6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Loes

iMac OS start niet meer en opnieuw installeren werkt niet

Allereerst, ik heb een heleboel domme dingen gedaan en ik ben een leek op computer gebied. Dus spaar me alsjeblieft een beetje 😉

Mijn iMac uit december 2017 opende sinds gisteren geen programma’s meer en toen wilde ik Mojave installeren.
    Dit lukt echter niet. Eerst kreeg ik de melding dat hij niet genoeg schijfruimte heeft en daarna dat het oude besturingssysteem niet verwijderd kan worden. Formatteren is niet echt een fijne optie, aangezien al mijn foto’s en documenten van 2019 en 2020 niet gebackupt zijn 😞 Ja super dom.

Als ik via recovery naar het schijfhulpprogromma ga, zie ik alle foto’s terug op Macintosh HD, maar ik kan ze niet kopiëren of verplaatsen.

Is er een mogelijkheid om deze nog te redden?
    Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door Loes.
    Bijdrager
    abbenhui

Tja.
    wat voor de hand ligt is alleen macOS opnieuw installeren
    • Herstart je Mac
    • Hou de toetsen cmd⌘ + R ingedrukt
    • Laat deze los wanneer het Apple logo verschijnt
    • Klik vervolgens op ‘Installeer macOS (OS X) opnieuw’
    • Selecteer daarna ‘Ga door’ en volg de instructies op het scherm

Je foto’s en documenten blijven dan waar ze zijn.

Bijdrager
    beejay

Hallo, hier een vergelijkbaar probleem. Computer ging niet meer uit en de hierboven geschreven oplossing was niet voldoende. Software probleem begrijp[p ik. Nodig was een clean Install van High Siera  en dat is ook gebeurd. Alles weg dus…Ik heb wel (meerdere) recente backups op mijn Timecapsule(s).

Eigenlijk wil ik alleen de fotobibliotheek (staat ook in de iCloud) en mijn (grote) iTunes bibliotheek terug hebben vanaf de backup. Is dat mogelijk en soja hoe doe ik dat? Ik wil geen complete back up terugzetten want dan heb ik het zelfde software probleem opnieuw. de rest van de software (Office) kan ik opnieuw installeren.

kan iemand mij helpen?

dank Jan

Bijdrager
    beejay

Hallo, hier een vergelijkbaar probleem. Computer ging niet meer uit en de hierboven geschreven oplossing was niet voldoende. Software probleem begrijp ik. Nodig was een clean Install van High Siera  en dat is ook gebeurd. Alles weg dus…Ik heb wel (meerdere) recente backups op mijn Timecapsule(s).

Eigenlijk wil ik alleen de fotobibliotheek (staat ook in de iCloud) en mijn (grote) iTunes bibliotheek terug hebben vanaf de backup. Is dat mogelijk en zo ja hoe doe ik dat? Ik wil geen complete back up terugzetten want dan heb ik het zelfde software probleem opnieuw. de rest van de software (Office) kan ik opnieuw installeren.

kan iemand mij helpen?

dank Jan

Bijdrager
    Furbz

Hi Loes,

kun je wel gewoon opstarten?

probeer eens met shift ingedrukt op te starten. Dat is veilige modus. Misschien kun je dan bij je bestanden en ze in ieder geval op een harde schijf apart zetten.

andere optie is doelschijfmodus (google!) maar dan heb je wel een ander thunderbolt of usb 3 apparaat voor nodig. Als je gewoon kun opstarten is het dan een idee dat je even wat spullen die onnodig zijn weggooit? Downloadsmap, cache geheugen.

we horen t!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt dat er geen programma’s meer geopend werden, kreeg je dan een foutmelding of zo?

En hoe vol is je harde schijf?

@beejay
    : Het is handiger om zelf voor jou probleem een appart topic te openen…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.