14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Moderator
    Night

iMac – overbelicht scherm?

Goeiemorgen,

Ik heb een vraagje voor degenen die (ook) een Alu iMac hebben:

Ik heb een 2.8 GHz 24″ machine gekocht met ATI Radeon HD 2600 Pro, maar heb een vraagje over het scherm. Dit is bij mij enorm fel. Zelfs in de donkerste stand (F1 toets) moet ik een zonnebril op. Ik heb dan ook de ‘Shades’ plugin moeten installeren om het scherm ‘kijkbaar’ te maken.
    Wat me ook opvalt is (zelfs met Shades uitgeschakeld) dat lichte tinten gewoon niet op het scherm worden weergegeven. Dit valt vooral op als je bv 2 Finder vensters over elkaar hebt staan, alleen in de schaduw van het bovenste venster zijn de lichtblauwe balken te zien, die om en om de tekstregels in het onderste venster staan.

Aangezien ik deze machine ook voor grafisch ontwerpwerk gebruik, kan je je voorstellen dat dit voor mij onacceptabel is.
    Ook het callibreren van het scherm levert geen soelaas.

Hebben meer mensen hier last van of ben ik weer eens de enige hierin?

Bijdrager
    iMad

Als je een printscreen maakt (cmd shift 3) is het dan ook te zien?

Bijdrager
    Marius1976
    ”iMad”

Als je een printscreen maakt (cmd shift 3) is het dan ook te zien?

Dan moet hij die printscreen wel of hier plaatsen, of op een ander scherm bekijken.

De kans bestaat dat je per ongeluk de contrast instelling hebt gewijzigd. Dat geeft ook een ‘raar’ effect, enigszins ook wat jij beschrijft.

Dat je een zonnebril op moet… Dat heb ik ooit eens eerder gehoord, toen de intel macs net kwamen.
    Je zou eigenlijk eens elders moeten kijken (in een winkel?) om te vergelijken.

Het is wel zo met zoiets als dit, als het eenmaal in je ‘kop’ zit, dan gaat het er ook niet meer uit. Ik heb in een (geen Mac) scherm 1 dode pixel. Ergens waar je nooit kijkt, dus het boeit niet. Maar toen ik eenmaal wist dat ik die pixel had, zat ik er ook uren naar te turen, en aan te kloten enzo. Daar ben ik nu alweer een poosje mee gestopt, en ik zou niet eens meer precies weten waar die dode pixel zit.

Dus wellicht… moet je proberen je er een week niet aan te storen. Grote kans dat je (wat betreft dus die zonnebril) er dan geen last meer van hebt?

Moderator
    Night

Ik zie na ong. een halve cm geen balkjes meer aan de rechterzijde. Alleen in de schaduw dus.

Dus wellicht… moet je proberen je er een week niet aan te storen. Grote kans dat je (wat betreft dus die zonnebril) er dan geen last meer van hebt?

Dat is voor mij geen optie bij het bewerken van foto’s…:o

Bijdrager
    jorddka

Kan het niet zo zijn dat je een verkeerde contrastinstelling hebt? probeer dit eens aan te passen door met ctrl + option + command + , (komma) het contrast te verlagen, met een . (punt) verhoog je het weer.

Als ik mijn contrast verhoog zie ik namelijk ook na een halve cm geen balkjes meer.. Misschien dat dit de oplossing is.
    Groet 8)

Bijdrager
    Marius1976
    ”jorddka”

Kan het niet zo zijn dat je een verkeerde contrastinstelling hebt? probeer dit eens aan te passen door met ctrl + option + command + , (komma) het contrast te verlagen, met een . (punt) verhoog je het weer.

Als ik mijn contrast verhoog zie ik namelijk ook na een halve cm geen balkjes meer.. Misschien dat dit de oplossing is.
    Groet 8)

Hehe dat bedoelde ik dus;)

Ik wist alleen de toetsinstelling niet meer:D

Moderator
    Night

Nee, het scherm is gecallibreerd.

Overigens zie ik op m’n G5 wèl alle balken in het plaatje. Het ligt dus echt aan het scherm…..

Bijdrager
    Oppie
    ”Marius1976″

Hehe dat bedoelde ik dus;)
    Ik wist alleen de toetsinstelling niet meer:D

Dan kijk je toch in Systeemvoorkeuren>Universele toegang>Zien>Beeldscherm; daar staan ze. En gebruik je daar de slider.
    Want dit zijn toch ook geen toetscombi’s meer om te onthouden?!

Moderator
    Night

Is [ctrl][option][command]-, en [ctrl][option][command]-. hetzelfde als deze toetsen?

[update]

Ohnee ik zie het al. Ik zal bij thuiskomst vanmiddag even kijken, maar ik vrees dat UA (universal Access) bij mij geheel uitgeschakelt staat.

Bijdrager
    McShamus
    ”Night”

Overigens zie ik op m’n G5 wèl alle balken in het plaatje. Het ligt dus echt aan het scherm…..

Ik zou je profiel eens terugzetten naar default. Ook een verkeerde calibratie kan dit soort dingen veroorzaken. Het toverwoord calibratie alleen is niet genoeg. Het moet ook goed gebeuren.

Bijdrager
    241

start eens op via de installatie-dvd, en kijk of het dan nog steeds is. Als dat het geval is ligt het niet aan de software, maar aan de hardware.

Bijdrager
    iDuck
    ”McShamus”
    ”Night”

Ik zou je profiel eens terugzetten naar default. Ook een verkeerde calibratie kan dit soort dingen veroorzaken. Het toverwoord calibratie alleen is niet genoeg. Het moet ook goed gebeuren.

Precies. Terug naar de standaard instellingen en opnieuw kalibreren. Het is een uitstekend H-IPS paneel dus dat moet goed gaan komen. Let op ‘lichtlekkage’ tussen de glasplaat en de colorimeter, dus de kalibratie niet in ‘vol’ omgevingslicht uitvoeren.

Moderator
    Night

Wie heeft in de buurt van Eindhoven een colorimeter, die ik even kan lenen?

Bijdrager
    computer space

Heb je het onder bootcamp ook?
    Hoe zie het er uit als je de installatie DVD draait?
    Normaal gesproken kan de 24 inch alle nuances laten zien zonder calibreren.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.