15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    misschien

iMac plotseling pixelig

Hoi allemaal,

de weergave van het beeld op de iMac (mid 2011) van mijn vriendin is uit het niks pixelig geworden. De mappen op het bureaublad, de iconen in de dock; eigenlijk alles lijkt in een lage resolutie te worden weergegeven. Als ik bij de beeldscherminstellingen de resolutie verander, blijft het probleem bestaan. De computer draait nu verder stabiel, hoewel ze hem gister na een vastlopen geforceerd moest uitzetten.

Ze draait een erg verouderde versie van OSX (10.7.5). Dit omdat ze Adobe CS5.5 draait, en we er lange tijd vanuit gingen dat deze programma’s niet door hogere besturingssystemen ondersteund worden. Inmiddels weten we beter (draai zelf CS5 op een nieuwe iMac met up to date OSX)

We draaien nu eerst een backup in Time Machine (had ze de laatste vier jaar alleen handmatig gedaan), en willen daarna verder kijken.

Klinkt dit voor iemand als een bekend probleem? Wat zijn de stappen die we kunnen ondernemen, beginnend met weinig ingrijpende middelen?
    Ik hoop heel erg dat het geen hardare issues zijn. Grafische kaart kan heel duur worden toch?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    Q-collective

Probeer eens een SMC en NVRAM reset. Mocht het blijven voortduren, probeer dan eens een schone herinstallatie. Werkt dat, dan zet je alleen je gebruikersgegevens terug vanuit de Time Machine backup (dus niet alles, want dan zet je ook waarschijnlijk het probleem terug). Heb je echter dan nog steeds hetzelfde probleem, is het inderdaad een hardware probleem. Ik geloof dat 2011 modellen niet meer door Apple of AASP’s kunnen worden gerepareerd.

Moderator
    Night

Herstart met ⌘R ingedrukt gehouden. Je start dan op in Recovery Mode. Als het probleem zich dan ook voordoet, kun je een softwarematig probleem vrijwel uitsluiten.

Bijdrager
    misschien

Bedankt voor jullie reacties! De iMac staat in haar studio dus ga er maandag mee bezig.
    Ik hoop voor haar dat het een softwareprobeem is.

Bijdrager
    KarelWillem

Als de grafische kaart aan het overlijden is heb je over het algemeen heel andere symptonen.
    Dan krijg je strepen, flikkeringen, etc.
    Maar een lagere resolutie kan eigenlijk niet komen door een fout in de videokaart.

Op een afstand is het natuurlijk lastig te bepalen wat ze nu precies ziet.
    Maar ik denk toch dat de videokaart hier niet het probleem is.

Bijdrager
    misschien

Ok, interessant. De kleuren zijn ook erg over de top. Heel veel contrast, uitgemergeld, regenboogkleurtjes achter de letters en dus pixelig..

Bijdrager
    koen

@misschien even een plaatje ervan posten?

Bijdrager
    misschien

Heb zonet screenshotjes gemaakt en die doorgestuurd naar mijn iMac. Hierop zijn de vertekeningen niet te zien…
    Zal straks nog eens een paar foto’s met mijn telefoon maken.

Bijdrager
    misschien

Bijdrager
    misschien

Het is best moeilijk om het goed op de foto te krijgen, maar hierboven zie je het verschil in tussen de twee Macs.
    De beelden zijn erg uitgemergeld en het contrast is compleet opgevoerd. Het pixelige heb ik met mijn telefoon niet goed kunnen vastleggen.

Bijdrager
    misschien

Wat bijzonder is: als ik een screenshot maak op de iMac, worden de kleuren in de selectie van de screenshot goed weergegeven. Buiten de selectie uitgemergeld. Lijkt mij dan een softwareprobleem, toch?

NVRAM SMC en Recovery Mode maakten echter geen verschil.

Misschien toch nog eens kalibreren of een kijken bij de beeldschermprofielen? Hoewel ik me niet kan voorstellen dat het hier aan ligt, of deze zonder toedoen van mijn vriendin veranderd zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Eigenlijk lijkt het meer op een kleurprofiel ‘probleem’.

Ofwel; het verkeerde kleurprofiel geselecteerd in Systeemvoorkeuren > Beeldschermen.

Moderator
    Night

Kleuren en pixelatie kan ook komen doordat per ongeluk ‘Toegankelijkheid’ is veranderd (kan ook door bepaalde toetscombinaties), bijvoorbeeld het contrast:

Bijdrager
    misschien

@karelwillem: dit te checken is het eerste wat ik gedaan heb. Alles leek me normaal.

@night: Ik zal maandag (of morgen als ik het net als vandaag niet kan laten er toch even naar te kijken:-) controleren of er bij ‘Toegankelijkheid’ iets verkeerd is ingesteld.

Bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    misschien

@night: bedankt voor de tip, die van jou was de winnaar!

Na een tijdje zoeken heb ik ook in het Duitse besturingssysteem op deze mac het menu ‘Bedienungshilfen’ gevonden, waar inderdaad het contrast op bijna maximaal stond. Waarschinlijk heeft ze shortcuts in Photoshop die dichtbij die voor het contrast in dit menu liggen, en een paar keer de verkeerde toetsencombinatie gedrukt…

Nogmaal bedankt! Vriendin is er superblij mee:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.