met de DVD van Leopard (10.5) de Mac te herstellen. Zijn er nog andere punten waar ik naar zou kunnen kijken? Ik hoop het, het kan volgens mij niet iets groots zijn.

Dankjulliewel alvast voor de hulp!

Bijdrager
    sedikit

(Ik ben ook maar een relatieve leek) Het lijkt me niet mogelijk het ene systeem (OS X 10.4 -Tiger) te herstellen met een hoger systeem (10.5 – Leopard). Bovendien is het zeer waarschijnlijk dat je iMac een PPC en geen Intel is (edit: hoewel ik via Google lees dat Intel ook mogelijk is). Waarom niet herstellen/heinstalleren met de Tiger-dvd?

Bijdrager
    Jelle

@sedikit, bedankt voor je berichtje! Tiger heb ik ook geprobeerd, dan komt er enkel een vraagteken in beeld. Ben het helemaal vergeten te omschrijven maar het is een vroege iMac met Intel, een Core Duo 2.0 Ghz. Ik heb het idee dat het niet iets groots is maar wat het wel is? Misschien vind ik hier het antwoord :)

Bijdrager
    sedikit

Ik kwam dit nog tegen:

https://discussions.apple.com/thread/1758492

Daar staat o.a. :

f you have the Tiger installer discs simply use them to do an Erase and Install. Boot from the Tiger Installer Disc One and follow the instructions.

Booting From An OS X Installer Disc

1. Insert OS X Installer Disc into the optical drive.
    2. Restart the computer.
    3. Immediately after the chime press and hold down the “C” key.
    4. Release the key when the spinning gear below the dark gray Apple logo appears.
    5. Wait for installer to finish loading.

Ik weet het uiteraard niet zeker, maar misschien is dit ook de manier om de Leopard te installeren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zou eerst eens proberen de Apple Hardwaretest te draaien die op de installatie-DVD zou moeten staan (Applications Install Disc 2, als je die hebt). Hiervoor moet je opstarten met D ingedrukt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.