12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Alda

[opgelost] iMac sluit niet goed af

Mijn IMac wil al enige tijd niet goed meer afsluiten. Als ik via de normale procedure wil afsluiten (apple, ‘zet uit…’) verdwijnen alle mappen e.d. van mijn desktop maar verder gebeurt er niets. De enige manier om hem af te sluiten is de aan/uit knop enige tijd ingedrukt te houden. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Bijdrager
    Nosferatu

Stevig aandrukken

Bijdrager
    Alda

Ik begrijp niet wat je bedoelt nosferatu.

Bijdrager
    Avus

Alda, verdwijnt ook de menubalk boven in je scherm als je wil afsluiten? Ik heb heel lang met dit probleem moeten handelen en de helpdesk van Apple heeft ook heel lang geen oplossing kunnen bedenken. Uiteindelijk toen het naar wat hogere techneuten werd door geschoven hebben die mij OSX opnieuw laten installeren waarbij ook alles van de HD is verwijdert zodat ik dus met een brandschone Mac opnieuw ben kunnen beginnen. Alle Data zoals documenten, foto’s enzovoort heb ik vanaf een externe HD weer terug gezet. Sindsdien is dit probleem niet meer voorgekomen.

Bijdrager
    Alda

Dank voor je reactie IAd. Ook de menubalk verdwijnt boven in het scherm. Dus het lijkt er op dat het probleem hetzelfde is. Zou je mij kunnen helpen bij het opnieuw installeren van OSX? Ik ben een leek op dit gebied. Ik heb een gigantische hoeveelheid foto’s op mijn IMac staan.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je ook geprobeerd veilig op te starten? Dat kan soms dit soort problemen verhelpen en kost een stuk minder tijd dan een herinstallatie. (Als je een mug met een raketinstallatie wil doodschieten lukt dat, maar een vliegenmepper is vaak ook doeltreffend.)

Zet je Mac uit en daarna aanzetten met de knop. Zodra je de opstarttoon hoort druk je de Shift-toets in en blijven vasthouden.

Wacht dan net zolang tot je bij het inlogscherm bent. Kan veel langer duren dan normaal, dat hoort zo. Ben je bij het inlogscherm, dan Shift loslaten en via Herstart opnieuw opstarten.

Wacht heel even tot het opstarten enigszins is afgerond en test dan via Zet uit of het verschil maakt.

Bijdrager
    Avus

Alda, ik ben ook niet zo goed in dat soort dingen, het is ook al weer een maand of 8 geleden dat ik dat met hulp van de Apple Support heb gedaan en dat ging best snel achter elkaar dus ik moet eens heel diep nadenken hoe dat ook weer ging. Wel raad ik je aan om eerst al je foto’s, documenten en andere files die je niet kwijt wil naar een externe HardDisk te kopiĆ«ren om deze later terug te kunnen zetten. Want bij deze installatie wordt je hele interne HardDisk gewist. Wanneer je de installatie er gewoon over heen zou zetten blijft de fout er ook in zitten dat is mijn ervaring tenminste.
    Hoe oud is de iMac? Als hij niet te oud is kan je Apple Support bellen voor hulp. Ik ga nog eens zoeken of ik terug kan vinden hoe ik dat toen ook al weer heb gedaan.

Bijdrager
    Avus

Sunkeeper, ik heb alle manieren van opstarten uitgeprobeerd maar niets hielp. Apple Support heeft mij alles toen laten doen maar zonder resultaat.

Bijdrager
    Alda

Sunkeeper ik heb een paar keer de procedure gevolgd die je beschreef, maar helaas zonder resultaat.
    iAd, mijn iMac is pas 1,5 jaar oud. Vrij nieuw dus. ik ga eerst maar eens Apple Support bellen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat. Dank voor het meedenken tot nu toe.

Bijdrager
    SunKeeper

OK. Heeft Apple Support ook uitgelegd hoe je Console-berichten kunt lezen?

Bijdrager
    Alda

Het probleem is opgelost! Eerst heb ik Apple Support geprobeerd, maar die vroeg (veel) geld om deze vraag te bekijken. Dus heb ik een vriend gemaild die bij een Apple ‘werkplaats’ werkt en die kwam met de oplossing. Eerst heeft hij gekeken of het iets software-matigs zou kunnen zijn. Dat was niet zo. Hij dacht dat het aan het RAM geheugen zou kunnen liggen. Ik heb dus, heel voorzichtig, de RAM modules die achter in de Mac zitten er even uitgehaald en er daarna meteen weer ingestoken. (Via google opgezocht hoe dat moest). Daarmee was het probleem opgelost. Waarschijnlijk zat er een vuiltje in. Dank allemaal voor het meedenken!

Bijdrager
    Avus

Alda. Leuk dat het opgelost is.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.