17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Roywulms

Imac scherm kapot, waanzinnig dure reparatie?

Hallo allemaal,

Eind vorig jaar begon de backlight van mijn imac scherm (early 2008) te knipperen en half uit te vallen.
    Na een aantal dagen verergerde dit, tot die opeens helemaal zwart werd en je niks meer zag.
    Aangezien mijn Imac niet meer in de garantie zit (destijds net 4 jaar oud……) , ben ik zelf op onderzoek uitgegaan.
    De pixels zijn met een lampje nog te zien, dus het betreft alleen de backlight. Mijn idee is dus ook dat de inverterboard kapot is.

Tevens is mijn imac eind 2009 ook al gerepareerd. Mijn imac raakte destijds overhit en viel een aantal keren uit.
    Ik zag toen in Istat pro dat de CPU fan niet draaide. Dit had ik doorgegeven, en wat vervangen ze: het moederboard.
    Probleem was dus niet opgelost en ik kon weer terug. Schade van de overhitting is nog duidelijk te zien op de voeding, waar een witte aanslag overheen zit.

Nu heb ik mijn imac wederom voor onderzoek opgestuurd bij hetzelfde adres. Hier heb ik €85,- voor betaald.
    En wat willen ze vervangen: een heel scherm én weer een nieuw moederboard.
    Kosten: €1253,75 ?!

Dit vind ik toch waanzinnig duur?? Dat is de meer dan de helft van wat mijn Imac gekost heeft…
    Daarnaast is het moederboard nauwelijks 3 jaar oud? Een computer van die prijzen mag toch wel wat langer meegaan dan 4 jaar???

Mijn vraag aan jullie: Wat moet ik hiermee? Kan die prijsopgaaf kloppen? Of hebben ze maar gewoon wat neergezet?

Gr. Roy

Bijdrager
    computer space

Tja, een oud moederbord zal wel schaarse dure reserveonderdelen betekeken, en misschien 2-3 uur hele dure loonkosten, en je kunt best op zoiets uitkomen, maar daar ga je natuurlijk niet in mee. Bovendien is repareren nooit meer echt repareren, maar complete blokken vervangen. HWS is er een vermogenstransistor in de CCFL voeding kapot, maar ja, die gaan trillen, dus daar gaat een dikke klodder lijm over en afblijven. Vaak ook nog flink vastgemaakt aan het scherm zelf, en ja, dan is het makkelijker om te zeggen dat je een nieuwe display moet hebben. Wel de uren voor een echte reparatie rekenen, maar ook de onderdelenkosten van de complete blokken. Zo kan ik het ook.

Ditch the Bitch! 5 jaar is ie gewoon op. Of geef m aan een neefje die electro gaat studeren, kan die m opknappen en vervolgens zijn studie er op doen.

En koop nu gewoon een MacMini met Dell U2713HM. Maak je een flinke stap vooruit, en nu snap je misschien waarom Dell zo’n scherm helemaal lekperforeert aan de achterkant. Lelijk maar niet zonder reden. Zelfs de beste LED maakt nog altijd 60-70% warmte, en dat moet weg.

Mijn bonkige Eizo uit 2008 doe het ook nog altijd als nieuw, ik snap nu ook waarom zij 5 jaar garantie geven. Niet te druk maken over de looks van de achterkant!

Bijdrager
    bitsflew

De pixels zijn met een lampje nog te zien, dus het betreft alleen de backlight. Mijn idee is dus ook dat de inverterboard kapot is.

Klopt, meest voorkomende oorzaak is de inverter of de kabel naar de inverter.

De inverter zelf is een losse module en het vervangen kost hoogstens een uurtje werk.

Gewoon vragen wat het kost om alleen de inverter te vervangen of gewoon zelf doen.

VIa eBay koop je de juiste inverter voor $25-$50

Bijdrager
    johnkeates

Tsja, Scherm+Moederbord+Uren kost je snel ±1,5k.

Moederbord ~550,-
    LCD Assembly ~500,-
    Uren: ~350,-

Het kan wel goedkoper, maar dan heb je natuurlijk geen garantie.
    Tweedehands of refurbished onderdelen van ebay trekken, en zelf doen.

Moederbord: ±150,-
    LCD Assembly: ±80,-
    Uren: Gratis als het zelf lukt, ongeveer 100,- als iemand het voor je doet. Maar geen garantie!

Bijdrager
    bitsflew
    johnkeates op 19 juni 2013

Dat klopt, maar afgezien van het backlight lijkt er niets te mankeren aan de computer.
    Ondanks dat gegeven willen ze logicboard EN scherm vervangen!
    Je kunt me veel wijsmaken maar dat klinkt niet zuiver.

Bijdrager
    Roywulms

De computer zelf werkt inderdaad nog perfect.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    bitsflew op 19 juni 2013
    johnkeates op 19 juni 2013

Dat klopt, maar afgezien van het backlight lijkt er niets te mankeren aan de computer.
    Ondanks dat gegeven willen ze logicboard EN scherm vervangen!
    Je kunt me veel wijsmaken maar dat klinkt niet zuiver.

Inderdaad. Klinkt allemaal verdacht.

Waar laat je ‘m eigenlijk repareren?

Bijdrager
    Roywulms

Ik heb deze organisatie gemaild. Ik wacht nog even hun reactie af, voordat ik namen ga noemen.:)
    Het is overigens wel een bekende grote premium reseller, die nog overeind staat.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Premium resellers staan bekend voor hun dubieuze herstelpraktijken en belachelijke hoge kosten.

Bijdrager
    johnkeates

Een APR gaat niet sleutelen aan individuele onderdelen. Die volgen alleen standaard procedures op uit GSX.

Dus stel dat je slechts een probleempje had om dat een diode in een voedingscircuit stuk was, dan moeten ze alsnog dat hele onderdeel in z’n geheel vervangen. En dat zal ook gewoon zo blijven, want anders is er gewoon geen ondersteuning te bieden. Het punt is dat voor jou jij de enige bent die dat probleem even opgelost wil hebben, maar zo’n bedrijf krijgt honderden, als niet duizenden defecte systemen binnen, en die moeten gewoon standaardprocedures opstellen en hanteren om te kunnen functioneren.

Met andere woorden, als je een oplossing wil hebben kan je bij ze terecht, maar als je iemand nodig hebt om ‘even je interter te fixen’ moet je niet naar een APR of officiele reparateur gaan.

Bijdrager
    Roywulms

Zojuist contact gehad met de reseller (Amac) Ze zeiden dat ze de verbindingen door hebben gemeten tussen het moederboard en het scherm, en dat dit niet klopte. Dat is de reden dat het moederboard en het scherm vervangen moet worden. Uiteraard zullen ze bij hun standpunt blijven.

Ik ga zelf een inverterboard kopen en vervangen. Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    bitsflew
    Roywulms op 20 juni 2013

Zojuist contact gehad met de reseller (Amac) Ze zeiden dat ze de verbindingen door hebben gemeten tussen het moederboard en het scherm, en dat dit niet klopte.

Blijft verdacht dat ze zowel scherm als mainboard willen vervangen.

btw Lees eerst eens het volgende stukje alvorens je een inverterboard gaat kopen:

iMac 24 inch early 2008 no backlight at all (ccfl)

Bijdrager
    Vandefilm

Ik heb een iMac late 2011 en het scherm gaat af en toe op zwart. Vandaag is het eigenlijk begonnen en met ‘af en toe’ bedoel ik om de 10 minuten. Hoogst irritant. Ik heb al een beetje rondgestruind op het internet en het lijkt inderdaad iets met de power te zijn. Iemand had het zelfs opgelost door een nieuwe stroomkabel te kopen. Ik vind het wel heel vreemd, hoe kan een scherm zomaar ineens uit zichzelf op zwart gaan?

Bijdrager
    stel maar

Als je hem dan in sluimer zet en dan er weer aanzet is het beeld er dan weer? Of gaat het beeld en een random moment weer aan?

Punten waarom een scherm kan uitgaan: thermische beveiliging, stroom te weinig, connector niet goed, grafische kaart

Bijdrager
    Vandefilm

Dat las ik inderdaad ook ergens, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb ingesteld staan dat als ik naar de linker onderhoek ga met mn muis dat hij dan gaat slapen dus dat zal ik de volgende keer proberen.
    Gisteravond heb ik de stekker in een ander stopcontact gedaan (hij zat al niet direct in de muur, maar in een verlengsnoer) en heb een lamp die ik nieuw heb gekocht eraf gehaald. Vanaf toen is het niet meer gebeurd (eerst deed hij het om de 5 minuten, nu heeft hij 1,5 gedraaid zonder uit te gaan). Het zou wel heel slecht zijn als het aan de nieuwe lamp zou liggen, maar ik hoop het wel, want dan weet ik tenminste wat het is.

Bijdrager
    Vandefilm

Gisteravond heeft hij weer de hele avond gedraaid zonder problemen. Lijkt toch inderdaad de stroom te zijn.

Bijdrager
    Vandefilm

Ik ben naar de Apple Store geweest afgelopen zaterdag met mijn verhaal (zonder iMac, woon ver weg) en ze zeiden dat ik maar met de iMac naar een reseller of Apple Store moest gaan omdat ze het probleem zo niet konden herkennen. Toch maar wat op het internet rondgesnuffeld en het blijkt een nogal veel voorkomend probleem te zijn met een vrij simpele oplossing. Als je op een bepaald punt drukt aan de linkeronderkant van het scherm dan doet hij het op magische wijze ineens weer. Het punt is alleen dat je er niet 24/7 op kunt blijven drukken. De oplossing is simpel, glas verwijderen, wat ‘adhesive strips’ er tussen doen zodat er altijd druk blijft en glas weer terugplaatsen. Problem solved! Het ligt aan de slechte kwaliteit schermen van LG schijnt.

Oplossing hier gevonden: https://discussions.apple.com/thread/4041042?start=0&tstart=0

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.