15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    roland020

iMac spuugt cd's uit

Het was tot voor kort soms een issue met cd-r’s, maar nu spuugt mijn iMac keurig gekochte cd’s uit na een aantal pogingen om ze te lezen. Mac Book Pro heeft het dan weer niet. Iemand een idee?

Bijdrager
    Hansi2124

Een schoonmaak-cd morgen kopen (met borsteltjes) voor een paar euro bij V&D of zo….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ook DVD’s? Dus gekochte met een film?
    Dan kan het aan je drive liggen…

Bijdrager
    roland020

Nope, niet met dvd’s. En het is ook niet met alle cd’s… het lijkt enigszins willekeurig…

Bijdrager
    tinus_omt

In plaats van een schoonmaakcd met borstels kun je eigenlijk beter de lens met de hand schoonmaken, want op goedkope schoonmaakcds kunnen borstels zitten die de lens bekrassen en het probleem groter maken.

Het schoonmaken is een beetje rare handeling maar niet erg moeilijk. Je hebt een microvezeldoekje nodig zoals een brillendoekje of de doekjes die je vroeger bij een iPhone kreeg. Doe dit doekje om een dunne kaart, bijvoorbeeld een Albert Heijn bonuskaart. Zet voor je begint de machine uit.

De lens zit, als de speler in de ruststand is, een paar centimeter van de sleuf en van de linkerkant van de speler.

Je steekt de kaart met het doekje in de sleuf van de speler. Begin een paar centimeter van de linkerkant (als boven de kant is waar het label van een cd zou zijn). Beweeg dan het doekje met de kaart naar links en terug eruit. Dan is het stof van de lens en werkt de speler waarschijnlijk gewoon weer.

Belangrijk: Zorg er natuurlijk wel voor dat je niet het doekje of de kaart in de speler laat verdwijnen. Zorg er voor dat het doekje schoon is. Forceer de opening niet, als de combinatie van de kaart en het doekje dun genoeg is hoef je geen geweld te gebruiken. Alles op eigen risico etc., mijn ervaring is dat het heel gemakkelijk en effectief is maar er zijn natuurlijk nooit garanties.

Bijdrager
    daanclasener

Heb hier iets over gelezen, als schoonmaken niet helpt kan het zijn
    Dat je je drive moet vervangen.

Bijdrager
    jantje bee

klinkt me in de oren als een drive die het aan het begeven is.

niet wachten (deed ik wel) en apple bellen. doet je apple care het nog? (en toen deed mijn apple car ehet niet meer)
    balen…

Bijdrager
    roland020

Hoop ik niet dat ie aan het begeven is, net een jaar oud namelijk. En as we speak wordt er weer een cd in iTunes gezet. Kan het iets te maken hebben met gevoeligheid voor Copyright Control op de cd’s?

Bijdrager
    jantje bee

ik hoop het ook niet voor je.
    klinkt erg naar hoe mijn cddrive deed….
    spuugt hij zowieso cdrs uit? of kun je nog branden?

Bijdrager
    daanclasener

Nee, want dat zou die dan al vanaf het begin moeten doen,
    En ik maak op uit het verhaal dat die het eerst niet deed.

Je kan ff naar een APR gaan om het te controleren, anders zou
    Ik hem terug sturen naar Apple.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zijn het CD’s van een merk dat je voor het eerst kocht, of gebeurt het met andere merken ook?
    Het kan een slechte batch cd’s zijn geweest. Dat die op de andere Mac het wel doen zegt niets. De ene drive is de andere niet wat de gevoeligheid e.d. betreft.

Bijdrager
    roland020

Dit gebeurt nu niet cd-r’s, maar met gewone muziek cd’s die ik in de winkel heb gekocht. Voorbeeld: heb 2 dubbel cd’s, de eerste 3 cd’s geen vuiltje aan de lucht en de laatste pakt ie niet. Leest, tast af, rommelt en spuugt ‘m dan na een paar seconden weer uit…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als dit ook gebeurt met muziek cd’s die je een tijd geleden had gekocht en waarvan je dus zeker weet dat die het wel deden, dan zou ik toch maar gaan denken aan een drive die op zijn laatste benen loopt. Hij hoeft dan niet persé ‘stuk’ te zijn (anders ‘pakt’ hij veel vaker niks en zou je ook iets bij gekochte DVD’s moeten merken) , want het kan ook een kwestie van kalibreren zijn. (of gewoon vuil).

Met copyright heeft het in ieder geval niets te maken. Anders zou van die ene dubbel cd ook de eerste worden uitgespuugd, en bovendien: ik heb hier ±400 cd’s en die doen het allemaal.

Bijdrager
    freakydionsoir

Ik heb dit ook, nieuwe drive geplaatst en was een tijd in orde.
    Nu terug hetzelfde, spuugt er bijna alles uit.
    Raar is dat hij 4 jaar perfect gewerkt heeft deze zit er nog geen 2 jaar in en nu al raar doen.

Bijdrager
    Hansi2124

Het zou zelfs binnen 1 dag kunnen voorkomen….. Het is en blijft een product.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.