13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Jelmar1990

iMac RAM-upgrade

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een maand de trotse eigenaar van een basismodel iMac.
    Nu draai ik meestal één of meerdere virtuele machines.
    Omdat ik merkte dat mijn RAM-geheugen nogal snel vol liep ben ik eens gaan kijken wat RAM-geheugen momenteel nog kost.
    Nu vond ik dit setje wel erg interessant voor zijn prijs: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-122497
    Ik ben van plan om het geheugen wat momenteel in de iMac zit te plaatsen in mijn white unibody Macbook uit eind 2009.
    Zou dit geheugen problemen kunnen veroorzaken?
    Hoe denken jullie dat de performance van de iMac verandert? Apple geeft zelf aan dat 4×4 GB optimaal is maar ik zou toch graag de mogelijkheid in de toekomst willen hebben om naar 32GB up te graden.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Moderator
    Strifer

Je moet kijken of het geheugen dat nu in je iMac zit wel geschikt is om te gebruiken in je Macbook uit 2009, want dat zou weleens helemaal niet kunnen werken. Daarnaast moet je ook checken of het nieuwe geheugen wel geschikt is voor je iMac.

De iMac zou met meer geheugen verbeterde prestaties kunnen laten zien, maar het is nog maar de vraag of geheugen de limiterende factor is. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je harde schijf de grootste vertraging veroorzaakt in je systeem. Hier vind je meer uitleg over geheugen: http://www.appletips.nl/hoe-wordt-het-geheugen-door-mac-os-x-gebruikt/. Doorgaans is het zo dat als je je geheugen gebruik bekijkt in de Activiteitenweergave en het aantal page-outs is hoger (of gelijk aan) dan het aantal page-ins je dan het beste aan meer geheugen kunt gaan denken.

Verder over je 32 GB verhaal voor de toekomst. De machine moet die hoeveelheid wel ondersteunen en het überhaupt te kunnen aanspreken. Ik weet dit niet uit mijn hoofd, maar bij MacTracker (http://www.mactracker.ca) kun je dit soort dingen makkelijk vinden.

Bijdrager
    i_yell0wi7

De 2×8 reepjes gaat wel werken maar dan kan je niet meer ram nemen, want de 2011 imac kan maximaal 16 gb RAM aan.

Bron: Apple

Moderator
    Strifer

Er zijn een aantal machines waarbij door Apple wordt aangegeven dat ze maximaal 16 GB aankunnen, maar dat in werkelijkheid ook 32 GB wordt geaccepteerd. Dat wordt natuurlijk niet officieel erkend zeg maar.

Bijdrager
    Hansi2124

@i_yellowwi7: Dat hangt ervan af welke iMac TS precies heeft. Als het de iMac 21″ is, dan is 8GB inderdaad het maximum:

Maar als het de iMac 27″ is, dan is 32GB het maximum:

Moderator
    Strifer

Klopt die 8GB voor de 21,5″ wel?

Bijdrager
    AppleStef

Je kijkt verkeerd Hans, de iMac 21″ late 2011 is een educatie model. Je moet naar het mid 2011 model kijken.:wink:

Vaak gemaakte fout… Mactracker mag er wel eens ‘edu model’ o.i.d. bij zetten vind ik.

Bijdrager
    Hansi2124

Als dat zo is, is dat inderdaad erg verwarrend….
    Dit zou dan het model zijn waar het om gaat en hier kan dus gewoon 32GB aan geheugen in:

Bijdrager
    Jelmar1990

Het gaat inderdaad over het laatsgenoemde model van Hansi.
    Hoe is jullie ervaring met zulke grote RAM-upgrades?
    Ga ik veel aan performance winnen?

Bijdrager
    valandil

Als je meerder virtual machines draait wel.
    Ben zelf van 4 naar 8 gegaan en nu van 8 naar 16, van 8 naar 16 merk je weinig bij normaal gebruik, echter met virtualmachines en editing merk je dit wel terug.
    (Kan je bijvoorbeeld als je 2 virtualmachines draai ze iedereen 8 gb geven en osx nog steeds 16 laten hebben, van 32 gb uitgaande).

Maar je processor , videokaart en HDD hebben ook een max cappuciteit, waarbij ik denk dat je hdd 32 gb ram niet echt aan kan qua schrijven, waardoor het minder nut zal hebben, dit geld ook met je processor.
    Ik vermoed dat Apple 16 gb aanraad met die reden.
    (Als je bijvoorbeeld een SSD hebt zou 32 gb al meer nut hebben)

Bijdrager
    Jelmar1990

@Valandil

Denk je dat het verder qua performance nog wat uit maakt of ik dan 4 x 4 GB of 2 x 8 GB zou pakken?

Bijdrager
    Brombeer

hooguit meetbaar, niet merkbaar.

Bijdrager
    Jelmar1990

Maar kan ik het snellere werkgeheugen wat nu in de iMac zit wel oversteken naar de Macbook? Deze heeft namelijk een upgrade hard nodig en dan sla ik twee vliegen in een klap.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.