30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:

Bijdrager
    gobiuspictus

iMac overleden??

Beste experts,

Na een update van Mojave bleef de iMac achterelkaar opstarten. Zodra het applelogo en de balk verscheen sloeg de mac af en begon weer op te starten, dit bleef hij maar herhalen. Daarna van alles geprobeerd maar zonder resultaat. Schijf eruit gehad en er weer in gedaan. nu krijg ik een wit scherm en na een tijdje een grijze map met een vraagteken knipperend. Hij pakt geen enkele toetsencombinatie om de mac b.v. opnieuw te installeren.

Heeft iemand een idee?

Bijdrager
    sedikit

En opstarten met Alt-toets (correctie!) ingedrukt (Ik weet het: er zijn ook andere toetscombinaties) en daarna de Recovery draaien?

Bijdrager
    McPim

Met de T toets opstarten vereist een andere aangesloten Mac, die moet @gobiuspictus dan maar net hebben. Als ‘hij geen enkele toetscombinatie pakt’ klopt er natuurlijk iets niet. Gebruik je een draadloos keyboard?

Hij is in ieder geval nog niet overleden πŸ˜‰.

Bijdrager
    sedikit

McPim, ik weet niet waar jij die”kennis” vandaan haalt, maar ik start doorgaans op met de Alt-toets (correctie!) ingedrukt, als ik de Recovery wil draaien. Geen enkel probleem! Maar als je de andere toets-mogelijkheden wilt gebruiken: ook goed (ik meen dat ik in mijn eerste reactie vertelde ook andere opties te kennen). Als de TS maar geholpen kan worden , niet?! En het “niet pakken van geen enkele toetscombinatie”, staat volgens mij los van het opstarten.

Edit: stomme fout die verwarring zaait. Sorry! Ik bedoel helemaal niet de T-toets (hoe kom ik erop….) maar de Alt-toets

Bijdrager
    McPim

Die kennis zit meestal in m’n hoofd, maar het staat ook hier. Die T toets is om op te starten in de Target mode, dat jij die toets gebruikt om in recovery te komen zou best kunnen (omdat je dan geen andere Mac hebt aangesloten is dat wellicht de ‘fallback’) maar dat is dan eerder een gebrek aan kennis.

En verder: uiteraard, als TS maar geholpen is! Maar ‘het niet pakken van geen enkele toetscombinatie’ duidt toch juist op een ander probleem? Vaak geeft een draadloos keyboard problemen met opstart-toetsen, vandaar mijn vraag.

Bijdrager
    sedikit

@mcpim, lees dit even svp, de aanwijzingen van Apple zelf:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201255

command-R

Option

En als de TS problemen heeft met het draadloze toetsenbord: even een “aangelijnd” gebruiken

Bijdrager
    McPim

Ja, dat ken ik uit m’n hoofd. Daar staat toch wat ik zeg over de T-toets?

Bijdrager
    sedikit

Het zal aan mij liggen, maar ik kan jou niet meer volgen. Ik vind alles best. Dus laat de TS alles bekijken en “het goede behouden” πŸ˜„. Ik heb gezegd!

Bijdrager
    McPim

Zo moeilijk was het niet volgens mij πŸ˜‚, maar laten we van TS maar eerst horen of hij hier verder mee komt πŸ‘πŸ».

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een map met een knipperend vraagteken betekent dat de Mac geen opstartschijf kan vinden. Meestal kun je dit verhelpen door in systeemvoorkeuren de opstartschijf alsnog te selecteren. Lukt dit niet dan kun je een PRAM/NVRAM reset proberen. Er worden daardoor een aantal fabrieksinstellingen ge-reset (waardoor het een en ander er misschien anders uit ziet) waaronder dus de opstartschijf.

Verschijnt er vervolgens een stopbord, dan is de opstartschijf gevonden maar is er sprake van een ongeldige of corrupte systeem map. In dat geval zet je de Mac uit en weer aan terwijl je gelijk command-R ingedrukt houdt. Als je toetsenbord aangesloten c.q. herkend is zou dit eigenlijk moeten werken. Daarna kun je dan het systeem opnieuw installeren.

Bijdrager
    McPim

Hoe komt TS in systeemvoorkeuren als de Mac niet opstart? Afijn, command+r inderdaad maar ik ging er vanuit dat TS dat al geprobeerd heeft gezien zijn eerste bericht. Voor de volledigheid hier het complete recept, dat er dus vanuit gaat dat command+r wel werkt. Zo niet een bedraad keyboard gebruiken om uit te sluiten dat draadloos het probleem is.

Moderator
    Night

Ik denk dat bij het terug zetten van de harddisk iets is misgegaan. Ik zou dat eerst even goed controleren. Als het probleem met het mapje met het vraagteken opgelost is kunnen we gaan kijken waarom je Mac steeds opnieuw wil opstarten.

Bijdrager
    gobiuspictus

Hoi Experts,

Ik gebruik een draadloos toetsenbord maar dan aangesloten via USB aan de Mac. Het lijk wel of het ingebouwde Macos recovery systeem er niet meer op staat. Kan dit of is het toch een schijfprobleem?

Bijdrager
    McPim

Dat kan, maar probeer eens een opstart toets die zΓ©ker moet werken (Shift bijvoorbeeld voor de veilige modus). Als dat ook niet lukt ligt het aan je toetsenbord. Ik begrijp dat je dus een niet-Apple draadloos keyboard gebruikt, of bedoel je dat je het Apple draadloze keyboard met een USB kabel hebt aangesloten?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt overigens dat je de schijf “er uit” en er “weer in” hebt gedaan. Je start dus kennelijk op vanaf een externe.

Mogelijk heb je dan de schijf op een ongunstig moment losgekoppeld en is daardoor de systeem software corrupt geraakt.

Als een PRAM reset niet helpt probeer dan een safe boot (opstarten met de shifttoets ingedrukt). Sommige corrupte bestanden worden dan ververst.

Bijdrager
    GoeieDag

sedikit op 11 november 2018 om 18:04
    En opstarten met T-toets ingedrukt (Ik weet het: er zijn ook andere toetscombinaties) en daarna de Recovery draaien?

Goed dat je wilt helpen πŸ‘πŸ», maar hier ben je toch echt abuis (en daar ben je inmiddels zelf ook achter πŸ˜„).

In de T-mode start je Mac niet echt op, maar de HD wordt als een externe HD aangeboden om aan een ander Mac te koppelen.

Je zult dan onderstaande afbeelding over het scherm zien ‘springen’ (afhankelijk van de gebruikte interface), en vervolgens kun je niks meer met betreffende Mac doen, behalve weer uit zetten. Dus via ‘T’ kom je nooit in Recovery.

Thunderbolt/FireWire:

en USB icoon Target Disk Mode:

Bijdrager
    McPim

Ik herinner me opeens iets:Β https://www.onemorething.nl/community/topic/cmd-r/ 😊. Dus TS zal bedoelen dat hij een draadloos Apple keyboard met de lightning kabel heeft aangesloten: dat is het probleem dan niet. We hebben het dus (neem ik aan?) over een iMac eind 2009 met ‘zelf geknutselde Fusion Drive’, ook handig om te weten.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,

Je weet dat ik je soms een almachtige kennis van zaken toedicht!Β  Daarom, niet te beroerd om weer eens iets bij te leren, en niet uit eigenwijzigheid, maar puur uit nieuwsgierigheid, dan dus graag commentaar op hetgeen ik met de Alt-toets (correctie!) pleeg te doen. Wat is hier dan fout aan? In het kort:

-OS X 10.9.5

-computer uit doen

-starten met de Alt-toets ingedrukt

-Er verschijnt een grijs venster met links HD en rechts “HD” Herstel 10.9.5 (Dat is toch hetzelfde als “Recovery”?)

-De pijl onder de linker HD verplaatsen naar rechts, onder de “Herstel 10.9.5”

-Druk op “Enter”

-Er verschijnt een venster “OS X Hulpprogramma’s“, met daarin ter keuze, van boven naar beneden:

Zet TM terug o.i.d.

Herstel OS X enz

Zoek informatie enz

Schijfhulpprogramma

Mijn vraag dus: wat is hier dan fout aan? Bij voorbaat mijn dank!

Edit: stomme vergissing…Ik bedoel uiteraard de Alt-toets, en niet de T-toets

Bijdrager
    McPim

Dat is het gedrag als je start met de OPTION toets (βŒ₯). Dat is trouwens niet de recovery mode maar de Startup Manager om een boot volume te kiezen (waarna jij de herstel partitie selecteert), maar dat terzijde. Hoe jij dat voor elkaar krijgt met de T toets is mij een raadsel..

Bijdrager
    sedikit

Sorry, ik bedoel uiteraard de Alt-toets!! Heb het inmiddels gecorrigeerd.

Bijdrager
    McPim

Okeeej… Uiteraard ja πŸ˜³πŸ˜…. Weer een mysterie minder gelukkig.

Moderator
    Night

Even kort samenvatten:

1. symptoom: mac zit vast een een boot-cycle
    2. actie: schijf eruit en weer erin
    3. resultaat: opstartschijf kan niet worden gevonden

Dan lijkt me echt dat eerst de opstartschijf weer goed moet worden aangesloten. Pas dΓ‘n kunnen we naar punt 1 gaan kijken.

De hele discussie over welke toetscombinaties wel of niet juist zijn brengen TS alleen maar in verwarring en de hele probleemoplossing op een dwaalspoor.

Bijdrager
    sedikit

Dat was nou een onvervalste faux pas van mij…..Mijn hoofd heeft al een tijdje de kleur van mijn avatar. Ik vlucht naar bed!

Bijdrager
    McPim

Zonder bril lijktΒ βŒ₯ zelfs ’n beetje op T dus ergens begrijp ik het ook nog πŸ˜‰..

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Night op 11 november 2018 om 22:41</p>
    De hele discussie over welke toetscombinaties wel of niet juist zijn brengen TS alleen maar in verwarring en de hele probleemoplossing op een dwaalspoor.

Ja dat klopt maar dat is wel een beetje flauw met de kennis achteraf. Gezien de link naar de eerdere discussie en het eerste bericht was dat helemaal geen gekke gedachte. Door de discussie zijn er zaken uitgesloten. Bovendien: als er dingen worden gezegd die niet kloppen moet dat rechtgezet worden, anders wordt het nΓ³g verwarrender. Maar goed, voorwaarts!

Bijdrager
    gobiuspictus

Het is een Apple Magic Keyboard maar heb het via USB aangesloten op de Mac. Toch pakt hij geen enkele toetsencombinatie. Het groene ledje van de CapsLock is ook pas te zien wanneer de knipperende map met vraagteken verschijnt. Misschien is dit het probleem. Heb de Mac als 10000 X opgestart met allerlei toetsencombinaties maar de map met vraagteken komt steeds weer tevoorschijn en geen enkele maal een Apple logo.

Bijdrager
    McPim

Probeer het eens met de originele Apple lightning kabel (die witte). Misschien is dit alleen een laad-kabel, geen datakabel. En welke toetscombinaties heb je geprobeerd?

Bijdrager
    nnsa

Apple toetsenbord gebruiken met de usb kabel er aan vast. Waarschijnlijk is dit een BT toetsenbord en is de aansluiting om op te laden. Lightning wordt alleen gebruikt om op te laden.

Bijdrager
    McPim

Niet waar. Als je een Apple Magic keyboard bedraad aansluit (met de lightning kabel) werkt het als bedraad toetsenbord.

Bijdrager
    gobiuspictus

De enige toetsencombinatie die hij pakt is Command+Option+P+R, dan blijft hij achterelkaar opstarten. Is het een idee om de schijf eruit te halen en via een PC te formatteren of is dat nergens voor nodig en zou de Recoverymodus op de Mac ten aller tijden moeten werken wat voor een schijf er ook in zit?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.