16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Edwin47

Imac retina 5k 27 ruikt naar brand lucht als ik hem aanzet

Beste iedereen

Laatste tijd als ik mijn werk kamer op kwam ruikte ik een soort van brand lucht.

of dat er iets lag te smeulen, ik kwam er later achter dat het van de Mac af komt.

Hij doet het overigens nog steeds.

Is dit vaker/voorbij gekomen hier op het forum.

En of wat is de oplossing (woon in de over Betuwe)

Moderator
    Night

Ik zou eens beginnen om je iMac eens goed schoon te maken. Vooral stof in de power supply, maar ook bij andere componenten die erg warm kunnen worden, zoals de processor en de GPU kan voor die brandlucht zorgen. Gebruik hiervoor het liefst een spuitbus met perslucht. Deze bevat geen water (dat uiteraard niet zo goed is voor elektronische onderdelen). Ook voorzichtig gebruik van een stofzuiger kan wonderen verrichten. Aangezien je iMac nog zo nieuw is, zou ik dit laten door door een erkend serviceprovider. Een iMac is nu eenmaal niet zo makkelijk uit elkaar te halen.

Mocht dat niet baten, bestaat altijd de kans dat er isolatiemateriaal is vergaan of beschadigd is geraakt en minieme vormen van kortsluiting veroorzaakt. Dat is natuurlijk een stuk minder mooi verhaal. Dan moet je gaan vaststellen welk component hiervoor verantwoordelijk is en dit zo snel mogelijk (laten) vervangen. En dat is geen sinecure.

Bijdrager
    Edwin47

Night,

bedankt ik had al gekeken bij Arnhem in de buurt maar kan geen fatsoenlijke service provider voor Apple vinden hier in de buurt.

Het is allemaal ver weg, dus mocht je tips hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige iMac’s van binnen sterk vervuild kunnen raken aangezien alles zo naadloos op elkaar aansluit. Mijn vorige iMac (27″ uit 2009) is 7 jaar in gebruik geweest zonder (van binnen) schoon te maken omdat dat ook toen al een heksenwerk was en eigenlijk ook niet nodig vanwege het design en veroorzaakte nooit een vreemde lucht. Maar als het toch stof is dan zou de brandlucht vrij snel moeten verdwijnen want iets kan niet blijven verbranden als het al verbrand is.

Blijf je het ruiken (stof verbrandt in een oogwenk) dan is er een groter probleem aan de hand.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Edwin47 op 9 maart 2019 om 21:14</p>
    Night,

bedankt ik had al gekeken bij Arnhem in de buurt maar kan geen fatsoenlijke service provider voor Apple vinden hier in de buurt.

Het is allemaal ver weg, dus mocht je tips hebben.

Amac in Arnhem is niets?

Bijdrager
    Edwin47

Koen/Hendrik.

ik hou het in de gaten als het klopt wat Hendrik zegt is het mischien de voeding wel.

ik wacht wel dat die ermee ophoud, ellende is alleen dat die ook zakelijk gebruikt word.

ik kan hem eigenlijk geen weken kwijt zijn, vandaar dat ik zocht naar iemand die dat vrij snel kon verhelpen.

zijn er voldoende maar allemaal 1 tot 1;5 uur rijden.

maargoed als die ermee ophoud zit er niks anders op.

Bij zo,n Amac en imac verkopers duurt het allemaal een eeuwigheid voordat je hem terug hebt.

Moderator
    Night

Aan de andere kant: Als ie er helemaal mee ophoudt is het te laat en is de iMac echt stuk, terwijl het nu wellicht nog een eenvoudige fix is. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan.

Ik zie het net als een auto. Als de lampjes gaan knipperen op het dashboard kun je er nog wel mee doorrijden. Doe je dat echter en het echt gaat mis, is de schade vaak nog groter.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat het nu ook wel belangrijk is of de TS Applecare heeft…

Ik weet het reglement niet uit mijn hoofd, maar als je Applecare hebt heb je misschien recht op een vervangend exemplaar. Ik zou in ieder geval ‘even’ toch maar gewoon naar de dichtstbijzijnde Apple Store gaan c.q. bellen voor wat info. (Als je hem ergens anders gekocht hebt is dat geen probleem dacht ik)

Voor jou wordt dat dan die in Amsterdam.

Bijdrager
    Edwin47

Helaas geen apple care (is 3 of 4 jaar oud nu).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mocht je besluiten om hem toch maar te laten repareren dan kun je je beroepen op het (Nederlandse) conformiteitsbeginsel dat stelt dat iets een bepaalt aantal jaren mee moet gaan. In jou geval is deze iMac dus stuk aan het gaan slechts 1 of 2 jaar na het verstrijken van de wettelijke garantie van 2 jaar.

Dat houd in dat je mogelijk niet het volle pond hoeft te betalen. En in jou geval is de bewijslast die normaal gesproken in zo’n situatie bij de koper ligt duidelijk: De oorzaak zit van binnen en de iMac is nooit door jou open gemaakt.

In ieder geval lijkt het er op dat de brandlucht nu nog alleen maar een brandlucht is en de componenten zelf gewoon nog werken, maar dat gaat gewoon erger worden natuurlijk want hoewel ik geen elektronica expert ben kan ik mij voorstellen dat de rookdeeltjes voor een ongewenste vervuiling van contacten zorgen.

Bijdrager
    Edwin47

Klopt,

echter is deze Mac zakelijk gekocht en dan blijkt dat je maar 1 jaar garantie hebt.

dus even afwachten hoe ze reageren maar wat ik ervan begreep zijn ze niet zo coulant.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, dan wordt het een ander verhaal. Hoe coulant een zaak is verschilt per geval natuurlijk. Ben je b.v. een goede klant gedurende een aantal jaren dan valt er misschien iets te regelen. Het maakt natuurlijk een hoop uit of iets stuk is gegaan door onjuist gebruik maar daar is hier geen sprake van lijkt mij.

Maar je kent het gezegde: nee heb je ja kun je krijgen…

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

Bij A-mac iets regelen.  Haha, het enige dat die gasten voor je kunnen regelen is een taxi of pizza.

Moderator
    Night

…en zelfs dát kost dan geld 😛

Bijdrager
    Melle

Hoe lang heb je de iMac al?

Meer dan drie jaar?
    Dan zou ik ergens heel strakke deal nieuw oude iMac kopen,
    Apparaat vervangen, en dan de oude verkopen…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.