12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    pelpinda

iMac reparatie vanwege vliegje in lcd en zoek mac geeft reactie?

Nooit gedacht dat ik dit vreemde Apple verhaal nog eens zou posten hier…

de iMac van een vriendin is terug naar dealer voor reparatie. Tussen het glas en het lcd zat namelijk een soort fruitvliegje. 😱😂

Het scherm is inmiddels al 6 weken weg voor de reparatie! 😱 Hoe lang mag en kan dit duren?

Extra vreemd is het als je vind mijn mac bekijkt, want daar wordt de computer weergegeven, maar niet met de naam die zij er aan heeft gegeven??? Hij zegt wel offline. Na contact met Apple support zeggen ze dat het via de dealer moet lopen .

Maar hoe lang mag dit duren? En…. wat doe je er mee dat je iMac kennelijk een andere naam heeft gekregen? 🤔

Bijdrager
    sedikit

Het probleem is dus eigenlijk dat er achter het scherm een fruitvliegje zit. Als jij en/of je vriendin even hadden gegoogled, had je ontdekt dat je het zelf had kunnen oplossen. De glasplaat verwijderen met tape of zuignap-variaties is een fluitje van een cent.  Hoeft maar 5 minuten te duren!. Dus zeg dat maar tegen de reparateur. Zou zoiets gratis gedaan moeten worden.

Wat betreft “vind mijn mac” (misschien ook aanhalingstekens gebruiken?……). Is dat probleem relevant? Of vertrouwt jouw vriendin de reperateur niet? Dan is dàt het probleem.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Absrnd

<p class=”cite”>sedikit op 2 oktober 2018 om 18:23</p>
    Het probleem is dus eigenlijk dat er achter het scherm een fruitvliegje zit. Als jij en/of je vriendin even hadden gegoogled, had je ontdekt dat je het zelf had kunnen oplossen. De glasplaat verwijderen met tape of zuignap-variaties is een fluitje van een cent.  Hoeft maar 5 minuten te duren!. Dus zeg dat maar tegen de reparateur. Zou zoiets gratis gedaan moeten worden.

Wat betreft “vind mijn mac” (misschien ook aanhalingstekens gebruiken?……). Is dat probleem relevant? Of vertrouwt jouw vriendin de reperateur niet? Dan is dàt het probleem.

Als je een oude versie (dikke) iMac hebt wel, maar de neiuwere slanke versie, is het scherm gesandwiched aan elkaar, bijdehandje:)

maar dat zou niet al te lang mogen duren, maar alle reparaties via een Apple dealer duren altijd wat langer :/

Bijdrager
    sedikit

@absrnd,

-topic stond al geruime tijd onbeantwoord

-wilde helpen, voor zover ik kon

-nergens gegevens over welke iMac die vriendin heeft

-dus: niks bijdehandje

-en leg mij of de TS maar eens uit hoe een fruitvliegje achter een verlijmd glasvenster kan komen.

-je mag het overnemen slimmerdje 😊

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>sedikit op 2 oktober 2018 om 18:23</p>

Helaas niet meer bij het model van eind 2012 en later. Bij mij zit er al jaren een dood beestje tussen; toen niet zo heel veel later de voeding het begaf en de computer toch open moest, dacht ik: mooie gelegenheid om dat beestje er ook gelijk uit te vegen. Wat blijkt? Niet alleen zit de glasplaat aan de computer geplakt met dubbelzijdig plakband (dat had ik natuurlijk al door moeten snijden om bij de voeding te kunnen), maar het scherm zit ook aan de glasplaat geplakt:( Ik heb het niet losgemaakt vanwege het zo te zien behoorlijke werk om dat goed en netjes te doen, en heb dus het effect van dode pixels zonder dat ik dode pixels heb … (Stevig blazen door de kleine openingetjes die er op plekken langs de rand van het scherm zitten hielp ook niet, trouwens.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>sedikit op 2 oktober 2018 om 18:52</p>
    -en leg mij of de TS maar eens uit hoe een fruitvliegje achter een verlijmd glasvenster kan komen.

Door de ventilatieopeningen van de computer, lijkt mij … Het is niet alsof een iMac luchtdicht afgewerkt is.

Bijdrager
    Ome Kor

Het schijnt wel vaker voor te komen, in dit geval een klein spinnetje:

https://sixcolors.com/post/2017/09/needs-repair-a-5k-imac-with-spider-retention-issues/

Bijdrager
    pelpinda

@sedikit kan het een sedikit minder? Wel recht door zee, maar het klinkt allemaal zo onaardig. Waarom?

Verder allemaal dank voor de reacties. Had niet gedacht dat het probleem zo veel vaker voor zou komen. Het gaat om een iMac vorig jaar gekocht, dus reparatie onder garantie.

Wat vind mijn iMac betreft ben ik geïnteresseerd in een verklaring en niet gelijk het feit of een leverancier of reparateur onbetrouwbaar is. @sedikit vooroordeel!

Bijdrager
    sedikit

@pelpinda,

Je weet in ieder geval wat sedikit betekent! Ik heb mijn hulp, per definitie, niet onaardig bedoeld. En ik heb niets over de al of niet betrouwbaarheid van de reparateur gezegd. Het uitroepteken in jouw “Het scherm is inmiddels al 6 weken weg voor de reparatie!” is wat dat betreft meer veelzeggend. Wat niet wegneemt dat, als ik dat zou willen, 6 weken wachten, wel bij mijn niet uitgesproken (voor) oordeel zou willen betrekken. Verder haak ik maar af!

Bijdrager
    McMeller

Wat een gezelligheid hier. sedikit, het is natuurlijk een waarheid als een koe, dat je advies zelf met tape of zuignappen een scherm te verwijderen niet zo doordacht is, als je niet weet om welke Mac het gaat, en ook niet hoe handig de vraagsteller is. Dat zoiets gratis verholpen moet worden slaat nergens op, de meeste reparateurs zijn eigen ondernemers en de tijd die dit kost moet ook ergens verhaald worden, zo werkt dat nu eenmaal. Ik ben wel met je eens dat de offline status van de computer in “Zoek mijn Mac” niet zo heel relevant hoeft te zijn.

Maar goed, als alles dan toch lekker recht door zee gaat doe ik even mee. Je bent dat ding al zes weken kwijt? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het hier om een erkende Apple-reparateur gaat en zou hem dan ook snel terughalen en ergens anders afleveren, zoals bij een Apple Store, Amac, andere Premium Reseller, CARD of Microfix. Wat “Zoek mijn Mac” betreft, naar welke verklaring ben je precies op zoek? Een Mac is offline als hij uit staat en dat lijkt mij ook de bedoeling als hij uit logeren is voor reparatie. Is dat voldoende verklaring? Ik zou mij meer zorgen maken als hij online was. Succes!

Bijdrager
    pelpinda

Inmiddels is het bericht gekomen dat de iMac is gerepareerd. Het scherm is volledig vervangen. De vreemde naam bij Zoek mijn mac… het scherm moest getest worden en dat hebben ze onder deze naam gedaan. Keurig opgelost, duurde langer dan Apple zelf aangeeft bij een reparatie.

Bijdrager
    Dick de Roos

Mooi!

Hopelijk is het fruitvliegje tijdens de reparatie niet opnieuw op het nieuwe scherm gevlogen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.