7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    smudje

iMac start langzaam op na inbouw ssd

Recent heb ik een Ssd schijf in mijn iMac van 2011 laten bouwen, als deze nu opstart hoor ik de gong krijg 2 minuten wit beeld en daarna het Apple logo.
    Even later komt de voortgangsbalk en volgt een echte opstart.
    Volgens de reparateur is dit normaal weet iemand waardoor dit komt en wat ik eraan kan doen.
    Een alternatief is sluimerstand maar ik zet altijd alles helemaal uit en de stroom eraf zodat de externe schijven ook uit zijn.
    Ik hoor t graag.

Bijdrager
    Jeroen-W

Is de nieuwe HD ingesteld als opstartschijf? Als dit niet het geval is duurt het opstarten langer.

Meet info: https://support.apple.com/en-us/HT204417

Bijdrager
    Qmagic

Jouw mac zoekt nog steeds eerst de oude (opstart) harde schijf, als deze niet gevonden wordt, wordt de volgende (opstart) schijf gepakt (in dit geval je nieuwe ssd). Daarom duurt het lang.

Je moet eenmalig in de mac de nieuwe ssd aangeven als opstart schijf en herstarten, en daarna is het trage opstarten verholpen.
    Wel slordig van de reparateur om dit niet te melden, of dat hij dat zelf niet heeft gedaan (als service).

Zie instructie hierboven hoe dat moet.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik wil wel graag ook even weten of – op het moment dat de voortgangsbalk verschijnt – de iMac wel supersnel opstart verder (sneller dan voorheen).
    Als dat namelijk NIET het geval is, is er wellicht iets anders aan de hand.

Bijdrager
    Martijn van Tillo

Check ook nog even of TRIM wel geactiveerd is. Dat heeft geen invloed op de opstart tijd, maar kan wel een zeer groot effect
    hebben bij normaal gebruikt.

Execute ‘sudo trimforce enable’ to keep your SSD healthy

Bijdrager
    smudje

Ik heb gekeken de ssd staat wel gemarkeerd als opstart schijf er is geen ander medium aanwezig.
    na als de voortgangs balk verschijnt gaat alles wel sneller maar voordat deze verschijnt ben ik zo bijna 2 minuten verder.
    wat kan ik verder doen?

Sleutelbeheerder
    Night

Post eerst eens een log van EtreCheck.
    Dan kunnen we misschien zien waar het euvel ligt. Bijvoorbeeld:

Misschien is er met het overzetten van de data iets niet helemaal goed gegaan met de blessing van het opstart device (je SSD)
    Wellicht helpt het eens op te starten van je recovery disk en OSX te herinstalleren over de oude heen (je behoudt dan verder al je data en gegevens)

Gebruik hiervoor cmd-R tijdens het opstarten. Als dat niet lukt, gebruik dat option-cmd-R voor internet recovery.

Controleer ook of je disk op de juiste manier is geformatteerd:
    • OS X Extended (Journaled)
    • GUID Partition Map

Je kan e.e.a. ook via de terminal doen, maar dat vereist wat meer kennis en is wat omslachtiger. Je moet dan vanuit Recovery mode in Terminal eerst de SIP uitschakelen (csrutil disable)
    Vergeet niet deze ook weer aan te zetten als je klaar bent. (csrutil enable)

Volg dan verder deze stappen:

First I would try to establish if the drive is bootable or is flagged as the boot drive all by using

bless --info /Volumes/yourSSDdrive The state of your drive's blessed system folder

bless --info The state of the current boot drive's blessed system folder

bless --getBoot The current actual logical boot volume (e.g. /dev/disk1 )

If you find your drive is not blessed, you can bless it yourself with

bless --folder "/Volumes/yourSSDdrive/System/Library/CoreServices" --bootinfo --bootefi

See the man page for more details:
    https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/bless.8.html

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.