28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    riji

iMac retina i5/i7 en/of voor M290x/M295x ivm koeling, lawaai en verbruik?

Moet ik nu i5/i7 en/of voor M290x/M295x kiezen?
    Deze keuze wordt altijd bekeken vanuit het oogpunt van prestatievermogen en of je die dan nodig hebt of niet.
    Ik vraag mij echter af hoe die keuzen uitvallen als je het bekijkt vanuit de ontwikkeling van warmte en bijhorend de benodigde koelte en dan vooral het lawaai dat je dan krijgt (er is toch weinig ruimte in zo’n iMac).
    Ook vraag ik mij af hoe het zit met het verbruik en levensduur?
    Is het zo dat een “zwaardere” cpu/gpu altijd meer warmte/verbruikt of enkel indien die meer belast wordt?
    Ik zie dat in mijn pc de i7 860 zijn 4 kernen bijna volledig gebruikt bij video rendering en de t° de hoogte inschiet, maar hoe verhoudt zich dit tot een 2 kernen?

Bijdrager
    riji

Ik vind nu wel enige specificaties terug in dit verband, zij het van Apple zelf:
    http://support.apple.com/nl-be/ht3559

Daarna vond ik ook nog dit:
    http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-M295X-vs-Radeon-R9-M290X

Bijdrager
    TheBigZ
    riji op 04 november 2014

Ik zie dat in mijn pc de i7 860 zijn 4 kernen bijna volledig gebruikt bij video rendering en de t° de hoogte inschiet, maar hoe verhoudt zich dit tot een 2 kernen?

Hoezo 2 kernen? Er zitten 4 cores in de iMac 5K, zowel in de Core i5 als de Core i7 versie. De Core i7 versie heeft verder nog hyperthreading.

Bijdrager
    riji

Hoezo 2 kernen? Er zitten 4 cores in de iMac 5K, zowel in de Core i5 als de Core i7 versie. De Core i7 versie heeft verder nog hyperthreading.

Vergissing, maar niet de essentie van mijn vraag.

Bijdrager
    TheBigZ
    riji op 04 november 2014

Is het zo dat een “zwaardere” cpu/gpu altijd meer warmte/verbruikt of enkel indien die meer belast wordt?

Nee dat is niet zo. Google maar eens op TDP. Die zijn van de Core i5 en Core i7 die in de iMac 5K gebruikt worden, min of meer gelijk (resp 84 en 88W).

Bijdrager
    Joske007

Blijkbaar is de iMac retina niet van de stilste te noemen “luidruchtige fans”.

http://www.macworld.com/article/2842025/review-imac-with-retina-5k-display-is-among-apple-s-brightest-lights.html

Bijdrager
    SunKeeper

Qua verbruik zal het zuiniger zijn, maar dat is logisch na vijf jaar dat socket 1156 al bestaat. (de generatie i7’s waaronder jouw 860 valt)

Qua ontwerp is een iMac voor een stukje een soort laptop, zeker als je dat bekijkt aan de hand van de vrije ventilatieruimte in een gemiddelde PC vs. iMac.
    Temperaturen worden keurig in de gaten gehouden door de Mac zelf. Daarbij moet je er wel op letten dat de i7-860 op maximaal 73 ºC wordt gehouden en de i7 uit de iMac zonder problemen rond de 100 ºC kan worden gehouden als je er een flinke belasting op zet. Ik weet niet wat je een ‘hoge temperatuur’ vindt.

Ten slotte qua geluid, hoeveel DB maakt je PC nu? Dat ligt met name aan de casefans,(snelheid/aantal) welke je op een iMac natuurlijk niet hebt.

Bijdrager
    riji

Qua verbruik zal het zuiniger zijn, maar dat is logisch na vijf jaar dat socket 1156 al bestaat. (de generatie i7′s waaronder jouw 860 valt)
    Qua ontwerp is een iMac voor een stukje een soort laptop, zeker als je dat bekijkt aan de hand van de vrije ventilatieruimte in een gemiddelde PC vs. iMac.
    Temperaturen worden keurig in de gaten gehouden door de Mac zelf. Daarbij moet je er wel op letten dat de i7-860 op maximaal 73 ºC wordt gehouden en de i7 uit de iMac zonder problemen rond de 100 ºC kan worden gehouden als je er een flinke belasting op zet. Ik weet niet wat je een ‘hoge temperatuur’ vindt.
    Ten slotte qua geluid, hoeveel DB maakt je PC nu? Dat ligt met name aan de casefans,(snelheid/aantal) welke je op een iMac natuurlijk niet hebt.

Sorry, je hebt me toch deels verkeerd begrepen; ik vroeg mij namelijk af hoe de opties voor meer capaciteit van cpu en gpu bij de riMac uitvallen als je dit bekijkt vanuit de aspecten warmte, koeling, lawaai, verbruik en levensduur.

Bijdrager
    SunKeeper

Dan moet je toch ergens mee kunnen vergelijken? Ik neem aan met je PC.

Ga er anders mee werken in een Apple Store of mogelijk APR (indien ze daar de Mac al hebben), dan kun je een inschatting maken.

NB, liever niet een post citeren die boven je staat, je kunt meteen eronder reageren. Anders wordt het topic zo lang met dubbele teksten.

Bijdrager
    riji

Joske007 2 uur geleden #
    Blijkbaar is de iMac retina niet van de stilste te noemen “luidruchtige fans”.
    http://www.macworld.com/article/2842025/review-imac-with-retina-5k-display-is-among-apple-s-brightest-lights.html

Ik heb hier ook iets gevonden:
    http://www.marco.org/2014/10/16/retina-imac-vs-mac-pro
    “…The Retina iMac uses the same internal design as the previous 27-inch iMac with heatpiped heatsinks cooled by one medium-sized fan, and the Retina’s overall thermal load seems similar. Apple claims the Retina iMac is only 15 dB in “wireless web” use — just 0.5 dB louder than the Mac Pro — although neither specify noise levels at sustained heavy loads, where I’d expect the iMac to be noticeably louder than the Mac Pro based on these designs.

If you’re very concerned about minimizing heat and noise, consider your options carefully. The upgraded CPU and GPU, and choosing Fusion Drive instead of all-SSD, will each increase the amount of heat (and therefore fan noise)…

Bijdrager
    iep

Uit eigen ervaring kan ik melden dat de iMac (met de i5 en de M295X) ontzettend stil is…helaas, want nu stoor ik me aan mijn externe schijf die lawaai maakt:oops: De machine wordt ook niet voelbaar heet of zo, het is minder dan lauw-warm. Ik maak me er ook geen zorgen over. Hedendaagse cpu’s en gpu’s kunnen zichzelf terugklokken als het te warm wordt. En de fan doet het, naar mijn mening, prima om de boel op temperatuur te houden.

Oh, wat de review betreft…

Fan comes (and stays) on when very heavily tasked

…dat is natuurlijk volkomen normaal. Iedere machine die je zeer zwaar belast zal op zijn tenen lopen met als gevolg dat de fans ook op hun tenen lopen.

Bijdrager
    riji

iep 17 uur geleden #

Uit eigen ervaring kan ik melden dat de iMac (met de i5 en de M295X) ontzettend stil is…helaas, want nu stoor ik me aan mijn externe schijf die lawaai maakt:oops: De machine wordt ook niet voelbaar heet of zo, het is minder dan lauw-warm. Ik maak me er ook geen zorgen over. Hedendaagse cpu’s en gpu’s kunnen zichzelf terugklokken als het te warm wordt. En de fan doet het, naar mijn mening, prima om de boel op temperatuur te houden.

Oh, wat de review betreft…

Fan comes (and stays) on when very heavily tasked

…dat is natuurlijk volkomen normaal. Iedere machine die je zeer zwaar belast zal op zijn tenen lopen met als gevolg dat de fans ook op hun tenen lopen.

Dank je en ik kan je helemaal volgen.
    Maar als je zo’n i7 4790k neemt dan is dit toch om bij een taak als video renderen de volle capaciteit te kunnen benutten en waar je in een desktop met veel kastruimte en veel koelvermogen zit, vraag ik mij af hoe de iMac, die mij meer als een grote laptop overkomt, dit moet klaren…
    Ook vraag ik mij af hoe dit (warmte en lawaai) zich verhoudt tegenover de i5 4690 als je erbij neemt dat de taak langer duurt.

Bijdrager
    TheBigZ
    riji op 07 november 2014

Ook vraag ik mij af hoe dit (warmte en lawaai) zich verhoudt tegenover de i5 4690 als je erbij neemt dat de taak langer duurt.

De hoeveelheid warmte en lawaai zal vergelijkbaar zijn (Core i5 en i7 systeem). Er zit dezelfde fan in deze twee iMacs. Alleen zul je er bij de langzamere iMac langer “plezier” van hebben.

Bijdrager
    iep
    riji op 07 november 2014

Maar als je zo’n i7 4790k neemt dan is dit toch om bij een taak als video renderen de volle capaciteit te kunnen benutten en waar je in een desktop met veel kastruimte en veel koelvermogen zit, vraag ik mij af hoe de iMac, die mij meer als een grote laptop overkomt, dit moet klaren…

Zoals ik al zei: als je dingen op z’n tenen laat lopen dan zullen de fans dat moeten bijpoten. Die zullen dan ook op hun tenen lopen. M.a.w. ga je een i5 of een i7 vol belasten dan zullen de fans in beide gevallen ook op z’n hardst gaan draaien en dus veel herrie maken. Het enige verschil zal zijn dat ie met een i7 wellicht een paar seconden, of als je mazzel hebt, een paar minuten eerder klaar is. Is dat jou die meerprijs waard?

Het verschil in geheugen en videokaart is veel groter dan dat. Daarom heb ik ook in die dingen geïnvesteerd.

Bijdrager
    celaeno

Ik twijfel ook nog tussen m290x of m295x en i5/i7. Volgens dit topic zijn er wel wat probleempjes met die m295x kaart en wordt ie erg heet tijdens sommige tests:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1815601

Bijdrager
    iep

En volgens een ander topic in datzelfde subforum juist weer niet. Een ander probleem is het gebrek aan documentatie. Daardoor weten we niet wat de M295X precies is en daarmee dus ook helemaal niets over de specificaties (behalve dan dat ie 4GB aan VRAM heeft). Doordat er geen documentatie en geen specs zijn valt er simpelweg ook helemaal niets zinnigs te zeggen. De genoemde temperaturen zouden zomaar binnen de specificaties kunnen vallen (een Intel cpu mag tegenwoordig ook de 110 graden Celsius aantikken, gaat ie daarna lopen terugklokken).

Een ander punt om rekening mee te houden: in dat soort topics gaat het vaak maar om 2 dingen: synthetische benchmarks die ze draaien en gaming. Voor iemand die met foto-/videobewerking bezig is boeien die twee aspecten totaal niet. Al is het maar omdat de meesten dan in Windows lopen te knoeien en je weer additionele factoren toevoegt (het wordt er alleen maar complexer op dus).

Lees je de topics echt goed dan zie je dat niemand iets weet. Er wordt er compleet op los gespeculeerd en getest zonder er vooraf over na te denken. Niet bepaald een aanrader om te lezen.

Bijdrager
    riji

celaeno 1 uur geleden #
    Ik twijfel ook nog tussen m290x of m295x en i5/i7. Volgens dit topic zijn er wel wat probleempjes met die m295x kaart en wordt ie erg heet tijdens sommige tests:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1815601

Dit was wat ik vreesde. Gelukkig gaat het inderdaad enkel over gaming.
    Misschien is de standaard configuratie nog het meest aangewezen wat cpu en gpu betreft.
    Ik houd toch het gevoel over dat Apple hier iets geforceerd heeft om ons in te palmen met dit unieke scherm.

Bijdrager
    iep

Daar moet ik heel hartelijk om lachen. Jij bent kennelijk ook bang dat een deur open gaat wanneer iemand ‘m open doet. Want dat is wat er in dat topic gebeurd: ze stressen de machine en kijken dan raar op dat ie warm wordt. Als ie dat bij mij niet zou doen had ik direct gebeld met het Noors Nobelcomité om Apple aan te dragen voor een Nobelprijs. Dan zou Apple de natuurwetten hebben weten te overschrijden, iets wat alleen mogelijk is als de natuurwet fout blijkt te zijn en dat is een unicum.

Tip: blijf eens met je voeten op de grond staan;)

Bijdrager
    riji

Daar heb ik niets aan.

Bijdrager
    iep

Je begint nu redenen te verzinnen om ‘m niet te kopen, nog verder naar die iMac Retina kijken heeft dan ook geen enkele zin. Koop gewoon wat anders.

Bijdrager
    riji

De hitte blijft toch sommige mensen beroeren.
    Zie o.a. dit topic: http://www.reddit.com/r/apple/comments/2lolwb/longtime_mac_user_investigates_out_of_6/

Daarbij ook een paar vaststellingen ivm de constructie:
    – cpu en gpu delen een zelfde koellichaam
    “A major part of the problem is that the CPU and GPU share the same heat sink and fan. On top of that, the fan is a pretty tiny radial fan that has no direct cool air intake; it’s drawing in air from the surrounding area inside the machine, with the intake vent being at the bottom of the machine (meaning that the air is being drawn across part of the logic board and other components before finally reaching the heat sink).”
    Foto’s zie je bij ifixit
    https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+Heat+Sink+Replacement/30523

– de aluminium bekleding dient niet als koellichaam
    “You can clearly see in this image that the internal components only make contact with the enclosure via scattered screw mounts, which are hardly efficient channels for heat transfer.” (https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/KtF5YuVRiVqBUgTj.huge)

Bijdrager
    SunKeeper

Dus die iMac is geen goede keus voor jouw situatie. Next.

Bijdrager
    iep

De vraag die gesteld had moeten worden: is het koelsysteem van de iMac afdoende? Zolang die niet wordt gesteld en men zich daar niet opricht is ieder stuk “onderzoek” complete bullshit. Zonder gestandaardiseerde metingen al helemaal, dan is het net zo nauwkeurig als het gemiddelde onderzoek van Diederik Stapel. Een gedeeld koelsysteem is de normaalste zaak van de wereld (geen notebook die het anders doet, idem voor waterkoeling).

De aluminium behuizing dient niet als direct koellichaam maar als indirect koellichaam. Met de lucht in de iMac heb je ook een bepaald koel-/isolatiesysteem.

Als je kijkt wat er aan hardware in een iMac zit en wat je in een high end notebook krijgt dan verschilt dat amper. De koelsystemen zijn ook bijna hetzelfde en de temperaturen idem. Objectief bekeken doet de iMac het niet veel anders als vergelijkbare hardware. Het grote probleem hier is dat mensen het met een desktop gaan vergelijken zoals de oude Mac Pro. Die waren dan ook heel wat lawaaiiger omdat ze volgepropt waren met (custom) fans.

Btw, er zijn heel veel topics daar op MacRumors die ook echt alleen daar bestaan en je op geen enkele andere Apple of IT site ziet. Het publiek daar is vaak heel erg kieskeurig, die bekijken hun spullen onder een microscoop en ruilen het om als ze ook maar iets zien. Andere websites zijn een stuk realistischer, vandaar dat je dit soort “problemen” daar ook niet ziet. Pas dus wel een beetje op met die topics van MacRumors.

Bijdrager
    riji

Toch even melden dat in na rijp beraad vandaag de iMac retina heb besteld met een upgrade naar 500 GB flash geheugen (als ik als nog een windows partitie wil) en 16 GB ram (niet van Apple).

Bijdrager
    TheBigZ

Een fantastische machine! Veel plezier van je nieuwe aanwinst straks. En vooral niet teveel piekeren (ná aanschaf) maar gewoon genieten!:-D

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Brombeer

Mag je voor drieduizend euro dan niet een beetje piekeren?
    https://www.youtube.com/watch?v=kQFKtI6gn9Y

Bijdrager
    TheBigZ

Riji heeft zijn keuze inmiddels gemaakt.
    Maar hij zal dit artikel nog wel leuk vinden:

TEMPERATURES and FAN SPEEDS: iMac 5K versus iMac 2.5K

INSIGHTS
    The iMac 5K clearly runs hotter and the fan has to work harder.

As for noise levels, we don’t have an industry standard acoustic lab, but using the iOS dB Meter Pro app and placing the iPhone 6 Plus on the base of the iMac 5K. we recorded a high of 55dB during the Heaven test and 56dB during the Cinebench test. By contrast, the ‘late 2013’ iMac measured a maximum of 48dB during both tests.

In defense of the iMac 5K, it is more powerful overall than the previous model and the fan noise is an unobtrusive, low frequency ‘whooshing.’

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    riji

Dank voor deze attentie.
    Jammer dat ze niet de 5K i5/M290x met de 5K i7/M295x vergeleken hebben.
    Ik heb alsnog geen probleem met lawaai of hitte met mijn 5K i5/M290x met enkel 500 GB flash geheugen en 16 GB ram.
    Ik kan echter niet meer zeggen over de temperatuur dan dat het toestel niet heet aanvoelt (ik wil niet betalen voor een app om de temperatuur te kennen).

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  riji.
28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.