14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

iMac start moeizaam op, bijna onmiddelijk een freeze…

… als ie eindelijk opgestart is.

Opstarten kan serieus meer dan een kwartier duren.
    Pram en NVRAM gezapt.
    Stekker eruit, laten rusten.
    Opstarten in single user wil niet.
    Opstarten vanaf DVD wilde niet, compleet runnen bedoel ik dan (misschien nog eens proberen?)
    Opstarten in Target Mode wilde niet, echter vanaf DVD de opstartschijf aanwijzen wil wel.
    Opstarten vanaf een bootable USB schijf lukt wel, en draait dan zonder issues, niet heel uitgebreid getest want ik probeer nog dingen te back uppen. (Op mijn overgebleven schijven, want mijn andere schijven zijn natuurlijk precies vorige week kaduuk gegaan en had nog geen kans gezien om die te vernieuwen.)

Klopt het dat je niet in je User map (van je normale installatie) kan komen/browsen als je vanaf een externe schijf draait? In mijn user map staat mijn iPhoto map die ik graag nog manueel wil backuppen… De rest heb ik godzijdank via een bootable backup van de nacht ervoor. Maar mijn iPhoto is daarvan uitgesloten (omdat die dus op 1 van de schijven ging.)

Geen idee in welke wat er stuk is… moederbord, interne schijf?
    In welke hoek moet ik het gaan zoeken?

Bijdrager
    fatboysmart

Als hij inderdaad boot vanaf een USB schijf, en dan geen problemen heeft, dan zal het moederbord waarschijnlijk nog goed zijn.
    Je moet dan inderdaad gaan denken aan een kapotte interne harddisk. Het is raar dat hij dan niet van DVD wil opstarten, maar ik ben dat wel eens eerder tegen gekomen.

Een nieuwe harddisk is niet zo duur (moederbord is veel duurder). Afhankelijk van het model iMac kun je die wel of niet zelf vervangen. In oude witte iMacs is het vrij simpel, maar in de nieuwe aluminium iMacs schijnt het een stuk lastiger te zijn en is het aan te raden om het te laten doen.

Bijdrager
    MacFan55

Is vrijwel zeker de harddisc die ofwel goed in de war is en dan helpt alleen een programma als Diskwarrior nog om het weer goed te krijgen (directorystruktuur en rechten opnieuw opbouwen); ofwel de harddisc is bezig stuk te gaan. (meest waarschijnlijk)
    Zolang het nog draait alles er zsm afhalen met bijv. carboncopycloner en de harddisc vervangen.
    Ik heb dat al voor verschillende mensen gedaan; is niet moeilijk, als je maar netjes werkt en tutorials staan er genoeg op internet om dat zelf te doen.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/imac-intel-aluminum-how-to-upgrade-hard-drive.html

Bijdrager
    Jack4ya

Backuppen was idd het idee ja. Ik heb ook een complete bootable backup met uitzondering dus van de iPhoto folder/map. Maar die lijk ik nu niet te kunnen benaderen. Klopt dat? De usermap dus. Kan ik die op een alternatieve manier benaderen, zodat ik deze kan backuppen?

Ondertussen zal ik eens informeren wat kost om het te laten vervangen. Het is idd een alu. Als de prijs meevalt, dan laat ik het wel doen. En anders idd dan maar zelf.

Bijdrager
    fatboysmart

Als je nog een tweede Mac in de buurt hebt, kun je het proberen d.m.v. de Target modus met een firewire kabel…

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Jack4ya

Ik volg je niet. Ik kan de machine opstarten mbv een andere schijf. Dan kan ik de interne harde schijf benaderen, echter niet volledig. Nu weet ik niet of dat komt door rechten, of dat de schijf mogelijk te gammel is. Sommige folders kan ik namelijk wel benaderen.

Het is overigens een 24″ alu…

Bijdrager
    fatboysmart

Volgens mij worden de rechten genegeerd als je de FireWire Target modus gebruikt. Mocht je de folder dus niet kunnen kopieren door een rechtenprobleem, dan omzeil je dat probleem hiermee.

Het zou natuurlijk ook door de defecte schijf kunnen komen, dan weet ik zo 1-2-3 ook geen oplossing.

Bijdrager
    Jack4ya

Aan ok, dus FireWire target mode is niet hetzelfde als een andere opstartsdhijf gebruiken. Begrijp ik het zo goed?

Overigens heb ik FireWire target mode gebruikt, althans geprobeerd met de USB schijf, maar ik kreeg alleen het dansende FireWire symbool, maar opstarten ho maar. Volgens mij had ik die schijf destijds wel juist gepartitoneerd en geformateerd. Anyway, ik kan er prima van booten en werken.

Machine staat nu uit, straks maar eens opstarten in FireWire target mode, gewoon om ervzeker van te zijn dat het idd niet wil. Daarna maar eens proberen van de dvd te booten enndan hardware test te runnen. Die hardware test is echt alleen een test hè? Niet dat ie met permissies gaat rommelen?

Bijdrager
    Jack4ya

Van die foto om zelf te vervangen wordt ik niet wild enthousiast, trouwens…

Bijdrager
    Jack4ya

Okay, in target mode kan je helemaal niet booten van een USB schijf, als ik het goed heb.
    Ik kan wel booten vanaf de USB schijf. Het is wel heeeeeeeel erg traag.

Met heel veel geduld kan ik ook de user map in. Maar hoe kan ik nu het beste iphoto back uppen. Ik heb chroncosync. Ik wel eigenlijk niet alles backuppen, simpelweg omdat dat dagen gaat duren denk ik, maar een alleen de verschillen sinds de laatste back up…

Eigenlijk is dit meer een note2myself…

Hrumpf.

Bijdrager
    Jack4ya

Handig! Chronosync is ook corrupt… Op zoek naar een andere backup methode…
    Foeter foeter…

Bijdrager
    fatboysmart

Ik weet niet wat je bedoeld met booten vanaf een USB schijf met target mode.

Voor Target mode heb je een tweede Mac nodig die je dan met een firewire kabel aan de eerste Mac koppelt. Je kunt dan de schijf van de ene Mac mounten op de desktop van de andere Mac.

Lees de link van hierboven nog even na.
    Je moet natuurlijk wel een tweede Mac in de buurt hebben.

Bijdrager
    Jack4ya

Eeeuw, dan begreep ik het verkeerd. Euh.
    Anyhow, geloof het of niet het lijkt erop dat ik een backup kan trekken. Maar de interne schijf is niet meer als opstartsdhijf te kiezen.
    Als ik alles gebackupped heb, zou permissies herstellen iets uithalen?
    Misschien nog een hardware test doen…

Bijdrager
    Jack4ya

Bij disk utility.zegt ie:
    Invalid node structure.
    Volume X found corrupt and needs to be repaired.

Ik ben er altijd wat huiverig voor. Zal ik het doen, of maak ik het mogelijk erger?

Lama, het wil niet:
    Error:could not unmount.
    (ik draai vanaf externe USB schijf)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.