13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    ramrod

IMac reageert regelmatig niet .

IMac ,2018 ,27″ , I5 , 1Tb fusion drive .High Sierra 10.13.6

Het gebeurd meerdere keren op een dag dat als ik aan het surfen ben de IMac in eens niet meer reageert , ik krijg geen strandbal te zien . Het lijkt er volgens mij op de de BT verbinding met zowel muis als toetsenbord weg valt , na enige minuten hersteld dit zich weer .

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik het verhelpen ?

Bijdrager
    pruus

Al een gekeken als je de activiteitenmenu aanzet? Dan zie je waar jouw iMac mee bezig is, tijdens een freeze bijvoorbeeld.

Bijdrager
    ramrod

Waar vindt ik dat , hoe te doen ?

Kan ik dan terug kijken naar het moment dat het gebeurde ?

Bijdrager
    pruus

Ga naar Utils in programma, en klik activiteitenmonitor. Dit blijft in beeld en dan zie je wat ee gebeurt in jouw machine. Een link voor achtergrondinformatie: https://www.intego.com/mac-security-blog/how-to-use-activity-monitor-to-troubleshoot-problems-on-a-mac/

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@pruus,

“Utils” bestaan niet, noemt het gewoon zoals het heet: Hulpprogramma’s”

Bijdrager
    19

CMD + spatie en dan ‘activiteitenweergave’ intikken. Maar, als je verwacht dat het een Bluetooth issue is, zie je dan ook na enige tijd de melding dat de verbinding met je toetsenbord en/of muis verbroken is? Je zou hoe dan ook je toetsenbord en muis geheel opnieuw kunnen koppelen en kijken of dat eventueel verschil maakt.

Zo niet, dan kan je ook SHIFT + ALT tegelijk indrukken en dan op het Bluetooth-icoon klikken. Dan kan je onder ‘Foutopsporing’ de Bluetooth-module opnieuw instellen, dat zou mogelijk ook een oplossing kunnen zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je er zeker van wilt zijn dat de BT verbinding met het toetsenbord verbroken is, druk dan de caps-lock toets in. Het lampje zou gaan moeten branden. Zo niet dan is de verbinding inderdaad weggevallen. Er kan ook sprake zijn van interferentie door andere apparaten. Hier een overzicht van de mogelijke vormen. Bij mij gebeurt dit een enkele keer (ongeveer 1 a 2 maal per maand) en ik krijg dan niet altijd een foutmelding.

Bijdrager
    ramrod

Had de BT voorkeuren openstaan , en inderdaad viel de BT verbinding van zowel muis als toetsenbord weg , na een paar minuten werd er weer verbinding gemaakt .

Heb zelf het idee dat het in de IMac zit omdat beide wegvallen , wat nu verder te doen ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

BT heeft één groot probleem: Het opereert binnen het zelfde frequentiegebied als veel andere apparaten waardoor de connectie niet altijd stabiel is. Los van een daadwerkelijk hardware probleem kun je er hooguit voor zorgen dat er in de buurt van je muis en toetsenbord geen andere apparaten staan. Dat geldt o.a. voor USB 3 apparaten. (USB 2 heeft dat probleem niet). Het elektromagnetisch veld van slecht afgeschermde USB 3 apparaten en hun bekabeling kan een oorzaak zijn van een onstabiele BT verbinding. In de regel geldt dan dat de afstand tussen b.v. je muis en zo’n apparaat minimaal ±30 cm moet zijn.

Bijdrager
    ramrod

Heb verder geen USB 3 apparaten in de buurt ,wel een externe SSD met USB C aangelsoten op de IMac . Wat wel in de buurt van de IMac staat is een draadloos oplaadstation voor mn mobiel .

Ook heb ik dat als ik de IMac uitschakel en dan weer opstart het zo,n 7 minuten duurt voordat de IMac is opgestart . Ik gebruik de externe SSD als opstart schijf . Wellicht dat het iets met elkaar heeft te maken …?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die opstarttijd van 7 min. is natuurlijk veel te lang maar heeft niets te maken met je BT probleem. Plaats dat oplaadstation eens wat verder weg, desnoods in een andere hoek van je kamer als de afstand dat toelaat. Voor wat het opstarten betreft: Hier een soortgelijk probleem met een mogelijke oplossing.

Bijdrager
    dakdekker

als ik mijn iPhone tussen muis en iMac plaats gebeurd het ook soms dat de verbinding weg valt. (op al mijn toestellen = 3 iMac’s)

Bijdrager
    ramrod

Vandaag tot nu toe geen problemen meer gehad , in safe modus opgestart , daarna weer gewoon opgestart lijkt goed te gaan geen BT uitval meer en opstarten gaat ook normaal .

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.