17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    servir frais

iMac SSD vs MacBook Pro SSD

ik zit met een soort luxeprobleem, mijn huidige setup: MacBook Pro retina met externe cinema display is fiscaal afgeboekt.

ik mag mezelf trakteren op nieuw ‘speelgoed’ en zie door het bos de bomen niet meer!

twijfel sterk tussen de MacBook pro met externe display of de iMac, maar waarbij de  iMac niet meer zo recent is.

is er een groot verschil in type SSD van beide toestellen? Ik kan daar niet meteen iets over terugvinden…

ik gebruik enkel de creative suite dagdagelijks geen video, geen 3D, …

Bijdrager
    Ziegler

Heeft je oude laptop al ssd?

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou alleen niet zo snel een laptop kopen wanneer je geen laptop nodig hebt. Als je alleen maar thuis werkt zou ik gewoon een iMac of tegenwoordig een Mac mini met extern scherm nemen.

De vraag/twijfel blijft natuurlijk altijd of je NU op dit moment nog een iMac moet kopen. Qua spes vind ik de huidige iMacs helemaal niet zo slecht als je standaard een SSD upgrade erbij koopt. Een processor uit de 7e generatie is echt niet zo heel slecht als je bekijkt dat in alle nieuwe-nieuwe 2018 modellen maar een 8e generatie zit. Apple heeft in nog geen machine een 9e generatie gebruikt – dat duurt bij Apple altijd wat langer.

Je kunt vast wel wachten maar …. hoe lang is de vraag. Ik zie niet dat Apple op korte termijn met een nieuwe iMac komt. Op z’n vroegst zal dat halverwege 2019 zijn en de Mac Pro eind 2019.

Kortom de mini is misschien niet zo’n heel lelijk alternatief.

Bijdrager
    TheBigZ

servir frais op 18 november 2018 om 14:17
    is er een groot verschil in type SSD van beide toestellen? Ik kan daar niet meteen iets over terugvinden…

Korte antwoord: Nee, geen groot verschil in snelheid.

Info over SSD speeds in de iMac:

https://arstechnica.com/gadgets/2017/06/mini-review-the-evolution-of-high-end-imac-performance-from-2012-to-now/

En de MacBook Pro 2018:

https://arstechnica.com/gadgets/2018/07/2018-15-inch-macbook-pro-review-better-faster-stronger-throttle-ier/

Bijdrager
    servir frais

Alvast bedankt voor jullie meningen, op dit moment heb ik een late 2013 mbp met SSD.

Ik heb slechts sporadisch op een zondag thuis zitten werken vandaar dat ik wat twijfelde nu, vroeger was mijn werkplaats veel mobieler! iMac vs MacBook pro met extern scherm is toch al snel een pak duurder … dat komt id buurt vd iMac pro, een goeie maxed out iMac blijft een stuk goedkoper.

ik heb een koper gevonden voor mijn 5 jaar oude laptop waar ik nog een heel mooi bedrag kan voor krijgen. Ik kan echter geen dag zonder hardware natuurlijk en mijn koper gaat ook geen weken meer wachten natuurlijk:)

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je je Cinema Display ook al verkocht? Zo niet, dan heb je het externe scherm al.

Bijdrager
    servir frais

De 27 inch display is eveneens afgeschreven en wordt door diezelfde koper gekocht.

Ter info: voor de MacBook retina late 2013 met 2.6 GHz processor, 16 Gb RAM, 512 SSD en 2 videokaarten krijg ik nog 1100 euro.

De 27 inch LED Cinema Display gaat voor 300 euro weg, en ik geef een wit keyboard en magic mouse erbij.

Indien extern beeldscherm wordt het sowieos de LG 5k, tenzij ik voor dezelfde prijs een waardige tegenhanger kan vinden die dezelfde spec’s heeft en vooral een goeie kleurweergave heeft.

Ondertussen nog wat zitten lezen en blijkbaar is de maxed out Mac mini ook een goed alternatief daar die zijn SSD veel betere kenmerken heeft!

Gamen hoeft niet enkel photoshoppen en het is moeilijk kn te schatten hoe de mini presteert op grafisch gebied!

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>servir frais op 18 november 2018 om 16:23</p>
    Alvast bedankt voor jullie meningen, op dit moment heb ik een late 2013 mbp met SSD.

Ik verwacht niet eens dat je er dan zoveel op voor uit gaat.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

mac mini inderdaad!

op dit moment de beste optie

Bijdrager
    TheBigZ

<p class=”cite”>servir frais op 18 november 2018 om 16:54</p>

Indien extern beeldscherm wordt het sowieos de LG 5k, tenzij ik voor dezelfde prijs een waardige tegenhanger kan vinden die dezelfde spec’s heeft en vooral een goeie kleurweergave heeft.

Zie dit topic voor een LG alternatief:

Extern scherm

Bijdrager
    SvS

Waarom zou je je scherm verkopen als het nog goed genoeg werkt voor volgende hardware? #opkleintjesletten

mac mini is idd nieuwste optie.

Bijdrager
    Shmoo

Omdat hij mag/moet investeren in zijn bedrijf en zichzelf. Ideaal toch.

Bijdrager
    servir frais

ik heb mezelf ‘getrakteerd’ op een iMac Pro, wanneer ik de maxed out mini en LG 5K display bij elkaar tel, was er een te klein verschil in prijs… Tevens zijn er momenteel op dit model tot 500 euro kortingen!

Een kleine rekensom:

oude Macbook Pro met 27 inch Apple LED scherm = 1400 euro + oude 24 inch LED = 150 euro = 1550 euro aan verkoop oude hardware

5000 voor de nieuwe iMacPro – 1550 = 3450 euro BTW incl, dat maakt voor mij dus slechts 2851,23 euro bij te betalen… Dit lijkt me de beste deal voor een setup die mij binnen 5 jaar nog een leuke doorverkoopwaarde kan bieden!

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je hier niet meer van een luxeprobleem kunt spreken maar eerder van een ‘help ik heb een stijve waar je geen raad mee weet’ probleem. Potverdikkie zeg, hoezo we doen lekker over de top omdat het kan. 🙃 😂

Apple gebruikers – ze blijven je elke dag weer verbazen! De ene koekoek is nog gekker dan de andere, en het ergste is koekoek’s zijn niet prettig gestoord, nee de wereld is gek!

Bijdrager
    servir frais

<p class=”cite”>Shmoo op 19 november 2018 om 15:19</p>

Ik denk dat je hier niet meer van een luxeprobleem kunt spreken maar eerder van een ‘help ik heb een stijve waar je geen raad mee weet’ probleem. Potverdikkie zeg, hoezo we doen lekker over de top omdat het kan. 🙃 😂

Apple gebruikers – ze blijven je elke dag weer verbazen! De ene koekoek is nog gekker dan de andere, en het ergste is koekoek’s zijn niet prettig gestoord, nee de wereld is gek!

Schmoo… ik vond het prijsverschil tussen de mini en iMac Pro IMHO te klein, rekening houdende met een doorverkoopprijs binnen 5 jaar…

Ik denk persoonlijk dat ik meer geld voor de iMac ga krijgen dan voor de mini, en als je zoals ik even de berekening maakt wat ik eigenlijk echt uit eigen zak maar moet bijbetalen dan valt dit al bij al heel goed mee! 2850 euro voor een setup die over 5 jaar wordt afgeschreven is nog geen 600 euro/jaar voor iets waar ik mijn brood mee verdien:)

Ik denk dat er hier best wel veel mensen zitten die toch ook dit bedrag (2850 euro) spenderen aan een setup?

Vergeet niet dat ik de BTW kan recuperen, dus een toestel van 5000 euro kost mij in feite maar een 4000 euro! excl. BTW

Bijdrager
    TheBigZ

servir frais op 19 november 2018 om 14:51

ik heb mezelf ‘getrakteerd’ op een iMac Pro, wanneer ik de maxed out mini en LG 5K display bij elkaar tel, was er een te klein verschil in prijs… Tevens zijn er momenteel op dit model tot 500 euro kortingen!

Prima keuze. Veel plezier met je iMac Pro. Fantastische machine.

En trek je (in dit geval) niet teveel aan van Shmoo, die is gewoon een beetje jaloers op jou!:-)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Servir Frais, in jou plaats zou ik ook hetzelfde gedaan hebben. Je zult inderdaad een fantastische machine hebben. Veel plezier ermee. 😎

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.