2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    tav

Imac schakelt uit

Hallo, ik heb mijn imac ingesteld dat hij in sluimerstand gaat na een 15 minuten. Ontwaken doet hij dan na beweging met de muis of een toets. Nu als ik de imac ongeveer een uur niet aanraak of ontwaak, kan ik hem niet meer ontwaken en ik krijg er ook geen leven meer in door op aan en uit toets te drukken, het enige wat dan nog helpt is de stekker er even uittrekken en terug opstarten met de aan en uit toets. Wat is hier aan de hand?

• Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  Pete.Z. Reden: Even verplaatst

Bijdrager
    csteelooper

Hmm… Je titel is “iMac schakelt uit”… Maar dát is dus niet het geval… Anders zou een druk op de uitknop er juist voor moeten zorgen dat-ie begint met opnieuw opstarten… Beter zou zijn: “iMac ontwaakt niet”.

Maar goed… Wat voor een iMac heb je? heeft deze nog een traditionele harde schijf, of al een SSD? Ingeval van een traditionele schijf, zou het kunnen dat deze voor problemen zorgt. Datzelfde kan trouwens ook het geval zijn als er een externe schijf is die loopt te vervelen. Een eerste optie ter eliminatie van problemen is dus tijdelijk alle externals loskoppelen en dan kijken of het probleem zich nog voordoet. Zo ja, dan is het probleem in ieder geval níet gerelateerd aan een externe schijf…

Zelf had ik dit probleem met m’n oude iMac toen de interne schrijf niet meer werkte en ik noodgedwongen van een externe schijf startte. Die schijf kon niet overweg met USB Power Management signalen en zodra het systeem een opdracht gaf voor de schijf om zich uit te schakelen, werd alleen de datastroom onderbroken. De schijf draaide wel nog (dat wil zeggen, de servomotor van de schijf was actief), maar er werd geen data meer van of naar het systeem gevoerd. Dus bij het eerstvolgende verzoek om data sloeg het volledige systeem vast. Omdat deze situatie zig meestal voordeed na ‘inslapen’ als gevolg van inactiviteit, leek het probleem symptomatisch erg veel op dat van jou.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.